وسواس

تست وسواس فکری

تست وسواس فکری

تست وسواس فکری

وسواس فکری به تصاویر ذهنی و افکار ناخواسته تکراری اطلاق می شود که برای شخص نفرت انگیز و غیرقابل باور هستند. در حقیقت، اختلال وسواس فکری به عنوان یک اختلال روانی شدید و مزمن در افراد و مبتلایان مطرح است. که در آن شخص بیمار بالاجبار برخی از رفتارها را بیش از حد و اندازه تکرار می کند و افکار وسواسی بسیار بد و خارج از کنترلی را دارد. وسواس فکری را می توان یکی از دردناک ترین و بدترین مشکلات روانشناختی در افراد دانست که فرد را از نظر فکری واقعاً آزار می دهد. شمار زیادی از افراد مبتلا به بیماری وسواس فکری به این دلیل که کسی برچسب روانی بودن را به وی نچسباند مشکل خود را سال ها از آشنایان و خانواده مخفی نگه می دارند و حتی در برابر اعتراض ها و شکایات دیگران حاضر به پذیرفتن مشکل خود نیستند و همین مسئله می تواند مشکل و بیماری آن ها را روز به روز بدتر و شدیدتر کند.

 

شاید شما هم همچون بسیاری از افراد از وجود وسواس فکری در خود اطلاع دقیقی نداشته باشید. اما چگونه می توان از این بیماری و یا اختلال در وجود خود اطلاع پیدا کرد و در صدد درمان وسواس فکری بر آمد. جواب این سؤال استفاده از انواع تست وسواس فکری جهت تشخیص وجود یا عدم وجود این اختلال در وجود ماست. در این مقاله توضیحات بیشتر و کامل تری را در رابطه با تست وسواس فکری خدمتتان ارائه می دهیم. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات بیشتر و دقیق تری را در ارتباط با تست وسواس فکری به دست آورید. البته بهتر است در ابتدا و برای روشن تر شدن موضوع کمی در رابطه با اختلال شخصیت وسواس جبری و اختلاف وسواس جبری، تفاوت بین این دو و روش های درمان اختلال وسواس جبری توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم.

تفاوت اختلال شخصیت و اختلال وسواس جبری

شخصیت به الگوهای رفتاری ثابت و از پیش تعیین شده ای اطلاق می گردد که شخص توسط آن خود و دیگران و دنیا را به وسیله آن درک می کنند و با آن ها ارتباط دارد. اختلال ها و مشکلات شخصیتی تحت عنوان الگوهایی سازگار، غیرقابل انعطاف و بسیار سختی شناخته شده اند که مشکلاتی را در کارکردهای فرد و روابط اجتماعی وی به وجود می آورند و در نهایت استرس زا هستند. این قبیل از الگوها اثری فوق العاده بر تمام جنبه های زندگی فرد دارند و تفاوتشان با انتظارات فرهنگی دیگران واقعاً فاحش است. متأسفانه به علت شباهت اسمی بین این دو نوع اختلال یعنی اختلال شخصیت وسواس جبری و اختلال وسواس فکری افراد بین این دو تفاوت خاصی را قائل نیستند. اما باید بگوییم که وسواس تحت عنوان اختلال اضطرابی مطرح است اما شخصیت وسواسی نوعی از اختلال و مشکل شخصیتی در فرد است. شماری از اشخاص مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی هستند اما ممکن است همه آن ها وسواس نداشته باشند. از دیگر تفاوت های این دو نوع اختلال می توان به ثابت بودن علائم و نشانه های اختلال شخصیت و تغییر علائم وسواس با گذشت زمان اشاره کرد. همچنین، یک فرد مبتلا به وسواس به جهت آزار و رنجی که می بینید به روانپزشک مراجعه می کند. اما یک شخص مبتلا به اختلال شخصیت وسواس جبری به علت اذیت و آزارهای دیگران از رفتاری نامعقول وی جهت درمان به نزد روانپزشک می رود.

انواع اختلال وسواس جبری

انواع اختلال وسواس جبری را می توان در چند نوع اختلال وسواس اجباری رفتاری فکری، قرینگی، چک کردن و شست و شو قرار داد. این نوع از وسواس جنبه ها و ابعاد زندگی شخص به میزان زیادی اثر می گذارد. احتمالاً شما هم افرادی که خود را ملزم به انجام آداب تکرار می کنند برخورد داشته اید. این قبیل از افراد تصور می کنند که ناچار به انجام مکرر شماری از حرکات ساده همچون شستن قسمتی از بدن و یا ورود به اتاق منزل هستند. این قبیل از مشکلات نه تنها زندگی شخصی فرد را تحت تأثیر خود قرار می دهد اعضاء خانواده وی را نیز آزرده خاطر می کند.

انواع درمان اختلال وسواس جبری

برای درمان اختلال وسواس جبری که وسواس فکری نیز از انواع آن است معمولاً دو روش دارودرمانی و روان درمانی پیشنهاد می شود. این دو روش درمانی بسته به نیاز و موقعیت شخص مبتلا به وسیله روانپزشک برگزیده می شوند هر چند کاراترین و مؤثرترین روش درمان و رهایی از اختلال وسواس جبری استفاده از این شیوه درمانی یعنی روان درمانی و دارو درمانی است به این معنا که در ابتدا روانپزشک از بیمار مصاحبه عملی را به عمل می آورد و سپس تست های وسواس فکری تحت عنوان تست های شناختی و فرافکن از وی گرفته می شود و سپس توسط روانپزشک برای بیمار دارو تجویز می شود. در ادامه با توجه به موضوع مقاله پیش رو یعنی تست وسواس فکری سعی در معرفی یکی از انواع تست های وسواس فکری را برای شما داریم. این تست وسواس فکری به نام تست وسواس فکری مادزلی مشهور است. تست وسواس فکری مادزلی به وسیله راچمن وماجسون و با هدف تحقیق و پژوهش در رابطه با حیطه و نوع انواع مشکلات و بیماری های وسواسی آماده شده است.

این تست وسواس فکری از 20 پرسش تشکیل شده است که نصفی از آن ها با کلید نادرست و بقیه با پاسخ کلیدی صحیح ارائه شده اند. جالب است بدانید که تست وسواس فکری مادزلی در تست اولیه در بیمارستانی به همین نام موفق به تفکیک 50 بیمار مبتلا به وسواس از 50 بیمار روانی کرده است. از طرف دیگر، باید عرض کنیم که اعتبار و پایانی تست وسواس فکری مادزلی در تحقیقات و مطالعات صورت گرفته بر روی انواع نمونه های مختلف بالینی در کشورهای متعدد جهان به اثبات رسیده است و از این نظر این نوع تست وسواس فکری را می توان تست و آزمون خوبی جهت تشخیص وسواس فکری در افراد دانست.
در پایان مقاله تست وسواس فکری پیشنهاد می‌کنیم به مقاله وسواس فکری عملی هم سر بزنید.

اگر شما نیز دچار وسواس فکری هستید و به دنبال راه حلی برای درمان آن هستید با مشاوران آیداینتو تماس حاصل فرمایید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *