هوش و خلاقیت

هوش کلامی و روش اندازه گیری آن

تست هوش کلامی

هوش کلامی توانایی تحلیل اطلاعات و حل مشکلات است که به واسطه استدلال های کلامی انجام می شود. استدلال های وابسته به زبان ممکن است با خواندن کلمات یا گوش دادن به آن ها، مکالمات، نوشتن یا حتی فکر کردن ایجاد شوند. از یادگیری های کلاسی گرفته تا تعاملات اجتماعی، فرستادن پیام های الکترونیکی، ایمیل و… همه جهان کلامی ما را می سازند. و از طریق همین روش ها پیام هایی را می گیریم و پیام هایی را منتقل می کنیم. در نتیجه آدم هایی که از هوش کلامی بالایی برخوردار باشند، می توانند در این جهان عملکرد بهتری داشته باشند.

اصطلاح هوش کلامی را نخستین بار، هوارد گاردنر مطرح کرد. او در مدل هوش چندگانه‌ی خود، هوش‌های متنوعی را معرفی کرد که هوش کلامی یا Linguistic Intelligence هم یکی از آن‌هاست.

نباید هوش کلامی را با فن بیان اشتباه گرفت. بیان به معنای ارائه‌ی شفاهی است و هوش کلامی، به تسلط بر دریافت ، تحلیل، بررسی، استدلال، سخن و سخن‌وری تأکید می کند.


فعالیت های کلامی

فعالیت های کلامی در واقع فعالیت هایی هستند که ما با استفاده از کلمات و مدیریت آن ها انجام می دهیم. برای این که فعالیت های کلامی را به خوبی انجام دهیم، به مهارت های زیر احتیاج داریم:

  • شنیدن اطلاعات کلامی و تکرار آن ها
  • درک معنای نوشته ها یا اطلاعات حاصل از صحبت های دیگران
  • حل مشکلات ناشی از زبان که می تواند مبنای ادبی، منطقی یا اجتماعی داشته باشد
  • توانایی ارائه تحلیل های پیچیده زبانی
  • توانایی انتقال افکار، باورها و نظرات


اهمیت هوش کلامی

از همان اولین سال های زندگی، ما به هوش کلامی وابسته ایم. به عنوان مثال بدون هوش کلامی، کودکان نمی توانند در مدرسه عملکرد مناسبی داشته باشند. هر چه یک کودک بزرگتر و استفاده او از کتاب ها، ویدئوهای آموزشی و مکالمات داخل کلاس بیشتر می شود، هوش کلامی اش هم بیشتر تقویت می شود.

در دانشگاه و محل کار، اکثر فعالیت های ما وابسته به این نوع هوش هستند. به ندرت می توان شغلی را پیدا کرد که در آن بتوان بدون استفاده از زبان و تحلیل های زبانی کاری انجام داد. نتایج پژوهش های روانشناختی نشان می دهند که آدم های کتاب خوان، کسانی که توانایی بالایی در نوشتن دارند و آن هایی که سخنرانان خوبی هستند از هوش کلامی بالایی برخوردارند.

اندازه گیری هوش کلامی

برای اندازه گیری هوش کلامی و استدلال کلامی می توان از تست کلی IQ استفاده کرد. و در عین حال امکان استفاده از انواع تست هوش کلامی که جزئی تر و تخصصی تر هستند هم وجود دارد.

انواع تست هوش کلامی

تست هوش کلامی می تواند مهارت هایی مثل استدلال، قضاوت، توانایی انتقاد، اطلاعات عمومی و… را اندازه گیری کند. همچنین انواع آزمون ها و تست هوش کلامی این قابلیت را دارند که توانایی فرد برای درک معنای کلمات، رابطه میان آن ها، تحلیل و گفت و گو و… را بررسی کنند.

در ادامه مطالعه مقاله «تست هوش هیجانی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه هوش کلامی، تست هوش کلامی و روش های تقویت هوش کلامی می توانید با مشاوران حرفه ای و با تجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *