طلاق, کودک

تاثیر طلاق بر کودکان






 

تاثیر طلاق بر کودکان

وقتی یک زندگی مشترک با شکست مواجه می شود بعضی همسران چنین سوال هایی از همدیگر می پرسند: «آیا باید به خاطر فرزندان به زندگی در کنار همدیگر ادامه بدهیم؟»

والدینی که در صدد جدایی هستند، ممکن است نگرانی های بسیاری در ذهن داشته باشند. نگرانی هایی بابت آینده بعد از طلاق، حضانت فرزندان، مسائل مالی، آسیب های روانی و….

یکی از بزرگ ترین نگرانی های همسرانی که در شرف طلاق و صاحب فرزند هستند، این است که باید چه برخوردی با تاثیر طلاق بر کودکان داشته باشند و فرزندان چطور می توانند با این اتفاق روبرو شوند.

پژوهشگران معتقدند که تأثیرات روانشناختی طلاق بر کودکان مختلف، متفاوت است و به شخصیت کودک بستگی دارد. طلاق به طور کلی اتفاق استرس زایی است اما بعضی کودکان زودتر با آن سازگار می شوند و بعضی دیرتر.

خوشبختانه والدین می توانند با اقداماتی موجب به حداقل رسیدن تأثیر طلاق بر کودکان بشوند. راهکارهای حمایت گرانه والدین می توانند به کودک کمک کنند تا با تغییرات ناشی از طلاق والدین سازگار شوند.

اولین سال بعد از طلاق، سخت ترین سال است

در طول دهه های گذشته، نرخ طلاق در سراسر جهان افزایش قابل توجهی داشته است. پژوهش ها نشان می دهند که کودکان در اولین سال بعد از طلاق یا تا دوسال بعد از طلاق بیشترین تنش ها و بحران ها را تجربه می کنند.

ممکن است آن ها در این مدت مضطرب، عصبانی و نا امید بشوند. ممکن است اعتقادشان به همه ارزش ها را از دست بدهند. اما کودکان زیادی هم کم کم با تغییرات خو می گیرند و به زندگی ادامه می دهند.

در صد کمی از کودکان طلاق هم هیچ وقت به شرایط عادی باز نمی گردند و مشکلات ناشی از طلاق پدر و مادرشان را با خود به دوران بزرگسالی می برند.

تاثیر روانی طلاق بر کودکان

طلاق همه اعضای خانواده را دچار آشفتگی روانی می کند اما شرایط برای کودکان ترسناک تر و گیج کننده تر است. مهم ترین تاثیرات روانی طلاق بر کودکان شامل موارد زیر هستند:

  • کودکان اغلب اوقات در درک اینکه چرا باید بین دو خانه در حال رفت و آمد باشند دچار مشکل می شوند. ممکن است آن ها به این فکر کنند که اگر پدر و مادرشان توانسته اند دیگر همدیگر را دوست نداشته باشند، می توانند یک روز هم دوست داشتن آن ها را متوقف کنند.
  • ممکن است کودک خودش را مقصر بداند و تصور کند که اشتباهات او باعث جدایی پدر و مادرش شده است.
  • ممکن است کودکان کاملاً بابت طلاق و تغییرات ناشی از آن نگران شوند، پدر و مادر خود را سرزنش کنند و حتی از آن ها متنفر شوند.

طلاق می تواند احتمال ابتلا به مشکلات روانی را افزایش دهد

 طلاق خطر ابتلا به مشکلات روانی را در کودکان افزایش می دهد. پژوهش ها نشان می دهند که فرزندان طلاق بیشتر از بقیه در معرض اختلالات روانی هستند. نرخ افسردگی و اختلالات اضطرابی در کودکانی که والدین شان از همدیگر جدا شده اند بالا است.

طلاق ممکن است بر عملکرد تحصیلی تأثیر بگذارد

کودکانی که والدین شان از همدیگر جدا شده اند ممکن است نتوانند عملکرد تحصیلی مناسبی داشته باشند. آن ها در امتحانات مدرسه نمره های کمتری می گیرند و حتی ممکن است از مدرسه فرار کنند.

فرزندان طلاق خطر پذیرتر از دیگرانند

تاثیر طلاق بر کودکان می تواند خودش را در دوران نوجوانی نشان بدهد. نوجوانانی که والدین شان از همدیگر جدا می شوند، بیشتر از بقیه به سراغ مصرف مواد مخدر یا تجربه رابطه جنسی می روند.

نوجوانانی که وقتی 5 ساله یا جوان تر بوده اند، با طلاق مواجه شده اند در خطر بیشتری قرار دارند و احتمال انجام رفتارهای پرخطر در آن ها بیشتر است.

آیا در صورتی که والدین جدا نشوند، شرایط کودکان بهتر است؟

علی رغم این واقعیت که طلاق می تواند به خانواده صدمه بزند، در کنار هم ماندن، به خاطر کودکان ایده سالمی نیست. کودکانی که در خانه هایی سرشار از تنش، دعوا، درگیری و خشونت زندگی می کنند ممکن است بیشتر از فرزندان طلاق از مشکلات روانی رنج ببرند.

چه باید کرد؟

تاثیر طلاق بر کودکان اجتناب ناپذیر است. این کاملاً عادی است که کودکان بعد از جدایی پدر و مادر، احساسات منفی ای را تجربه کنند. اما اگر مشکلات خلقی و رفتاری کودک شما بعد از طلاق پابرجا باشد، بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

با یک مشاور کودک صحبت کنید و او را در جریان دغدغه ها و نگرانی هایتان قرار دهید. شاید لازم باشد که کودک شما در جلسات مشاوره و روان درمانی شرکت کند تا بتواند از عهده شرایط جدید بر بیاید.

در ادامه مطالعه مقاله «مشاوره کودک» را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر به تازگی از همسرتان جدا شده اید یا قصد طلاق دارید، برای اطلاع از روش های تعامل با فرزند طلاق با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *