آیدانیتو > تاثیر طلاق بر نوجوانان
طلاق, نوجوان

تاثیر طلاق بر نوجوانان






 

تاثیر طلاق بر نوجوانان

معمولاً این طور گفته می شود که ازدواج فقط بین دو فرد اتفاق نمی افتد بلکه بین دو خانواده اتفاق می افتد. آغاز یک زندگی مشترک علاوه بر همسران موجب خوشحالی دو خانواده می شود و متاسفانه آدم هایی که نمی توانند آن را حفظ کنند علاوه بر خودشان افراد دیگری را هم غمگین می کنند.

اما تأثیر شکست یک ازدواج بر دیگران زمانی به معنای واقعی کلمه خودش را نشان می  دهد که پای فرزند یا فرزندانی در میان باشد. فرزندان به اندازه والدین و حتی گاهی بیشتر از آن ها، از طلاق آسیب می بینند.

تاثیر طلاق بر نوجوانان می تواند بسیار شدید و عمیق باشد چون آن ها از نظر رشد احساسی در جایگاه خیلی شکننده ای قرار دارند.

نوجوانان طبیعت عصیان گری دارند. رفتارهای بدون فکر و تکانشی ای انجام می دهند، تحت فشار هم سالان هستند، از قوانین گریزان اند و ممکن است از نظر احساسی از پدر و مادرشان دور شوند.

حتی نوجوانانی که در خانواده های شاد و سالم زندگی می کنند، نمی توانند در برابر هورمون های دوران بلوغ مقاومت کنند. به همین دلیل طبیعی است که اتفاقی مثل طلاق که می تواند پایه های یک خانواده را بشکند باعث شود که یک نوجوان حساس احساسات شدیداً منفی ای را تجربه کند.

تاثیر طلاق بر نوجوانان خیلی واضح تر از تاثیر طلاق بر کودکان است. چون کودکان برای درک واقعیت طلاق باید بزرگ تر شوند و درک بیشتری پیدا کنند.

همچنین تاثیر طلاق بر کودکان، نسبت به تاثیر آن بر نوجوانان موقتی تر است.
   

در ادامه به مهم ترین تاثیرات طلاق بر نوجوانان می پردازیم:

نفرت از والدین

یک نوجوان ممکن است بعد از طلاق از یکی از والدین یا هر دو متنفر شود. ممکن است او یکی از والدین را مسئول در هم شکسته شدن خانواده بداند و یک والد را بابت محروم کردن او از عشق والد دیگر سرزنش کند.

اغلب اوقات والدی که حضانت را به عهده می گیرد باید خشم کودک را تحمل کند.

وابستگی به دوستان

اگر نوجوان شروع کند به صرف زمانی طولانی، بیرون از خانه و با دوستانش، باید حتماً مراقب رفت و آمدهای او بود. در این دوران نوجوان وابستگی شدیدی به هم سالان یا حتی افراد غریبه پیدا می کند.

تاثیر پذیری نوجوان از دوستانش در این شرط بسیار زیاد است. در نتیجه اگر دوستان افراد نامناسبی باشند، احتمال این که نوجوان وارد مسیر نامناسبی شود زیاد است.

 

رفتارهای پر خطر

نوجوانان آسیب پذیر ممکن است کارهایی را انجام بدهند که به طور معمول انجام نمی دهند. به عنوان مثال به مصرف مواد مخدر و الکل رو می آورند. نوجوانی که با طلاق والدین اش مواجه شده است، روان آسیب دیده ای دارد و بعید نیست که دست به رفتارهای پر خطر بزند.

نوجوانانی که در خانه عشق دریافت نمی کنند، بیرون از محیط خانواده به آن رو می آورند. ممکن است پدر و مادر بعد از طلاق نتوانند مثل گذشته نیازهای عاطفی فرزند نوجوانشان را رفع کنند یا شرایط زندگی طوری شود که کمتر از گذشته به احساسات او توجه کنند.

در چنین موقعیتی این احتمال وجود دارد که نوجوان وارد روابط عاطفی ای بیرون از خانواده شود و در ادامه این روابط عاطفی، روابط جنسی را تجربه کند.

رفتارهای آسیب زا

ممکن است نوجوان برای تخلیه خشم و عصبانیت رفتارهای آسیب زایی انجام دهد. مثلاً ممکن است از مدرسه فرار کند، قوانین مدرسه را زیر پا بگذارد، در خانه پرخاشگری کند، بیرون از خانه جرم انجام دهد و برای شرمنده کردن والدینش دست به هر کاری بزند.

این رفتارها می توانند روش نوجوان برای تنبیه والدینش باشند.

تاثیر طلاق بر نوجوانان می تواند توسط والدین کنترل بشود. استفاده از خدمات مشاوره ای و برطرف کردن نیازهای عاطفی نوجوان بهترین راهکار است. والدین باید از انتقاد کردن از همدیگر در حضور فرزندان خودداری کنند.

آن ها باید کاری کنند که نوجوان درک کند وقتی یک زندگی مشترک در جایگاه درستی قرار ندارد لزومی به ادامه آن نیست. والدین باید برای نوجوان توضیح دهند که طلاق در طولانی مدت به نفع او است. اگر چه طلاق باید آخرین راهکار باشد اما گاهی بهترین راهکار همان آخرین راهکار است.

مشاوره نوجوان در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران و روانشناسان آیدانیتو این توانایی را دارند که با توجه به رشته تحصیلی و و تجربیات کاری شان در زمینه های مختلف خانواده، تحصیلی، کسب و کار، حقوقی، مهاجرت، نظام وظیفه و…به مخاطبان خدمات مشاوره تلفنی بدهند.

مشاوره نوجوان بخش بسیار مهمی از مشاوره خانواده است. از آنجایی که تاثیر طلاق بر نوجوانان یک مساله جدی است. یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین کارهایی که می توان برای نوجوانی که با جدایی والدینش مواجه شده است انجام داد، قرار دادن او در یک فرایند مشاوره است. همچنین پدر و مادرها می توانند در تماس با یک مشاور متخصص یاد بگیرند که بهترین روش های رفتار و تعامل با نوجوانی که پدر و مادرش را جدا از همدیگر می بیند چیست.

در این مقاله به موضوع تاثیر طلاق بر نوجوانان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «رفتارهای پرخطر در نوجوانان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر قصد جدایی از همسرتان را دارید و نگران فرزند نوجوانتان هستید، می توانید با مشاوران حرفه ای و باتجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 


1 دیدگاه در “تاثیر طلاق بر نوجوانان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *