مشاوره تحصیلی

برنامه ریزی درسی روزانه






برنامه ریزی درسی روزانه

به طور قطع به یقین، تمامی شما دانش آموزان و دانشجویان از اهمیت خاص و ویژه برنامه ریزی آگاه هستید. برنامه ریزی می تواند شما را در راه رسیدن به اهداف مطلوب یاری دهد. داشتن برنامه ریزی در زمان مطالعه به میزان زیادی تمرکز و آرامش شما را افزایش می دهد و از بی دقتی و یا کم دقتی شما می کاهد. همان طور که در جریان هستید، برنامه ریزی در سه نوع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت قرار می گیرد. موضوع مورد بحث ما در این مقاله در مورد برنامه ریزی درسی روزانه است. پس ما را همراهی کنید تا اطلاعات کافی را در رابطه با برنامه ریزی درسی روزانه به دست آورید.

برنامه ریزی درسی روزانه

ایجاد تعادل بین فعالیت های گوناگون در زندگی و مطالعه دروس چندان هم آسان به نظر نمی رسد. درس خواندن در کنار کار و خرده کاری های هر روزه زندگی کمی مشکل به نظر می رسد. در این گونه مواقع بدون شک برنامه ریزی می توان تا حد زیادی کنترل و مدیریت را در درس خواندن در دست گرفت. قبل از تهیه یک برنامه عالی و بی نقص باید لیستی طویل از کارهایی که معمولاً در طول روز انجام می دهید را تهیه کنید. به عنوان مثال انجام کارهای شخصی و یا رفتن به دانشگاه و مدرسه می توانند در این لیست قرار بگیرند. در این بین، اوقات خالی خود را نیز تعیین نمایید. اوقاتی که به راحتی امکان تغییر آن ها برایتان وجود دارد توجه کنید که در حین انجام برنامه ریزی درسی روزانه باید ساعاتی که در آن ها میزان یادگیریتان بیشتر است و در واقع بهره وری بیشتری دارید را نیز مشخص کنید. در این ساعات، می توانید دروس مشکل تر و یا دروسی که به تمرکز بالاتری نیاز دارند را بگنجانید. مورد دیگر در زمان انجام برنامه ریزی درسی روزانه شناسایی عادات سودمند و آسیب رسان است. به طور مثال، امکان دارد شما دوستان ساعات طولانی را صرف انجام فعالیت غیر درسی مورد علاقه خود نمایید تا جایی که هیچ نیرویی جهت مطالعه دروس نداشته باشید. این موضوع می تواند بسیار مضر و آسیب زا باشد. بعد از شناسایی این موارد سعی در استفاده بهتر از زمان به وسیله یافتن راه های جایگزین را داشته باشید. نکته بسیار مهم در زمان برنامه ریزی درسی روزانه تهیه برنامه هر روز از شب قبل است. البته حتماً امکان انعطاف پذیری و جابه جایی آن را نیز در نظر بگیرید.

برنامه ریزی درسی دانشجویی

از جمله مهم ترین دغدغه های دانشجویان نزدیکی به ایام امتحانات و نحوه تنظیم زمان برای مطالعه درس های عقب افتاده است. علی الخصوص اگر دانشجو درس ها را بر روی انباشته نمایند و قصد یادگیری تمام مطالب را در شب امتحان دارند. از جمله موضوعات مهم و چالش برانگیز برای تمامی دانشجویان ملزم کردن خود در فرایند مطالعه دروس و سامان دهی آن ها است. همان طور که می دانید، دانشجویان اوقات فراغت بیشتری در مقایسه با دانش آموزان دارند و بنابراین می توانند به کمک برنامه ریزی درسی از اوقات خود بهترین استفاده را ببرند.

بهترین روش برنامه ریزی روزانه

بهترین روش برنامه ریزی روزانه می تواند تهیه جدولی از امور روزانه شما از جمله ساعات مطالعه و کلاس های شما باشد. این جدول می تواند کمک بسیار مؤثری به شما در تنظیم وقتتان کند.

وقت باقیمانده در طول روز

24 ساعت زمان صرف شده

فعالیت های روزمره

 

مطالعه

 

کلاس

 

کار

 

رفت و آمد (محل کار، مدرسه و…)

 

ورزش/ تمرین

 

بازی های ویدیوئی، تماشای تلویزیون

 

فعالیت های خانوادگی

 

نظافت شخصی

 

خواب

 

آماده سازی و صرف غذا

 

در این مقاله به تحلیل و بررسی برنامه ریزی درسی روزانه پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره تلفنی بزنید.
اگر سوالی در زمینه برنامه ریزی درسی روزانه ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *