آیدانیتو > بازار کار رشته روانشناسی
انتخاب رشته علوم انسانی

بازار کار رشته روانشناسی






بازار کار رشته روانشناسی

رشته روان شناسی به دلیل کاربرد روز افزون آن در جامعه و نیز جذابیت های خاص خود بازار کار نسبتاً مطلوبی دارد و چون اهمیت آن در میان افراد جامعه و روابط انسانی و سازمانی بیشتر ملموس می شود. در این مطلب به گرایش های رشته روانشناسی ، بازار کار رشته روانشناسی ، رتبه قبولی رشته روانشناسی و نیز حوزه فعالیت رشته روانشناسی  می پردازیم.

گرایش های رشته روانشناسی

گرایش های رشته روانشناسی در دوره ی لیسانس شامل 3 گرایش: 1- روان شناسی عمومی 2- روانشناسی بالینی و 3- روان سنجش است. در مقطع ارشد، رشته روان شناسی به شش گرایش تبدیل می شود که گرایش های 1- روانشناسی سازمانی 2- روانشناسی شخصیت 3- روانشناسی کودک و نوجوان 4- روانشناسی شناسی بالینی  5- روانشناسی عمومی و 6- روان سنجش را شامل می شود. در هر یک از گرایش های مزبور می توان با توجه به علاقه و توان خود در حوزه های مربوطه شاغل شوید.

بازار کار و جایگاه شغلی رشته روانشناسی

بازار کار رشته روانشناسی به دلیل نیاز رو به افزایش آن در اکثر حوزه های جامعه ما، در کل خوب و مطلب است. اما در این میان فاکتورهایی وجود دارد که باعث می شوند اشتغال و درآمد کسی که فارغ التحصیل این رشته است، دچار تغییرات شود. از جمله این فاکتورها باید به میزان مهارت و تجربه فرد اشاره نمود. علم روانشناسی از جمله علم هایی است که در آن تجربه نقش مهمی بازی می کند. از این رو هر چه بیشتر تجربه کسب نمایید، موفق تر خواهید شد. برای موفقیت در رشته روان شناسی و کسب جایگاه مورد نظر خود بر روی سه فاکتور 1- علاقه 2- تجربه و 3- مهارت تمرکز نمایید.

رتبه قبولی رشته روانشناسی

رتبه قبولی رشته روانشناسی در دو گرایش علوم انسانی و تجربی با هم متفاوت است و طبیعتاً رتبه قبولی کسانی که از طریق رشته تجربی در رشته روان شناسی پذیرفته می شوند، با پذیرفته شدگان رشته علوم انسانی متفاوت است. در رشته علوم انسانی با میانگین 20 درصد دروس عمومی و میانگین 35 درصد دروس اختصاصی می توان در دانشگاه های سراسری روزانه پذیرفته شد. در رشته ی تجربی معمولاً رتبه های زیر 5000 در دانشگاه های خوبی می توانند در رشته روان شناس و گرایش های آن پذیرفته شوند. البته میانگین درصد دروس عمومی و اختصاصی و رتبه مورد نیاز آن با توجه به ظرفیت رشته، سال پذیرش و سیاست های آموزشی ممکن است دچار تغییراتی شود.

حوزه فعالیت رشته روانشناسی و گرایش های آن

حوزه فعالیت رشته روانشناسی و گرایش های آن طیف گسترده ای از مراکز و سازمان ها را در بر می گیرد. این مراکز شامل: 1- مهد کودک 2- مدارس دولتی و غیر دولتی به عنوان معلم 3- کلینیک های روان پزشکی و مشاوره در زمینه درمان بیماران 4- مراکز بهزیستی 5- مراکز اصلاح و تربیت 6- امور زندان ها و نیروهای انتظامی و 7- خانه سالمندان است. از این رو مراکزی که فارغ التحصیلان رشته روانشناسی و گرایش های آن می توانند در آنها فعالیت نمایند. سازمان های دولتی و غیر دولتی است و با توجه به علاقه و مهارت و تجربه می توانید مشغول به کار شوید.

در این مقاله به بررسی بازار کار رشته روانشناسی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مشاوره تلفنی بزنید. 
اگر سوالی در زمینه بازار کار رشته روانشناسی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *