انتخاب رشته دکتری, دکتری

انتخاب رشته دکتری مهندسی کامپیوتر





انتخاب رشته دکتری مهندسی کامپیوتر

انتخاب رشته دکتری از گام های مهم و تعیین کننده در مسیر رسیدن به اهداف آموزشی و علمی داوطلبان است. بعد از اعلام نتایج دکتری مهندسی کامپیوتر، مجاز شدگان می بایست برای انتخاب رشه دکتری مهندسی کامپیوتر آماده شوند که بر اساس تاریخ و زمان تعیین شده برای دانشگاه های سراسری توسط سازمان سنجش و برای دانشگاه آزاد مرکز سنجش و پذیرش دانشجوی دانشگاه آزاد تعیین میشود. در مهلت های مشخص شده برای انتخاب رشته دکتری مهندسی کامپیوتر با توجه به رتبه و تراز کسب شده در کارنامه ی کتبی داوطلبان در هر یک از دانشگاه های روزانه، شبانه، خودگردان و غیر انتفاعی و پیام نور یا دانش آزاد مجاز به انتخاب رشته می شوند. در این میان دو مقوله برای متقاضیان اهمیت دارد. یکی نحوه انتخاب رشته دکتری مهندسی کامپیوتر است و دیگری راهنمای انتخاب رشته مهندسی کامپیوتر با توجه به هر یک از گرایش های آن که در ادامه به آنها می پردازیم.

نحوه انتخاب رشته دکتری مهندسی کامپیوتر

در اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری، یک کارنامه کتبی اینترنتی برای هر یک از داوطلبان منتشر می شود که اطلاعات شخصی ثبت نامی، نمره کل آزمون، نمرات اکتسابی و رتبه متقاضی را در بر می گیرد. با توجه به اهمیت این کارنامه و مبنا بودن آن برای انتخاب رشته دکتری به بررسی آن مشخصات ثبت نامی متقاضی شامل: نام و نام خانوادگی و جنسیت، سال تولد، شماره داوطلب و شماره پرونده، می پردازیم. سهمیه ثبت نامی، کد سهمیه ایثارگران و رزمندگان، سهمیه مربیان برای علاقه مندان به پذیرش در دوره دکتری، و اطلاعات مربوط به سهمیه ثبت نامی، کد سهمیه ایثارگران و رزمندگان، سهمیه مربیان برای علاقه مندان به پذیرش در دوره دکتری، و اطلاعات مربوط به مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، معدل، رشته و نام دانشگاه هایی که فرد از آنها فارغ التحصیل شده می باشد. نمرات اکتسابی که در آن منابع و نمرات کسب شده وی را نشان می دهد که در واقع نتیجه نهایی میزان درصدهای وی در دروس پس از کسر نمرات از نمرات مثبت است.
در بندهای دیگر کارنامه کل متقاضی بر اساس ضریب های دروس آزمون و رتبه وی با توجه به سهمیه درج شده است. در پایان وضعیت مجاز شدن داوطلب مشخص شده است که نشان می دهد و با توجه به این اطلاعات مجاز به انتخاب رشته است یا نه و اگر مجاز شده است در کدام دانشگاه ها مانند روزانه، شبانه، خودگردان و غیر انتفاعی یا پیام نور و یا در دانشگاه آزاد امکان انتخاب رشته دارد. کسانی که مجاز به انتخاب رشته  دکتری مهندسی کامپیوتردر دانشگاه آزاد شده اند، در این مرحله از مجاز شدگان دانشگاه های سراسری جدا می شوند و برای انتخاب رشته باید به سایت سنجش و آموزش دانشگاه آزاد به آدرس www.azmoon.org مراجعه کنند که با تجه به ضوابط این دانشگاه امکان انتخاب 40 کد رشته محل را خواهند داشت. قبل از پر کردن فرم اینترنتی  انتخاب رشته، خرید کارت اعتباری انتخاب رشت لازم و ضروری است. مجاز شدگان به انتخاب رشته در دانشگاه های سراسری رشته مهندسی کامپیوتر در زمان وارد کردن کد رشته محل ها در فرم اینترنتی انتخاب رشته، تمامی رشته های انتخابی دوره های روزانه به رنگ مشکی، بورس اعزام به خارج از کشور به رنگ قهوه ای، دانشگاه های غیر انتفاعی به رنگ سبز، پردیس های خودگردان به رنگ نارنجی، دوره های شبانه به رنگ قرمز و دانشگاه های پیام نور به رنگ آبی هستند. انتخاب رشته دکتری مهندسی کامپیوتر دانشگاه های سراسری به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود و پس از پایان مراحل انتخاب رشته صحیح، کد 15 رقمی برای فرد صادر می شود.

راهنمای انتخاب رشته صحیح دکتری مهندسی کامپیوتر

تکمیل صحیح فرم اینترنتی انتخاب رشته دکتری مهندسی کامپیوتر نیازمند کسب اطلاعات و آگاهی بر چگونگی انجام درست آن است. تجربه نشان داده است که چه بسا کسانی با کسب رتبه های عالی به دلیل انجام انتخاب رشته غیر اصولی در رشته و دانشگاه مورد نظر خود پذیرفته نشده اند. اولین نکته که باید به آن توجه کنید در انتخاب رشته دکتری مهندسی کامپیوتر در هر یک از گرایش های رشته مهندسی کامپیوتر که شامل: مهندسی کامپیوتر- هوش مصنوعی، مهندسی کامپیوتر – معماری سیستم های کامپیوتری – مهندسی کامپیوتر – نرم افزار و الگوریتم، مهندسی کامپیوتر، شبکه و رایانش و مهندسی کامپیوتر- فناوری اطلاعات؛ سنجش و ارزیابی تصمیمات داوطلبانی است که همزمان با شما در گرایشی که پذیرفته شده اید، قصد انتخاب رشته دارند. این معیار ها می تواند میزان علاقه شما، رتبه و اعتبار دانشگاه های پذیرش کننده، نوع شهری که دانشگاه در آن قرار دارد و بعد مسافت است. همچنین ضریب فراوانی دانشگاه های گرایش مورد نظر شما در رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع دکتری نیز اهمیت دارد. مثلاً برای گرایش نرم افزار تعداد دانشگاه های خوبی که ظرفیت پذیرش قابل توجهی دارند، می بایست در اولویت های انتخاب رشته شما قرار گیرد. نکته ی بعدی بعد مسافت است. ممکن است داوطلبی رتبه چندان مطلوبی برای پذیرش در یک دانشگاه خوب کسب نکرده باشد. اما باید به این امر توجه داشته باشید که به دلیل بعد مسافت دانشگاه مورد نظر برای متقاضیان دیگر، ظرفیت های این دانشگاه سریع پر خواهد شد. از این رو انتخاب آن یعنی افزایش شانس قبولی در دکتری رشته مهندسی کامپیوتر با توجه به گرایش مورد نظر.

انتخاب رشته دکتری کامپیوتر

اطلاع از سهمیه ها نیز اهمیت دارد، قبلاً سهمیه مربیان برای پذیرش در دانشگاه آزاد به دلیل آنکه به صورت تحصیل رایگان است، ظرفیت های پذیرش دانشگاه های پژوهش محور را برای آنها باقی می گذارد. البته داوطبانی که از این سهمیه برخوردار هستند، چون به صورت کامل نمی توانند در زمان های اداری در کلاس حضور داشته باشند، لازم است در انتخاب رشته پژوهشکده هایی که با شرایط آنها هماهنگ نیستند، خودداری نمایند. ظرفیت های پذیرش و کد رشته ها ممکن است تغییر کنند که توسط سازمان سنجش اعلام می شود. از این رو باید به این توجه داشته باشید. نکته ی مهم دیگری که باید آن را مد نظر داشت، هماهنگی و سازگاری رشته و گرایش مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی ارشد با رشته انتخابی است.
تحصیل و پژوهش و تجربه دو سال کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کامپیوتر در هر یک از گرایش های مربوطه باعث تسلط و آمادگی در این رشته دکتری مهندسی کامپیوتر در مقطع دکتری خواهد شد. و برای همین در آزمون دکتری رشته مهندسی کامپیوتر و بعداً انتخاب رشت دکتری مهندسی کامپیوتر یا گرایش دوره کارشناسی ارشد خود انتخاب کنید یا اینکه گرایشی سازگار و هماهنگ با آن برگزینید. فارغ التحصیلانی که رشته کارشناسی ارشد آنها مغایر با رشته مهندسی کامپیوتر و گرایش های آن است، امکان شرکت در کنکور دکتری این رشته و انتخاب رشته را ندارند. چرا که مقطع دکتری مجموعه از معیارهای علمی و آموزشی همچون گذراندن دروس پایه و اصلی، ارائه پایان نامه و انجام پژوهش های علمی مرتبط را می طلبد که با وضعیت فارغ التحصیلان رشته های کارشناسی ارشد مغایر با دکتری مهندسی کامپیوتر در کلیه گرایش های آن همخوانی ندارد. اما تغییر گرایش های مهندسی کامپیوتر در مقطع دکتری امکان پذیر است و در صورتی که داوطلب در روز مصاحبه به سؤالات اساتید هیأت …… پاسخ های متناسب و قانع کننده هماهنگ با انتظارات آموزشی آنها بدهد و رزومه قابل قبولی داشته باشد. در مقطع دکتری مهندسی کامپیوتر و گرایش مورد نظر خود پذیرفته خواهد شد. مطلوب است که توصیه های لازم برای انجام انتخاب رشته درست دکتری مهندسی کامپیوتر در کلیه گرایش ها قبل از تکمیل فرم انتخاب رشته اینترنتی توجه کنید و در کنار توجه به اطلاعات ضروری گفته شده شانس قبولی دکتری مهندسی کامپیوتر خود را بالا ببرید.
در این مقاله به بررسی انتخاب رشته دکتری مهندسی کامپیوتر پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله کارنامه و رتبه قبولی دکتری مهندسی کامپیوتر- هوش مصنوعی بزنید. 
اگر سوالی در زمینه انتخاب رشته دکتری مهندسی کامپیوتر ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



0 دیدگاه در “انتخاب رشته دکتری مهندسی کامپیوتر

  1. رکسانا گفت:

    سلام با رتبه 223 و نمره کل 1876 ازپردیس یک دانشگاه دولتی و صنعتی در تهران وبا معدل 18.23 و رتبه اول بودن آیا می توانم در همان دانشگاه در رشته مهندسی کامپیوترویاسایر دانشگاه های صنعتی در تهران قبول شوم یا خیر؟

    1. آیدانیتو گفت:

      باسلام دوست گرامی.
      ضمن آرزوی موفقیت برای شما باید گفت که معمولا دانشگاهها در جذب دانشجویان مقطع دکتری به دانشجویان خود توجه بیشتری دارند چرا که شناخت بهتر از او دارند و در عین حال دانشجوی اساتید آنجا نیز بوده اند. شما می بایست الویت های خود را در انتخاب رشته دکتری مهندسی کامپیوتر با دقت انجام دهید و احتمال زیادی برای دعوت شما به مصاحبه وجود دارد چرا که دانشگاهها معمولا چندبرابر ظرفیت خود دعوت به مصاحبه می نمایند. آنچه که نکته با اهمیتی برای شما باید باشد توجه ویژه به مصاحبه حضوری در دانشگاههایی است که دعوت خواهید شد. از این رو با توجه به نکاتی که ما در مقالات مربوط به مصاحبه های دکتری انواع دانشگاهها بیان کردیم خود را برای روز مصاحبه آماده کنید و با اعتماد به نفس و دانش لازم ، امیدواریم به هدف خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *