انتخاب رشته ارشد, انتخاب رشته ارشد مهندسی مواد و متالورژی

انتخاب رشته ارشد مهندسی مواد و متالورژی 98

انتخاب رشته ارشد مهندسی مواد و متالورژی 98 
بعد از صدور کارنامه اولیه که به اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد مربوط است، نوبت به انتخاب رشته ارشد مهندسی مواد و متالورژی 98 می رسد. انجام درست و اصولی انتخاب رشته ارشد مهندسی مواد و متالورژی 98 خواسته ی تمام داوطلبانی است که در شرایط انتخاب رشته برخوردارند و قصد ورود به دوره ارشد هر یک از دانشگاه های سراسری و آزاد مهندسی مواد و متالورژی را دارند. حتی برای دانشجویانی که از طریق ارشد بدون کنکور میخواهند ثبت نام کنند هم ثبت نام دارند.
معرفی رشته مواد و متالورژی
مجموعه مهندسی مواد و متالورژی 98  که از مجموعه های گروه فنی و مهندسی میباشد در دو رشته ارائه شده است.
  1. مهندسی مواد
  2. مهندسی پزشکی
مهندسی مواد
شناخت خواص و نحوه استخراج و کاربرد آن در صنایع مختلف و… در رشته مهندسی مواد مورد بررسی قرار میگیرد.
مهندسی پزشکی
مهندسی پزشکی جهت ایجاد ارتباط بین علوم مهندسی و دانش پزشکی ارائه گشته است، در این رشته با ساخت و نگهداری  تجهیزات و ابزار پزشکی به صنعت پزشکی کمک خواهد کرد. هر کدام از رشته های نام برده شده خود در گرایش های متعدد در دانشگاه های سراسری و آزاد ارائه میشوند. در ادامه میتوانید گرایش ها و کد ضرایب رشته های مجموعه مهندسی مواد و متالورژی ( کدرشته 1272) را مشاهده کنید.
نام رشتهنام گرایشکد ضریب
مهندسی موادشناسایی و انتخاب مواد مهندسی1
شکل دادن فلزات
جوشکاری2
استخراج فلزات3
خوردگی و حفاظت مواد
سرامیک4
ریخته گری1
مواد مرکب4
مهندسی پزشکیبیو مواد5
مهندسی بافت
  مجموعه مهندسی مواد و متالورژی ، 5 کدضریب دارد ، در کارنامه داوطلبان به تعداد کد ضریب های رشته رتبه و تراز و …به صورت مجزا مشخص میشود بنابراین در کارنامه داوطلبان ارشد مواد و متالورژی  5 رتبه وجود خواهد داشت.
  • کدضریب گرایش شناسایی و انتخاب مواد مهندسی و گرایش شکل دادن به فلزات و گرایش ریخته گری یکسان میباشد بنابر این داوطلبانی که در کدضریب 1 مجاز به انتخاب رشته شوند میتوانند این سه گرایش را در انتخاب رشته خود جای دهند.
  • کدضریب گرایش استخراج فلزات و گرایش خوردگی و حفاظت مواد نیز یکسان است
  • مهندسی پزشکی با کد ضریب 5 در مجموعه مواد و متالورژی مشخص میشود.

دانشگاه های برتر ارائه دهنده مهندسی مواد و متالورژی 98
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه شهید بهشتی- تهران
  • دانشگاه تربیت مدرس
  • دانشگاه صنعتی امیر کبیر
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه حکیم سبزواری- سبزوار
نمونه رتبه های پذیرفته شده
در جدول زیر چند نمونه از رتبه های پذیرفته شده در دانشگاه های مختلف به همراه دانشگاه پذیرش شده  ، گردآوری شده است.
رتبهگرایشدانشگاهدوره
324شناسایی و انتخاب مواد مهندسیدانشگاه تربیت مدرسنوبت دوم
342شناسایی و انتخاب مواد مهندسیدانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیروزانه
1292شناسایی و انتخاب مواد مهندسیدانشگاه حکیم سبزواری-سبزوارروزانه
1510شناسایی و انتخاب مواد مهندسیدانشگاه شهید بهشتیپردیس خودگردان
387بیومواددانشگاه اصفهاننوبت دوم
102بیومواددانشگاه صنعتی امیرکبیر-  تهراننوبت دوم
3512سرامیکموسسه غیرانتفاعی نقش جهان – اصفهان
1291خوردگی و حفاظت مواددانشگاه سمنانروزانه
1658خوردگی و حفاظت مواددانشگاه صنعتی سهند – تبریزنوبت دوم
315استخراج فلزاتدانشگاه علم و صنعت ایران – تهرانروزانه
 
زمان انتخاب رشته ارشد مهندسی مواد و متالورژی 98 
آزمون در هفته اول اردیبهشت برگزار می شود و در دهه دوم خردادماه انتخاب رشته انجام می شود.انتخاب رشته ارشد 98 از دهه دوم خرداد ماه آغاز خواهد شد و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. داوطلبان ارشد مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه های سراسری و آزاد می بایست در مهلت تعیین شده برای انتخاب رشته اقدام به انتخاب رشته نمایند. تمدید این مهلت قابل پیش بینی نیست و انجام انتخاب رشته در روزهای پایانی یا ساعات پایانی هم اقدامی خطا است. از این رو داوطلبان انتخاب رشته ارشد مهندسی مواد و متالورژی لازم است با توجه به نتایجی که در کارنامه اولیه کسب کرده اند، در تاریخ های تعیین شده انتخاب رشته نمایند.
علاقه مندان به رشته پرستاری با کلیک روی پرستاری بدون کنکور جواب راه های ثبت نام بدون آزمون را دریافت کنند.
 

شرایط انتخاب رشته ارشد مهندسی مواد و متالورژی 98
داوطلبان ارشد مهندسی مواد و متالورژی برای آنکه بتوانند انتخاب رشته نمایند، می بایست مجاز به انتخاب رشته در هر یک از کد ضریب ها که همان گرایش های مهندسی مواد و متالورژی است، شده باشند. برای مجاز شدن ضروری است که حد نصاب و درصدهای لازم برای هر یک از کد ضریب ها را بر طبق کارنامه اولیه به دست آورده باشند. از این رو مجاز شدگان دارای حداقل رتبه های لازم به منظور انتخاب رشته در هر یک از دانشگاه های روزانه، آزاد، شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان از شرایط انتخاب رشته ارشد مهندسی مواد و متالورژی 98 برخوردار هستند.
نحوه انجام انتخاب رشته اصولی ارشد مهندسی مواد و متالورژی
انجام انتخاب رشته ارشد مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه های سراسری از طریق سایت سازمان سنجش و به صورت اینترنتی است. لازم است داوطلبان با ورود به سامانه و درج اطلاعات ثبت نامی خود، وارد صفحه انتخاب رشته شده و 100 کد رشته محل را وارد نمایند. متقاضیان دانشگاه آزاد بعد از مشاهده نتایج در سایت سازمان سنجش به سایت آزمون دانشگاه آزاد رفته و بعد از خرید کارت اعتباری، انتخاب رشته و وارد نمودن کد دسترسی، می توانند انتخاب رشته خود را انجام دهند. به منظور انتخاب رشته اصولی ارشد مهندسی مواد و متالورژی که به کارنامه سال های گذشته داوطلبان سر بزنید. آن ها را بررسی نمایید و از حدود رتبه و درصدهای قبولی هر یک از دانشگاه ها اطلاعات کسب کنید. در کنار این اقدام، شرایط خود را با شرایط دانشگاه هایی که انتخاب می کنید، بسنجید. شرایطی مانند موقیعت جغرافیایی و بعد مسافت، شهریه ها و نیز سطح علمی را مورد توجه قرار دهید. در کنار اولویت بندی کد ضریب های مهندسی مواد و متالورژی که شاملک خوردگی و حفاظت مواد، سرامیک، ریخته گری، مواد مرکب، شکل دادن فلزات، مواد مرکب، بیو مواد، شناسایی و انتخاب مواد مهندسی و مهندسی بافت است، علاقه و نیز سنجش بازار کار و درآمد و موقعیت شغلی هر کدام را نیز مدنظر داشته باشید و اگر قصد ادامه تحصیل تا مقاطع بالاتر را دارید، روند ادامه تحصیل آن ها را مورد بررسی قرار دهید. چرا که ممکن است گرایشی در مقاطع بالاتر امکان ادامه تحصیل نداشته باشد و شما برای ورود به گرایشی دیگر با دشواری هایی همچون مغایر پایان نامه با رشته انتخابی در مقطع دکتری مواجه شوید. در حالی که پایان نامه جزء روزمه پژوهشی شما در پذیرش دکتری خواهد بود. با توجه به این نکات، انتخاب رشته کنید و 100 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته ارشد مهندسی مواد و متالورژی سنجیده وارد نمایید.
عوامل موثر در انتخاب رشته ارشد مهندسی مواد و متالورژی 
با توجه به حساسیت انتخاب رشته ارشد مهندسی مواد و متالورژی نیاز است قبل از درج کد رشته عوامل موثر در انتخاب رشته ارشد را بشناسید و در انتخاب های خود مورد بررسی قرار دهید. در ادامه عوامل گفته شده را مشاهده خواهید کرد.
  • اولین موردی که در انتخاب رشته در نظر گرفته میشود علاقمندی داوطلب به رشته و گرایش مورد نظر است
  • شناخت کامل بر رشته و بازار کار گرایش ها داشته باشید.
  • به ظرفیت های دانشگاه ها توجه داشته باشید
  • رتبه کسب شده در آزمو و رتبه قبولی دانشگاه ها را در نظر داشته باشید.
  • به سطح علمی دانشگاه های انتخابی توجه کنید.
  • شهریه دانشگاه های شهریه رداز را دانید.
  • کد رشته ها را بر اساس اولویت از 1 تا 100 درج کنید
  در نهایت توصیه ما این است که اطلاعات جامع تری را در مورد انتخاب رشته ارشد کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *