رشد و توسعه ی فردی

امید به زندگی






 


امید به زندگی

شاید عبارت امید به زندگی به گوش بسیاری از ما خورده باشد. اما معمولاً آدم ها نمی دانند که این عبارت دقیقاً به چه معنی است. بسیاری از ما تصور می کنیم که امید به زندگی در واقع مربوط به میزان و سطح امیدواری ما در زندگی است. اما این تصور اشتباه است و منظور چیز دیگری است.

امید به زندگی چیست

در پاسخ به این سؤال که امید به زندگی چیست باید گفت که این مفهوم در واقع یک شاخص آماری است و متوسط طول عمر اعضای یک جامعه را نشان می دهد. به واسطه این مفهوم می توانیم پیش بینی کنیم که شهروندان یک کشور به طور متوسط چند سال عمر می کنند.

عوامل متعددی می توانند بر شاخص امید به زندگی تأثیر بگذارند و آن را افزایش یا کاهش بدهند عواملی مثل بهداشت، پیشرفت پزشکی، رفاه اجتماعی، سطح تحصیلات عموم افراد جامعه، سبک زندگی رایج، میزان استرس افراد جامعه، شادی شهروندان، وضعیت محیط زیست، شرایط اقتصادی و…

امید به زندگی در ایران

خوشبختانه امید به زندگی در ایران در حال افزایش است. در آخرین گزارش که در سال 2016 درباره امید به زندگی منتشر شد، ایران در رتبه 62 قرار دارد. امید به زندگی در مردان ایرانی 5/74 و در زنان ایرانی 6/76 سال است. یعنی میانگین امید به زندگی ایران 5/75 سال است و از کشورهایی مثل برزیل، مالزی و هند بالاتر است.

امید به زندگی در جهان

در حال حاضر آمار سازمان ملل نشان می دهد که کشورهای ژاپن، سوئیس، سنگاپور، استرالیا، اسپانیا، ایسلند و ایتالیا بالاترین رتبه ها را در شاخص امید به زندگی دارند.

ژاپن کشوری است که بعد از جنگ جهانی دوم، امید به زندگی در آن، با افزایش چشمگیری مواجه شد و بعد از یک دهه جنگ، 7/13 سال بیشتر شد. عواملی مثل بالا رفتن سطح بهداشت، تغییراتی در سبک زندگی و الگوهای تغذیه ای، بالا رفتن سطح رفاه و… در این افزایش نقش مهمی داشتند کشور هند هم که درسال 2004، شاخص امید به زندگی اش 9/63 سال بود، در سال 2014 به 6/69 سال رسید.

عوامل مؤثر بر شاخص امید به زندگی

عوامل متعددی بر شاخص امید به زندگی تأثیر می گذارند. در اینجا به بعضی از مهم ترین عوامل اشاره می کنیم.

تغذیه

الگوی تغذیه سالم یکی از مهم ترین عوامل در افزایش امید به زندگی در ژاپن بود. در واقع اگر نهادهای دولتی بتوانند استفاده از رژیم های غذایی سالم را به خانواده ها آموزش دهند، شاخص امید به زندگی رشد خواهد کرد.

بهداشت و درمان

سطح خدمات بهداشت و درمان می تواند مشخص کننده سطح امید به زندگی در یک کشور باشد. هر چه یک کشور توسعه یافته تر باشد، امکانات بهتر و بیشتری را از نظر بهداشتی و درمانی ارائه می دهد و این امکانات یا رایگان هستند و یا هزینه ناچیزی دارند.

شادی

شادی های فردی و اجتماعی این قابلیت را دارند که طول عمر انسان ها را افزایش دهند. هر چه شرایط اقتصادی و اجتماعی یک کشور بیشتر باشد، سطح رفاه بالاتر باشد و امکانات تفریحی بیشتر باشند، شادی شهروندان هم افزایش می یابد. نتایج تحقیقات نشان می  دهند که آدم های شاد بیشتر عمر می کنند.

استرس

امروزه همه می دانند که استرس چه معایبی دارد و می تواند چه تأثیرات مخربی بر سلامت انسان بگذارد. آدم های مضطرب معمولاً مبتلا به بیماری های مختلفی می شوند. بیماری هایی مثل بیماری های عروقی و افزایش فشار خون، از جمله این بیماری ها هستند. حتی مرگ زودرس هم یکی از تبعات استرس زیاد است.

در جوامعی که فشارهای مختلف اقتصادی و اجتماعی وجود ندارند یا خیلی کم است، استرس شهروندان هم پایین است و موجب افزایش امید به زندگی می شود.

این ها فقط تعدادی از عوامل تأثیر گذار بر شاخص امید به زندگی هستند. قطعاً عوامل تأثیر گذار بیشتر و متنوع ترند.

 در ادامه مطالعه مقاله مهارت های کنترل استرس را به شما پیشنهاد می دهیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه شاخص امید به زندگی ، می توانید با مشاوران با تجربه و حرفه ای آیدانیتو تماس بگیرید.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *