آیدانیتو > اعتیاد به خوردن
اعتیاد

اعتیاد به خوردن






 


اعتیاد به خوردن

این ایده که کسی می تواند دچار اعتیاد به خوردن شود واقعی و جدی است و تحقیقات روانشناختی زیادی در مورد تأثیر خوردن غیر قابل کنترل، بر مراکزی از مغز که مسئولیت ایجاد احساس لذت را دارند، انجام شده اند.

آزمایش هایی روی حیوانات و انسان ها نشان می دهند که در بعضی آدم ها مرکز احساس لذت در مغز که توسط مواد مخدری مثل کوکائین و هروئین فعال می شود، همین تأثیر را از غذا، مخصوصاً غذاهای خوش طعم می گیرد.

چنین غذاها معمولاً دارای مقدار زیادی شکر، چربی و نمک هستند این غذاها مثل مواد مخدر مغز را تحریک می کنند و باعث ترشح مواد شیمیایی ای مثل دوپامین در مغز می شوند. به محض این که کسی رابطه خوردن و تجربه احساس شادی و لذت را درک کند، در مواقع سختی و ناراحتی به غذا پناه می برد و عجیب نیست که بعد از مدتی مبتلا به اعتیاد به خوردن شود.

اعتیاد به خوردن باعث می شود که فرد در زمانی که گرسنه نیست غذا یا تنقلات بخورد. حتی می توان گفت که اختلالات روانی ای مثل افسردگی و اضطراب می توانند ریشه اصلی اعتیاد به خوردن باشند. کسی که با غذا خوردن آرام می شود و احساس لذت را تجربه می کند، ممکن است به عنوان یک روش درمان موقت از این اعتیاد استفاده کند.

کسانی که به خوردن معتاد هستند، علی رغم آگاهی از نتایچ و تبعات منفی این اعتیاد، مثل چاقی و انواع بیماری ها، به خوردن ادامه می دهند. اعتیاد به خوردن حتی این قابلیت را دارد که به روابط و زندگی شخصی فرد آسیب بزند و مثل اعتیاد به مواد مخدر و قمار زمینه ساز مشکلات و اختلالات روانی شود.

نشانه های اعتیاد به خوردن

بعضی نشانه ها می توانند گویای ابتلا به اعتیاد به خوردن باشند. اگر احتمال می دهید که دچار این نوع اعتیادد شده باشید، می توانید از خودتان بپرسید که تا به حال هیچ کدام از موقعیت های زیر را تجربه کرده اید یا نه؟

  • خوردن بیشتر از مقداری که موقع شروع به خوردن از خودتان انتظار داشتید
  • خوردن در موقعی که دیگر گرسنه نیستید
  • خوردن تا حدی که موجب بیماری شود
  • تجربه نگرانی و اضطراب بابت خوردن بعضی غذاها یا ناتوانی در حذف بعضی غذاها
  • اختلال در بعضی برنامه های زندگی برای به دست آوردن بعضی غذاها و خوراکی ها

همچنین برای بررسی تأثیر اعتیاد به خوردن بر روابط شخصی، می توان از خود پرسید که آیا شرایط زیر تجربه شده اند یا نه:

  • ترجیح دادن غذا خوردن به کارکردن، معاشرت با خانواده یا انجام فعالیت های تحریفی
  • کاهش عملکرد مثبت در محیط های کاری و تحصیلی به علت خوردن بیش از حد
  • عدم حضور در رویدادهای اجتماعی به علت وجود غذا و انواع خوراکی ها در آن رویداد

اگر کسی موقع کاهش میزان خوردن، دچار اضطراب، پریشانی و دیگر نشانه های فیزیکی شود به احتمال زیاد به خوردن معتاد شده است.

درمان اعتیاد به خوردن

علوم پزشکی و روانشناسی به دنبال پیدا کردن راه حل هایی برای درک و درمان اعتیاد به خوردن هستند. بعضی معتقدند که ترک اعتیاد به خوردن می تواند پیچیده تر از ترک انواع دیگر اعتیاد باشد. به عنوان مثال الکلی ها می توانند در نهایت نوشیدن الکل را متوقف کنند اما کسی که به غذا معتاد است باید همچنان برای زنده ماندن غذا بخورد.

یک متخصص علم تغذیه، روانشناس یا پزشک که در مورد اعتیاد به غذا اطلاعات کامل و جامعی داشته باشد ممکن است بتواند به شکستن چرخه اعتیاد به خوردن کمک کند. همچنین تعداد برنامه های حمایتی ترک اعتیاد به خوردن در جهان روبه رشد است.

در ادامه مطالعه مقاله «پرخوری عصبی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه روش های ترک اعتیاد به خوردن، می توانید با مشاوران با تجربه و حرفه ای آیدانیتو در زمینه ترک اعتیاد تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *