مهاجرت به آلمان

ازدواج در آلمان






 


ازدواج در آلمان

یکی از مهم ترین سؤال های کسانی که با یک شهروند آلمانی یا فردی که اقامت دائم این کشور را دارد ازدواج می کنند، در مورد ویژگی ها وشرایط قانونی این ازدواج است. ازدواج در آلمان اتفاق نادری نیست و بارها اتفاق افتاده است که یک مهاجر، دانشجو، کارآفرین و… در آلمان با مرد یا زنی آلمانی آشنا شده و تصمیم به ازدواج گرفته یا یک شهروند آلمانی با مسافرت به کشوری یا اقامت موقت در آن کشور با فردی غیر آلمانی آشنا و وارد زندگی مشترک شده.

قوانین کشور ما بر اساس شرع هستند و به همین دلیل برای این که ازدواجی در کشور ما به رسمیت شناخته شود باید مراحل قانونی و شرعی را طی کند. بر طبق قوانین ایران، ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان مجاز نیست و تنها در صورتی این ازدواج پذیرفته می شود که مرد مسلمان شود و دولت اجازه این ازدواج را صادر کند.

 اما قانون اشاره خاصی به شرایط ازدواج مرد مسلمان ایرانی با زن غیرمسلمان نکرده و به نظر می رسد که این ازدواج بلامانع است. در نتیجه در صورتی که یک زن ایرانی قصد ازدواج با مردی آلمانی یا فرد غیر مسلمان دیگری را داشته باشد باید قوانین را برای به رسمیت شناخته شدن ازدواجش در کشور ایران در نظر بگیرد.

از سویی دیگر کشور آلمان هم قوانین خاص خودش را دارد و برای ثبت ازدواج در این کشور باید از قوانین آلمان تبعیت کرد.

ثبت ازدواج در آلمان

طبق قوانین آلمان، از طریق ازدواج با یک فرد آلمانی یا کسی که اقامت دائم این کشور را دارد می توان اقامت دائم این کشور را به دست آورد و پس از مدتی شهروند آلمان شد.

اولین شرط برای این که ازدواج در آلمان امکان پذیر باشد این است که فرد آلمانی ثابت کند در آمد کافی برای تأمین هزینه های زندگی خودش و همسرش را دارد. همچین کسی که با شهروند یا مقیم آلمان ازدواج می کند باید معلومات زبان آلمانی اش در سطح A1 باشد.

اگر فرد در ایران باشد، باید مدارک لازم را تهیه کند و به سفارت آلمان ببرد. در سفارت آلمان در ایران، مدارک بررسی می شوند و در صورت تأیید شدن ویزای ازدواج آلمان به فرد تعلق می گیرد. اعتبار این ویزا یک ساله و قابل تمدید است. در واقع بعد از گذشت هر سال اگر زندگی مشترک با مشکلی مواجه نشده باشد و پابرجا باشد، ویزای ازدواج تمدید می شود.

بعد از سه سال تمدید ویزای ازدواج، می توان برای اخذ تابعیت آلمان درخواست داد. در صورتی که فرزندی حاصل این ازدواج باشد، تابعیت هر دو کشور به او تعلق می گیرد. قوانین ازدواج در آلمان ، تفاوتی را میان جنسیت های مختلف قائل نیست. یعنی ازدواج زن ایرانی با مرد آلمانی و ازدواج مرد ایرانی با زن آلمانی، هر دو به اخذ اقامت و شهروندی کشور آلمان منجر می شوند.

در این مقاله به موضوع ازدواج در آلمان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «طلاق در آلمان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط و مدارک لازم برای ازدواج، تحصیل، کار، سرمایه گذاری، کارآفرینی، و…. در آلمان، می توانید با مشاوران آیدانیتو در زمینه تحصیل و مهاجرت تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *