مشکلات جنسی

اختلال جنسی واژینیسموس در زنان

 

اختلال جنسی واژینیسموس در زنان

واژینیسموس یک اختلال جنسی است و موجب می شود که عضلات ناحیه واژن یک زن موقع دخول به صورت غیر عادی منقبض شوند. این انقباض رابطه جنسی را سخت، دردناک و گاهی غیر ممکن می کند. این حالت می تواند در سه موقعیت اتفاق بی افتد.

  • وقتی که همسر قصد دخول دارد
  • وقتی که چیزی وارد واژن زن بشود (مثلاً پزشک او را معاینه کند)
  • وقتی که نواحی نزدیک به واژن زن لمس شود

این اختلال از تحریک جنسی یا علاقه زن به برقراری رابطه جنسی جلوگیری نمی کند اما می تواند او را نسبت به دخول جنسی بی میل کند.

انواع اختلال واژینیسموس

این اختلال جنسی دو نوع دارد:

واژینیسموس اولیه

در این نوع از اختلال واژینیسموس دخول هرگز اتفاق نیفتاده است.

واژینیسموس ثانویه

در این حالت دخول یک بار انجام شده است اما بعد از آن غیر ممکن شده است. عواملی مثل یک جراحی خاص، پرتو درمانی یا یک واقعه هولناک و ناگوار می توانند دلیل این نوع از اختلال باشند.

واژینیسموس در بعضی از زنان بعد از یائسگی اتفاق می افتد. در این حالت سطح هورمون استروژن کاهش پیدا می کند و کمبود لغزندگی و قابلیت ارتجاعی دخول را دردناک، سرشار از استرس یا غیری ممکن می کند.

علل اختلال واژینیسموس

یک علت مشخص برای این اختلال وجود ندارد. ممکن است سوء استفاده جنسی در دوران کودکی، یک اتفاق هولناک در گذشته، سابقه یک دخول دردناک و عوامل عاطفی دلیل آن باشند. گاهی اوقات پیدا کردن یک علت واضح ممکن نیست.

برای تشخیص این اختلال، یک متخصص می تواند آزمایش های جسمی انجام بدهد و سؤال هایی در مورد تاریخچه پزشکی و جنسی زن بپرسد. این تاریخچه ها کمک  می کنند تا دلایل زیربنایی مشخص شوند.

درمان های موجود برای واژینیسموس

اختلال جنسی واژینیسموس قابل درمان است. روش های درمانی شامل آموزش، مشاوره و تمرین های ورزشی هستند.

مشاوره و درمان جنسی

آموزش هایی که شامل یادگیری درباره آناتومی بدن و مسائلی هستند که در طول تحریک جنسی و دخول اتفاق می افتند، می توانند بسیار مفید باشند. فرد مبتلا به این اختلال می تواند اطلاعاتی را درباره عضلات واژن هم به دست بیاورد.

آموزش کمک می کند تا درکی در مورد عملکرد و واکنش های بدن به دست بیاید.

تمرین کگل (kegel)

تمرینات کگل موجب سفت و شل شدن ماهیچه های کف لگن می شوند. این تمرین ها به فرد کمک می کنند تا بر عضلاتش کنترل پیدا کنند و رابطه جنسی برای او تسهیل شود.

ژل های لوبریکنت

ژل های لوبریکنت برای افرادی که تا به حال تجربه جنسی نداشته اند، زنان یائسه و کسانی که دچار خشکی واژن هستند مناسب اند. این ژل ها محیط واژن را مرطوب می کنند و با لغزندگی دخول جنسی را آسان تر می کنند.

واژینیسموس نباید باعث شود که زنی اعتماد به نفسش را از دست بدهد یا احساس شرمساری کند، صحبت کردن با همسر در مورد این مشکل و برخورداری از حمایت های او، کمک گرفتن از یک مشاور متخصص و انجام تمرین های مرتبط می تواند کیفیت رابطه جنسی تا حد قابل توجهی بالا ببرد.

در ادامه مطالعه مقاله «سرد مزاجی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

در صورتی که احتمال می دهید مبتلا به اختلال واژینیسموس باشید، برای آگاهی از روش های درمان این اختلال با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *