سالمندان

احترام به سالمندان






 


احترام به سالمندان

در بیشتر نقاط جهان، 65 سالگی سن ورود به سالمندی است. در این سن آدم ها در حال تجربه فرایند بیولوژیکی پیری هستند. پیری با کاهش قوای جسمی و روانی همراه است. دردهای جسمی، مشکلات گوارشی، دیابت، فشار خون، ناراحتی های قلبی و عروقی، افت بینایی و شنوایی و… از جمله اختلالات جسمی این مرحله از زندگی هستند.

از سویی دیگر ممکن است سالمندان دچار آسیب های روانی هم بشوند. مرگ هم سن و سالان، بازنشستگی و بیکاری، دور شدن از فعالیت های اجتماعی، عدم حضور فرزندان در خانه، بدخوابی، افسردگی، اضطراب، از دست دادن همسر و… از جمله تغییراتی در زندگی سالمندان هستند که می توانند منجر به آسیب های روانی بشوند.

 البته این ها هیچ کدام به این معنی نیستند که حتماً سالمندان دچار زوال جسمی و روحی می شوند و نمی توانند به هیچ عنوان از زندگی لذت ببرند. پژوهش ها نشان می دهند که کسانی که در دوران جوانی ورزش می کنند و مراقب سلامتی خودشان هستند در دوران سالمندی کمتر بیمار می شوند و آن هایی که در سال های پیری فرزندان و نوه هایشان را در کنار خودشان دارند و فعالیت های اجتماعی را کنار نگذاشته اند، ذهن شان نسبت به سالمندان منفعل سالم تر است.

یکی از مهم ترین مسائل در مورد دوران سالمندی، احترام به سالمندان است. زنان و مردان سالمند قشر ارزشمندی در جامعه هستند و در جوامع مختلف به روش های مختلفی آن ها را تکریم می کنند. خوشبختانه ما ایرانیان به واسطه فرهنگ غنی ای که از آن برخوردار هستیم قدر سالمندان را می دانیم و وقتی پدرها و مادرها پا به سنین پیری می گذارند، فرزندان و نوه ها می دانند که باید احترام آن ها را حفظ و از آن ها مراقبت کنند.

متأسفانه این روزها به علت ورود فرهنگ فردگرایی به جوامع سنتی، سبک زندگی ها در حال تغییر است و این تغییرات بر رابطه انسان ها با پدران و مادران پیرشان هم تأثیر گذاشته است. احترام به سالمندان بخشی از ویژگی های افتخار آمیز فرهنگ ما است که نباید اجازه بدهیم دست خوش تغییرات ناشی از ورود مدرنیته به کشورمان بشود.
    

راهکارهایی برای افزایش احترام به سالمندان

ما باید همیشه مراقب رفتارمان با سالمندان باشیم. چه فرد سالمند یکی از اعضای خانواده ما باشد، چه زن یا مرد پیری در اتوبوس یا مترو، احترام به او لازمه یک جامعه سالم است. در ادامه به راهکارهایی برای افزایش احترام به سالمندان می پردازیم:

مراقب سالمندان باشیم

یکی از مهم ترین مصادیق احترام به سالمندان این است که وقتی ازنظر جسمی و ذهنی ضعیف شده اند، مراقب آن ها باشیم و فراموش نکنیم که پدر یا مادری که امروز به واسطه سن شان کم توان شده اند در گذشته وقتی که ما در دوران کودکی کم توان بودیم از ما مراقبت کرده اند.

سالمندان را تنها نگذاریم

یکی از مهم ترین ترس ها و ناراحتی های سالمندان، ترس از تنهایی است. سالمندان تنها در خطر افسردگی و اضطراب شدید قرار دارند. و سالمندانی که فرزندان و نوه هایشان را در کنار خودشان دارند روحیه سرزنده تری دارند. با تنها نگذاشتن سالمندان، در واقع به آن ها و نیازهایشان احترام گذاشته ایم.

حرمت سالمندان را نگه داریم

بدون شک دنیای ذهنی ما، سبک زندگی و علائق و سرگرمی هایمان با باورها و اعتقادات سالمندان در تضادهای معتعددی است. ما نمی توانیم به شیوه پیشینیان زندگی کنیم اما می توانیم در عین پیروی از ارزش های خودمان، احترام سالمندان را حفظ کنیم. لازم نیست که مدام با پدر یا مادر سالمندان مخالفت کنیم و در تلاش باشیم که درستی سخنان خودمان را اثبات کنیم.

حفظ حرمت سالمندان جزء واجب احترام به سالمندان است.

در تعامل با سالمندان صبور باشیم

ممکن است سالمندان به واسطه تغییرات جسمی و ذهنی گاهی رفتارهایی انجام بدهند یا حرف هایی بزنند که از تحمل ما خارج باشد. این طبیعت انسان است. در این مواقع باید بتوانیم کنترل خودمان را حفظ کنیم و هرگز رفتار پرخاشگرانه یا نامحترمانه ای با یک سالمند نداشته باشیم.

 

خدمات مشاوره سالمندان در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. در این فضا شما می توانید با تماس با مشاورین متخصص و با تجربه ما در زمینه های مختلف اطلاعات کسب کنید. خدمات مشاوره سالمندان در آیدانیتو شامل موارد زیر است:

اختلالات روانی سالمندان

به علت تغییرات زیاد جسمی و ذهنی در سنین بالا، اختلالاتی مثل اختلالات خواب، اضطراب، افسردگی، روان پریشی، زوال عقل و فراموشی می توانند کیفیت زندگی یک سالمند را شدیداً کاهش دهند.
مشاوران این توانایی را دارند که راهکارهای مفیدی را درباره روش های درمان و تعدیل این اختلالات در اختیار مخاطبان قرار دهند.

مشکلات جسمی سالمندان

بدن انسان در سن بالا رو به افول می رود و توانایی هایش شدیداً کاهش پیدا می کنند. رعایت مواردی مثل انجام فعالیت های بدنی منظم و تغذیه مناسب می تواند از مشکلات جسمی جلوگیری یا آن ها را تعدیل کند.

مشکلات جنسی سالمندان

یک مرد یا زن سالمند ممکن است به علت از دست دادن همسرش یا تغییرات جسمی ای که تجربه می کند، نتواند مثل گذشته رابطه جنسی رضایت بخشی داشته و این موضوع آزارش بدهد. یک مشاور متخصص می تواند به سالمندان در جهت بهبود زندگی جنسی شان کمک کند.

مسائل سالمندان

بازنشستگی، تنهایی و اشتغال در دوران سالمندی تبعات مثبت و منفی ای دارند. هر فرد سالمندی سزاوار این است که در دوران بازنشستگی تنها نماند، دچار مشکلات مالی نشود و بتواند با شرکت در فعالیت های اجتماعی از افسردگی و اضطراب پیشگیری کند.
همچنین فرزندان یک سالمند باید به تغذیه، سلامتی و شادی او اهمیت بدهند و برای اوقات فراغتش برنامه ریزی کنند.

چرا مشاوره تلفنی؟

این روزها مشاوره تلفنی طرفداران زیادی دارد و استقبال از آن هر روز بیشتر از دیروز می شود. این استقبال دلایل متعددی دارد. دلایلی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی
  • پاسخگو بودن در مواقع بحرانی
  • صرف زمان کمتر
  • مناسب بودن برای افراد خجالتی و کسانی که تمایلی به گفت و گوی رودررو ندارند

در این مقاله به موضوع احترام به سالمندان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «سالمندان را بیشتر بشناسیم» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین روش های تعامل با سالمندان، می توانید با مشاوران حرفه ای و با تجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *