بیماری های جنسی

بیماری های مقاربتی





 

بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی بیماری‌هایی هستند که در عمل جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. باکتری‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها موجب این بیماری‌ها می‌شوند. بیشتر بیماری های جنسی هم مردان و هم زنان را مبتلا می‌کنند.
اگر یک زن باردار مبتلا به یک بیماری جنسی شود، این بیماری می‌تواند کودکش را دچار مشکلات جدی کند. آنتبی بیوتیک‌ها قادر به درمان آن دسته از بیماری‌هایی هستند که توسط باکتری‌ها یا انگل‌ها ایجاد شده‌اند. اما بیماری‌های ویروسی قابل درمان نیستند و داروها می‌توانند علائم و نشانه‌ها را خفیف کنند و بیماری را تحت کنترل قرار دهند.
استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری تأثیر زیادی در عدم سرایت این بیماری‌ها دارد. اما خطر آن‌ها را کاملاً از بین نمی‌برد.
  در ادامه به معرفی بیماری های مقاربتی می‌پردازیم:

کلامیدیا

کلامیدیا یکی از بیماری های جنسی شایع است که توسط باکتری‌ای به نام کلامیدیا تراکوماتیس منتقل می‌شود. این بیماری مردان و زنان را مبتلا می‌کند. ممکن است زنان از طریق گردن رحم، مقعد یا گلو، کلامیدیا را دریافت کنند. مردان هم می‌توانند از طریق آلت جنسی، گلو یا مقعد مبتلا به این بیماری شوند.
کلامیدیا در میان جوانان، مخصوصاً زنان جوان شیوع بیشتری دارد. زنان باردار می‌توانند این بیماری را به فرزندشان انتقال دهند. عدم استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری، احتمال ابتلا به این بیماری را بالا می‌برد.
علائم و نشانه‌های کلامیدیا در زنان
  • ترشحات غیر معمول واژن که ممکن است بوی بد داشته باشند
  • احساس سوزش موقع ادرار کردن
  • احساس درد در حین عمل جنسی

علائم و نشانه‌های کلامیدیا در مردان

  • ترشحات آلت جنسی
  • احساس سوزش موقع ادرار کردن
  • احساس درد در بیضه‌ها و ورم کردن آن‌ها (البته این نشانه شیوع کمی دارد)
کلامیدیا می‌تواند به سیستم تولید مثل زنان آسیب برساند و موجب دردهای طولانی مدت در لگن، ناباروری و حاملگی خارج از رحم شود.
این بیماری جنسی مردان را چندان دچار مشکل نمی‌کند. ممکن است در مواقعی لوله‌ی حمل کننده‌ی اسپرم را عفونی کند، موجب تب و در مواقع نادری ناباروری شود.
آنتی بیوتیک‌ها این عفونت را درمان می‌کنند. ممکن است فرد فقط یک مرتبه آنتی بیوتیک مصرف کند یا ممکن است نیاز باشد که هر روز و به مدت 7 روز دارو بخورد. البته اگر این بیماری یک آسیب دائمی ایجاد کرده باشد، آنتی بیوتیک‌ها قادر به درمان آن نیستند.
به منظور جلوگیری از سرایت این بیماری، فرد بیمار تا 7 روز بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها نباید رابطه جنسی برقرار کند.

هرپس (تبخال) تناسلی

هرپس تناسلی یک بیماری ویروسی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می‌شود و می تواند موجب احساس درد یا زخم در اندام تناسلی یا مقعد شود. این بیماری از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و افراد می‌توانند بدون هیچ نشانه‌ای از زخم به آن مبتلا باشند.
همچنین ممکن است این بیماری در زنان باردار به فرزندشان منتقل شود. فرد بیمار معمولاً زخم‌هایی را در نزدیکی جایی که ویروس‌ها از طریق آن وارد بدن شده‌اند، می بیند. زخم‌ها به شکل تاول‌هایی هستند که می‌ترکند، ایجاد درد می‌کنند و ممکن است از بین بروند.
گاهی وقت‌ها افراد نمی‌دانند که تبخال تناسلی دارند چون هیچ علائمی ندارند یا علائم خیلی خفیفی دارند. ویروس در نوزادها و زن‌هایی با سیستم ایمنی ضعیف جدی‌تر عمل می‌کند. بروز علائم ظاهری این بیماری هر چند وقت یک بار و مخصوصاً در طول یک سال اول ابتلا اتفاق می‌افتد.
در طول زمان ممکن است نشانه‌ها کمتر و خفیف‌تر شوند. این ویروس می‌تواند برای همه‌ی عمر در بدن بماند. تبخال تناسلی بیشتر در زنان شایع است چون ساختار بدن زنان آن‌ها را بیشتر از مردان در معرض ابتلا به ویروس قرار می‌دهد. آزمایش‌هایی وجود دارند که ابتلا به هرپس تناسلی را تشخیص می‌دهند.
هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد. اما انواع داروها می‌توانند علائم یا بروز بیرونی آن را کاهش دهند و خطر انتقال آن را به دیگری کم کنند. استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد اما از بین نمی برد.

سوزاک

سوزاک یکی از بیماری های جنسی و بیشتر در میان زنان شایع است. باکتری‌ای که موجب سوزاک می‌شود، می‌تواند باعث عفونت اندام تناسلی، دهان یا مقعد بشود. این بیماری در حین عمل جنسی منتقل می شود.
زنان باردار مبتلا به سوزاک می‌توانند این بیماری را به  فرزندشان منتقل کنند. سوزاک همیشه علائم ندارد. این بیماری می‌تواند در مردان موجب درد در هنگام ادرار و ترشحات آلت تناسلی شود و اگر درمان نشود، ممکن است منجر به مشکلات پروستات و اختلالاتی در بیضه‌ها شود.

 

در زنان، علائم سوزاک در ابتدا خفیف هستند و در ادامه می‌توانند موجب خون‌ریزی بین دو قاعدگی، درد در هنگام ادرار کردن و ترشحات واژن شوند. اگر این بیماری در زنان درمان نشود، ممکن است تبدیل به بیماری التهاب لگن شود که مشکلاتی را در حاملگی و بارداری زنان ایجاد می‌کند.
آزمایش‌هایی برای تشخیص سوزاک وجود دارند و درمان آن از طریق آنتی بیوتیک‌ها انجام می‌گیرد. به علت افزایش مقاومت دارویی، درمان سوزاک دشوارتر شده است. استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری موجب کاهش جدی ابتلا به بیماری می‌شود. اما آن را از بین نمی برد.

ایدز (HIV)

HIV ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن صدمه می‌زند وگلبول‌های سفید خون را که مسئولیت مبارزه با عفونت‌ها را دارند، از بین می‌برد. این ویروس فرد مبتلا را در خطر ابتلا به بیماری‌های جدی و سرطان‌های اصلی قرار می دهد.
ایدز شاید خطرناک ترین بیماری در میان بیماری های مقاربتی باشد. از زمان ورود ویروس ایدز به بدن تا بروز آن ممکن است بین 6 ماه تا ده سال یا حتی بیشتر طول بکشد و در این مدت فرد اگر چه سالم به نظر می‌رسد، اما می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.
ایدز معمولاً از طریق روابط جنسی پرخطر منتقل می‌شود اما می‌تواند به واسطه‌ی سرنگ آلوده به خون فردی که ایدز دارد هم منتقل شود. زنان می‌توانند در زمان بارداری این بیماری را به فرزندشان بدهند. اولیه نشانه‌های ایدز می‌تواند تورم غدد یا نشانه‌هایی شبیه به علائم بیماری آنفولانزا باشند.
ممکن است این علائم به مدت دو تا چهار هفته ظاهر و بعد پنهان شوند. نشانه‌های شدید ممکن است تا ماه‌ها یا سال‌ها ظاهر نشوند.
با آزمایش خون می­‌توان از ابتلا به ایدز با خبر شد. در حال حاضر درمانی برای ایدز وجود ندارد. داروهایی هستند که با این بیماری مبارزه می‌کنند و خطر آلوده کردن دیگران را کاهش می­دهند. کسانی که درمان را خیلی زود شروع می‌کنند، می توانند به مدت زیادی با این بیماری زندگی کنند.

زگیل تناسلی (HPV)

عامل بیماری زگیل تناسلی ویروسی است به نام پاپیلومای انسانی که می‌تواند زگیل‌هایی را در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد کند. بیش از 200 نوع زگیل تناسلی وجود دارد. 40 نوع آن بر اندام تناسلی اثر می‌گذارند.
 این بیماری از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. بعضی از انواع زگیل تناسلی می‌توانند بسیار خطر آفرین باشند. دو طبقه بندی از انواع بیماری زگیل تناسلی وجود دارد. انواعی از آن که کم‌خطرتر هستند، منجر به بروز زگیل می‌شوند. انواع خطرناک آن می‌توانند باعث سرطان‌هایی مثل سرطان گردن رحم، سرطان مقعد، انواعی از سرطان دهان و گلو، سرطان واژن و سرطان آلت تناسلی در مردان شوند.

 

علائم و نشانه های زگیل تناسلی ضایعات پوستی به صورت جوش‌های کوچک هستند که کم‌کم بزرگ می شوند. گاهی این جوش ها همرنگ پوست هستند و گاهی کرم تا قهوه ای (بسته به رنگ پوست) هستند. محل ایجاد این جوش‌ها معمولاً ناحیه تناسلی یا مقعد است.
برای درمان زگیل تناسلی که یکی از بیماری های مقاربتی شایع است، می‌توان ضایعات را برداشت که از طریق جراحی، سوزاندن و فریز کردن انجام می‌شود. همچنین در بعضی موارد از داروهای موضعی استفاده می‌شود. استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری کمک چندانی به عدم ابتلا به این بیماری نمی‌کند و زگیل تناسلی از طریق پوست ناحیه تناسلی کماکان منتقل می‌شود.
بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری پرهیز از روابط جنسی پر خطر است.

سیفلیس

سیفلیس یکی از بیماری های مقاربتی است و از طریق باکتری تروپونما پالیدوم ایجاد می شود. شیوع این بیماری در مردان بیشتر از زنان است و از طریق زخم‌هایی که اغلب در ناحیه تناسلی خارجی و واژن یا مقعد وجود دارند، منتقل می‌شود.
بعد از ابتلا به سیفلیس، در ابتدا زخمی کوچک و بدون درد ایجاد می شود که اگر درمان نشود، موجب قرمز شدن و التهاب بخشی از پوست می‌شود و این التهاب معمولاً روی دست‌ها و پاها ظاهر می‌شود.
بسیاری از افراد تا سال‌ها متوجه علائم و نشانه‌ها نمی شوند. علائم می‌توانند ظاهر شوند و ناپدید شوند. زخم‌های سیفلیس، انتقال ویروس ایدز را تسهیل می‌کنند و در زنان باردار باعث مشکلات زیاد و حتی سقط بچه می‌شوند. سیفلیس می‌تواند منجر به بیماری‌های بسیار و حتی مرگ شود.
اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، می‌تواند به راحتی و از طریق آنتی بیوتیک‌ها درمان شود. استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری، خطر ابتلا به سیفلیس را کاهش می‌دهد اما از بین نمی‌برد.

درمان بیماری های مقاربتی

 بیماری های جنسی یا مقاربتی از طریق آمیزش جنسی منتقل می‌شوند و می‌توانند بسیار خطرناک باشند و به بیماری‌های متعددی ختم شوند.
اگر چه رعایت نکات مربوط به سلامت جنسی، ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش می‌دهد، اما بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها، یک رابطه جنسی سالم و بهنجار، دوری از روابط جنسی پرخطر و پرهیز از رابطه جنسی با افراد متعدد یا رابطه با کسی است که قبلاً روابط متعددی داشته.

مشاوره جنسی در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران متخصص و باتجربه آیدانیتو این توانایی را دارند که با توجه به رشته تحصیلی و تجربیات کاری شان، در زمینه های مختلف خانواده، ازدواج، طلاق، خیانت، اعتیاد، مشکلات جنسی، فرزندآوری، فرزندپروری، کودکان و نوجوانان، جوانان، سالمندان، مشکلات و انتخاب های تحصیلی، شغلی، نظام وظیفه، کسب و کار، مهاجرت و…به مخاطبان مشاوره تلفنی بدهند.
مسائل و مشکلات جنسی مثل انحرافات جنسی، اختلالات جنسی ای مثل زودانزالی، دیرانزالی، اختلال نعوظ و…، بیماری های مقاربتی ، اصول تربیت جنسی کودکان، آموزش و سلامت جنسی و…از مهم ترین موضوعات و دغدغه های افرادی هستند که با مشاوران آیدانیتو تماس می گیرند.
اگرچه بیماری های مقاربتی بسیار خطرناکند اما با استفاده از خدمات مشاوره جنسی، می توان از روش های پیشگیری یا درمان آن ها آگاه شد.

چرا مشاوره تلفنی؟

مشاوره تلفنی هر روز با استقبال بیشتری مواجه می شود و بسیاری از افراد این نوع مشاوره را به مشاوره حضوری ترجیح می دهند. مشاوره تلفنی مزایای بسیاری دارد. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر بودن و مقرون به صرفه تر بودن
  • نیاز به زمان کمتر
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی
  • جوابگو بودن در مواقع بحرانی که زمانی برای مشاوره حضوری نیست
در ادامه، مطالعه‌ی مقاله‌ی مشاوره جنسی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
از یک بیماری جنسی رنج می کشید؟ همسرتان مبتلا به یک بیماری مقاربتی است؟ نگران سلامتی خودتان یا شریک زندگی تان هستید؟ می خواهید زندگی مشترکتان را نجات دهید؟
با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *