ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی چیست؟





 

ناتوانی جنسی

ناتوانی جنسی یک مشکل شایع در میان مردان است و به معنای ناتوانی در حفظ نعوظ برای انجام یک رابطه جنسی لذت بخش است. این مشکل بسیار شایع است و مردان زیاد بالای 40 سالی را درگیر می‌کند. این اختلال تهدیدی بزرگ برای زندگی فرد مبتلا نیست اما می‌تواند تأثیراتی جدی بر کیفیت رابطه زناشویی بگذارد.
آنچه اهمیت دارد این است که وقتی ناتوانان جنسی کمک های مشاوره ای دریافت می کنند، برای آگاهی از ریشه‌ی جسمی یا روانشناختی مشکلشان تلاش شود و بعد وارد فرایند درمان شوند.

علت ناتوانی جنسی

علت ناتوانی جنسی، معمولاً یک یا چند عامل از موارد زیر است:
  • چاقی و اضافه وزن
  • سیگار کشیدن
  • فشار خون بالا
  • ورزش نکردن
  • دیابت
  • سندرم سوخت و ساز بدن
  • مشکلات روانی

شیوع ناتوانی جنسی

در سراسر جهان آمار بالایی از افراد ناتوان جنسی و شیوع این مشکل وجود دارد. تعداد زیادی از مردانی که از ناتوانی جنسی رنج می‌برند به منظور کمک گرفتن به پزشک مراجعه نمی‌کنند و این به این معناست که تعداد واقعی این مردان خیلی بیشتر است.
بیماری‌هایی مثل دیابت، افزایش فشار خون و چاقی، خطر ابتلا به این مشکل را بیشتر می‌کنند. اختلال نعوظ شایع‌ترین اختلال جنسی در میان مردان است (از مردان 30 ساله گرفته تا مردان 80 ساله). هر چه سن بیشتر می‌شود، احتمال ابتلا به ناتوانی جنسی افزایش می‌یابد.
شیوع ناتوانی جنسی کامل از 5% در میان مردان 40 ساله به 15% در میان مردان 70 ساله افزایش می یابد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که 52% از مردان (40 تا 70 ساله) گاهی ناتوانی جنسی را از حالت خیلی خفیف تا حالت شدید تجربه کرده‌اند. در میان همه‌ی کسانی که از نظر جنسی ناتوان هستند، 10 تا 20% این اختلال را به دلایل روانشناختی نشان می‌دهند. اما حتی وقتی این وضعیت یک ریشه‌ی فیزیکی دارد، ممکن است عوامل روانشناختی هم به آن اضافه شوند.

 

تشخیص ناتوانی جنسی

برای اطمینان از ناتوانی جنسی، ارزیابی‌ها و آزمایش‌ها باید با دقت بسیار بالا انجام بگیرند تا ریشه‌های فیزیکی، هورمونی و روانشناختی مشخص شوند. این دقت به مراجعه کننده و متخصص کمک می‌کند که در مسیر درستی برای درمان وارد شوند.

درمان ناتوانی جنسی

درمان ناتوانی جنسی در درجه‌ی اول با درمان بیماری‌های جسمی و مشکلات روانی‌ای که ممکن است ریشه‌ ناتوانی جنسی باشند، آغاز می‌شود. شایع‌ترین دلیل ناتوانی جنسی، نازک شدن عروق خونی است. تغییر سبک زندگی، ورزش منظم، یک رژیم غذایی سالم، عدم مصرف سیگار وکنترل وزن بدن از روش‌های ساده‌ی درمان ناتوانی جنسی هستند.

داروهای خوراکی برای درمان ناتوانی جنسی تجویز می‌شوند اما این داروها عوارضی مثل سردرد و برافروختگی و سوء هاضمه دارند و کسانی که مشکلات قلبی و کبدی شدید دارند، آن‌هایی که تجربه‌ی سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی دارند و مردهایی با فشار خون پایین نباید این داروها را استفاده کنند.
اگر ریشه‌ی ناتوانی جنسی، مشکلات روانشناختی باشند، مشاوره و روان‌درمانی راهکار مفیدی است و ممکن است با درمان بیماری روانی، مشکل جنسی هم برطرف شود. اگر روش های متداول درمان ناتوانی جنسی نتیجه ندهند، می توان آلپروستادیل را درنظر گرفت. آلپروستادیل یک هورمون مصنوعی است که باعث تحریک گردش خون در آلت تناسلی می‌شود. این هورمون می تواند به آلت تناسلی تزریق شود یا در مجرای ادرار قرار بگیرد. آلپروستادیل به نعوض مردان کمک می‌کند.
در صورتی که هیچ روشی در درمان ناتوانی جنسی مؤثر نباشد، می‌توان به جراحی اندیشید. جراحی در این وضعیت به این صورت است که ایمپلنت‌هایی در داخل آلت فرد قرار می‌گیرند.
ناتوانی جنسی در مردان یک مشکل نگران کننده نیست و روش‌های فراوان و متنوعی برای درمان آن وجود دارند. بهتر است فرد مبتلا به محض مشاهده‌ی علائم و نشانه‌های این مشکل به یک متخصص مراجعه و فرآیند درمان را آغاز کند.
برای اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی ناتوانی جنسی که در حقیقت نام دیگر اختلال نعوظ است، مطالعه‌ی مقاله‌‌ی اختلال نعوظ چیست؟ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

ناتوانی جنسی اعتماد به نفس را از شما گرفته؟ اختلالات جنسی کیفیت زندگی جنسی تان را کاهش داده و زندگی مشترکتان را به خطر انداخته؟ نگرانید؟ سردرگم اید و گیج شده اید؟ می خواهید رابطه جنسی تان را نجات دهید؟ می ترسید مشکلات جنسی به طلاق عاطفی یا طلاق رسمی ختم شود؟
با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *