آیدانیتو > آزمون جامع دکتری
دکتری

آزمون جامع دکتری






آزمون جامع دکتری

مقطع دکتری مهم ترین مقطع تحصیلی دوره ای دانشگاهی است که هم قبولی در آن و هم تحصیل و فارغ التحصیل شدن در آن دشوار است. برای قبولی در مقطع دکتری باید دو آزمون کتبی و مصاحبه را پشت سر گذاشت و برای تحصیل هم علاوه بر گذراندن تمام واحدها و پایان نامه، باید از آزمون جامع دکتری نیز موفق بیرون بیایید.

معرفی آزمون جامع دکتری

وقتی فردی در مقطع دکتری یک رشته تحصیل می کند و فارغ التحصیل می شود، به یک متخصص در زمینه تحصیلی خود تبدیل می شود. دانشگاه و مرکز آموزشی نیز موظف است تا میزان دانش و تخصص فرد را ارزیابی کند و با اطمینان او را به عنوان متخصص وارد جامعه کند. آزمون جامع دکتری آزمونی از دروس تخصصی هر رشته برای دانشجویان دکتری همان رشته است. قبولی در آزمون جامع دکتری اهمیت بالایی دارد زیرا در صورتی که موفق به قبولی در آزمون جامع دکتری نشدید از ادامه تحصیل و اتمام تحصیل در مقطع دکتری بازخواهید ماند. البته از آن جایی که آزمون جامع دکتری آزمون بسیار سختی است و برای برخی از دانشجویان یک کابوس است، احتمال قبول شدن در اولین بار بسیار زیاد نیست. دانشجویان دکتری می توانند دو بار در آزمون جامع دکتری شرکت کنند، اما اگر هر دو بار مردود شوند، دیگر نمی توانند به تحصیل خود ادامه دهند و از دانشگاه اخراج خواهند شد.

آزمون جامع دکتری نیز همانند آزمون سراسری دکتری دارای دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه است. ابتدا آزمون جامع دکتری به صورت کتبی در یک یا دو روز برگزار می شود، سپس در روز سوم، آزمون جامع دکتری به صورت مصاحبه برگزار می شود.

هم مصاحبه و هم آزمون کتبی دارای میزان تأثیر بر نمره کلی آزمون جامع دکتری هستند. میزان تأثیر آزمون کتبی جامع دکتری حدود 70 درصد و مصاحبه حدود 30 درصد در نظر گرفته شده است. این مقدار ممکن است در هر سال و در هر دانشگاه طی بخشنامه ای تغییر کند.

زمان آزمون جامع دکتری

آزمون جامع دکتری به صورت هماهنگ در هر واحد دانشگاهی برگزار می شود. زمان دقیق برگزاری آزمون جامع دکتری توسط واحد آموزشی هر رشته اعلام می شود، اما به طور کلی می توان گفت زمان آزمون جامع دکتری در دی ماه است.

شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری

آزمون جامع دکتری خود به تنهایی آزمونی سخت و پر استرس است و شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری نیز بر استرس آن می افزاید.

دانشجویان دکتری قبل از فرارسیدن زمان آزمون جامع دکتری باید تمام مدارک مورد نیاز به واحد آموزشی خود تحویل دهند. این مدارک به شرح زیر هستند:

  • مدرک زبان: مدرک زبان باید معتبر و مورد تأیید دانشگاه باشد. از این میان می توان به مدرک آزمون تافل و آیلتس اشاره کرد. در دانشگاه آزاد یک آزمون زبان به صورت مجزا برگزار می شود که مورد تأیید دانشگاه آزاد نیز می باشد. داوطلبانی که فاقد مدرک تافل و آیلتس و غیره هستند می توانند در این آزمون شرکت کنند.
  • گذراندن و پاس کردن تمام دروس و واحدهای تحصیلی مقطع دکتری
  • کسب میانگین معدل کل بالای 16
  • گذراندن دروس جبرانی
  • ارائه ریز نمرات و تأییدیه تحصیلی ارشد به واحد آموزشی

منابع آزمون جامع دکتری

آن چه توجه بسیاری از دانشجویان دکتری را به خود جلب می کند، منابع آزمون جامع دکتری است. هر داوطلب باید متناسب با پروژه انتخابی خود برخی از دروس را برای آزمون جامع دکتری خود انتخاب کند و در آن دروس تخصصی، اطلاعات کافی داشته باشد. پیشنهاد می کنیم در این زمینه با مشاوران حرفه ای آیدانیتو مشورت کنید.

در این مقاله به بررسی موضوع آزمون جامع دکتری پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد بزنید.

اگر سؤالی در زمینه آزمون جامع دکتری دارید می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *