معافیت کفالت

معافیت کفالت مادربزرگ

معافیت کفالت مادربزرگ 

 

  در این مقاله راجع به معافیت کفالت مادربزرگ  صحبت خواهیم کرد. همان طور که می دانید دوران خدمت وظیفه عمومی (سربازی)، دوره ای 21 ماهه است که به سه دوره آموزشی، کد، ضرورت تقسیم می شود. (دوره کد، دوره ی دوماهه است که بعد از زمان آموزشی شروع می شود، سربازانی که دوره کد خورده باشند، بعد از اتمام آموزشی 2 ماه آموزش تخصصی ارتش و نیروی انتظامی می بینند)
سن مشمولیت به خدمت سربازی در کشورهای مختلف تفاوت دارد در ایران پسران از سن 18 سالگی تمام موظف به انجام خدمت سربازی می شوند، سن مشمولیت تا 50 سالگی ادامه دارد. طبق ماده 1 قانون خدمت وظیفه عمومی تمامی افراد ایرانی که در شمول قانون خدمت قرار دارند، موظف به انجام خدمت سربازی هستند و هیچ فرد مشمول خدمتی از سربازی معاف نمی شود مگر در شرایط خاص و مشخص، یکی از این شرایط معافیت به دلیل کفالت است، سرپرستی افراد درجه 1 که نیازمند مراقبت و نگه داری مشمول هستند، موجب معافیت دائم و یا موقت مشمول خواهد شد. مشمولان خدمت می توانند از انواع معافیت کفالت 97 با مراجعه به مقالات مربوطه مطلع شوند. کفالت افرادی که در این مقاله نام نبردیم از شرایط معافیت برخوردار نمی شوند. یکی از مواردی که در معافیت کفالت بررسی می شود، کفالت جد و جده یا معافیت کفالت مادربزرگ است. در مقالات پیشین راجع به معافیت کفالت جد به طور کامل صحبت شد و اکنون قصد داریم با طرح مقاله معافیت کفالت مادربزرگ  شما را با شرایط اخذ این معافیت آشنا کنیم. برای اطلاع از جزئیات معافیت کفالت جد به مقاله “معافیت کفالت پدربزرگ 97” مراجعه کنید.

کفالت مادربزرگ

مشمولانی که قصد دارند از معافیت کفالت مادربزرگ  بهره بگیرند، توجه داشته باشند که کفالت مادربزرگ در دو نوع مورد بررسی قرار می گیرد:

  • مادربزرگ فاقد همسر (همسر فوت کرده باشد)
  • مادربزرگ فاقد همسر (مطلقه)

لازم به ذکر است در کفالت مادربزرگ ، شرایط معافیت کفالت مادربزرگ پدری و مادری یکسان است و تفاوتی در این قضییه وجود ندارد. در صورتی که مشمول از معافیت کفالت مادربزرگ استفاده نماید، در هر دو دسته، شروط زیر از الزامات بررسی و موافقت معافیت مشمول خواهد بود.برای دریافت اطلاعات بیشتر به بخش مشاوره تلفنی نظام وظیفه مراجعه کنید.

  1. مشمول فاقد غیبت باشد، در صورتی که فرد مشمول شامل غیبت در سربازی شود، درخواست معافیت کفالت وی مورد بررسی نظام وظیفه قرار نخواهد گرفت.
  2. مشمول تنها سرپرست مادربزرگ باشد.
  3. در صورت حبس و یا …. همسر مادر بزرگ، کفالت به عهده مشمول نخواهد بود. بنابراین این نوع معافیت بر وی تعلق نخواهد گرفت.
  4. مشمول تنها نوه مادربزرگ باشد. در غیر این صورت عدم توانایی نگهداری سایر نوه ها تأیید شود، عدم توانایی سرپرستی سایر نوه ها بر اثر بیماری که به تأیید پزشک مورد تأیید نظام پزشکی رسیده باشد و یا سن آن ها کمتر از 18 سال باشد.

بهره مندی از کفالت مادربزرگ

  • شرط بهره مندی از کفالت مادربزرگ این است که تمام فرزندان فوت کرده باشند و یا در صورتی که در قید حیات باشند عدم توانایی آنان در نگهداری و سرپرستی مادربزرگ اثبات شود.
  • لازم به ذکر است در قید حیات بودن پدر مشمول در برعهده گرفتن کفالت مادربزرگ (مادری) مانع این امر نخواهد بود و همچنین در قید حیات بودن مادر مشمول در برعهده گرفتن کفالت مادربزرگ (پدری) مانع از معافیت کفالت مادربزرگ مشمول نخواهد شد.

   اگر سوالی در خصوص گرفتن معافیت کفالت دارید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *