آیدانیتو > معرفی گرایش های ارشد کامپیوتر 98
گرایش مهندسی کامپیوتر

معرفی گرایش های ارشد کامپیوتر 98





معرفی گرایش های ارشد کامپیوتر 98

در این مقاله به معرفی گرایش های ارشد کامپیوتر 98 می پردازیم. با توجه به علاقمندی داوطلبان گروه فنی و مهندسی به رشته مهندسی کامپیوتر لازم می دانیم. در این مقاله به طور مفصل راجع به رشته کامپیوتر و گرایش های ارشد کامپیوتر 98 صحبت کنیم. رشته مهندسی کامپیوتر (کد رشته 1277) از رشته های پرطرفدار گروه فنی و مهندسی می باشد که در 6 گرایش ارائه شده است:

  1. معماری سیستم های کامپیوتری
  2. هوش مصنوعی و رباتیکز
  3. نرم افزار
  4. شبکه های کامپیوتری
  5. رایانش امن
  6. الگوریتم ها و محاسبات

دروس ارائه شده در رشته مهندسی کامپیوتر را در ادامه مشاهده کنید:

  1. زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی)
  2. ریاضیات (ریاضیات عمومی (1 و 2)، معادلات دیفرانسیل، امار و احتمال مهندسی، ریاضیات گسسته)
  3. دروس تخصی مشترک (ساختمان داده ها، طراحی الگوریتم ها، نظریه زبان ها و ماشین ها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، سیستم عامل و شبکه های کامپیوتری)
  4. دروس تخصصی معماری سیستم های کامپیوتری (مدارهای الکتریکی، الکترونیک دیجیتال و VLSI، سیگنال ها و سیستم ها)
  5. دروس تخصصی هوش مصنوعی و رباتیکز (مدارهای الکتریکی، هوش مصنوعی، سیگنال ها و سیستم ها)
  6. دروس تخصصی نرم افزار، شبکه های کامپیوتری، رایانش امن (کامپایلر، پایگاه داده ها، هوش مصنوعی)

کد ضرایب گرایش های ارشد کامپیوتر 98

در انتخاب رشته ارشد توجه به کد رشته و کد ضریب گرایش و رشته های مورد نظر اهمیت ویژه ای دارد. رتبه بندی داوطلبان در مقطع کارشناسی ارشد بر اساس تعداد ضرایب موجود هر رشته می باشد. به این معنا که برای هر کد ضریب، رتبه، تراز، وضعیت قبولی و … به صورت مجزا مشخص خواهد شد. در رشته ی مهندسی کامپیوتر 3 کد ضریب مشخص شده است. بنابراین برای داوطلبان رشته مهندسی کامپیوتر 3 رتبه مشخص خواهد شد. در ادامه می توانید کد ضریب های گرایش های مهندسی کامپیوتر و ضرایب دروس گفته شده در مبحث قبلی را در قالب جدول مشاهده کنید:

نام گرایش

کد ضریبضرایب دروس امتحانی
12345

6

معماری سیستم های کامپیوتری

1124300
هوش مصنوعی و رباتیکز212403

0

نرم افزار

312400

3

شبکه های کامپیوتری

رایانش امن

الگوریتم ها و محاسبات

معرفی گرایش های ارشد کامپیوتر

در این مبحث گرایش های نام برده شده را خدمت داوطلبان کارشناسی ارشد معرفی خواهیم کرد تا با توجه به شناخت رشته و گرایش و استعدادها و توانایی های فردی در انتخاب گرایش و انتخاب رشته ارشد 98 موفق شوند.

شناخت رشته و گرایش از مهم ترین عوامل انتخاب رشته ارشد می باشد. داوطلبان عزیز با توجه به اولویت بندی انتخاب رشته که شناخت رشته، توجه به بازار کار، علاقمندی به رشته از عوامل مهم و قابل بررسی در اولویت بندی می باشد، کد رشته های مورد نظر را درج کنند.

گرایش معماری سیستم های کامپیوتری

گرایش معماری سیستم های کامپیوتری از گرایش های پرطرفدار رشته مهندسی کامپیوتر می باشد. در این گرایش داوطلبان با طراحی و ساخت مدارهای واسط، طراحی و ساخت مدارهای دیجیتال، ساخت سیستم های بلادرنگ و … آشنا خواهند شد.

گرایش معماری سیستم های کامپیوتری از بازار کار قابل قبولی در کشور برخوردار است، داوطلبان فارغ التحصیل نشده در این گرایش می توانند به طراحی وب، کارشناس شبکه، کار شناسایی پایگاه داده، برنامه نویسی، تحت نرم افزار و … مشغول شوند.

گرایش هوش و رباتیکز

هدف از گرایش هوش مصنوعی شبیه سازی پردازش های مطرح در موجودات زنده، هوشمند کردن ربات، تحلیل کامپیوتری تصاویر، طراحی نرم افزار های هوشمند، طراحی سیستم های پیشرفته نظامی و … می باشد.

فارغ التحصیلان گرایش هوش مصنوعی می توانند در مشاغلی چون: طراحی و ساخت ربات های پیشرفته، بهینه سازی مراحل تولید کارخانه جات، تدوین، پژوهشگری در مراکز علمی و … مشغول به کار شوند.

گرایش نرم افزار

رشته نرم افزار از شناخته شده ترین گرایش های مهندسی کامپیوتر می باشد و داوطلبان مهندسی کامپیوتر با گرایش نرم افزار آشنایی زیادی دارند. در گرایش نرم افزار، برنامه نویسی – توسعه و نگه داری نرم افزارهای مدیریت پروژه مهندسی طراحی و … آموزش داده می شود. داوطلبان رشته کامپیوتر – نرم افزار در بازار کار رشته تحصیلی خود مشکلات جدی نخواهند داشت و می توانند در سازمان و اداره های مختلف مشغول به کار شوند. از جمله فعالیت های فارغ التحصیلان این گرایش، عبارتند از برنامه نویسی پیشرفته و تحت وب، پیاده سازی سیستم عامل و …

گرایش شبکه های کامپیوتری

هدف از ارائه گرایش های شبکه کامپیوتری، طراحی و پیاده سازی شبکه های کامپیوتری و برنامه نویسی تحت شبکه مدیریت و پشتیبانی شبکه های کامپیوتری و … می باشد. داوطلبان می توانند پس از فارغ التحصیلی در این گرایش به عناوین گفته شده و استخدام در ارگان های دولتی و خصصوی در بخش فناوری اطلاعات به مدیریت و پشتیبانی امنیت شبکه های کامپیوتری و … مشغول به کار شوند.

گرایش رایانش امن

گرایش رایانش امن یا امنیت اطلاعات به منظور ذخیره، انتقال، بازیابی اطلاعات به صورت امن و مطمئن ارائه شده است.

گرایش الگوریتم و محاسبات

گرایش الگوریتم و محاسبات از گرایش های جدید رشته کامپیوتر به حساب می آید و به گرایش نرم افزار نزدیک است. داوطلبان در این گرایش با الگوریتم های توزیعی، ریاضیات آشنا می شوند.

در نهایت پس از معرفی گرایش های ارشد کامپیوتر 98 ، به داوطلبان ارشد مهندسی کامپیوتر پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله انتخاب رشته ارشد کامپیوتر 97 مراجعه کنند.


1 دیدگاه در “معرفی گرایش های ارشد کامپیوتر 98

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *