آیدانیتو > انتخاب رشته دکتری مددکاری اجتماعی 98
انتخاب رشته دکتری, مددکاری اجتماعی

انتخاب رشته دکتری مددکاری اجتماعی 98






انتخاب رشته دکتری مددکاری اجتماعی

رشته مددکاری اجتماعی از رشته های گروه علوم انسانی است که رابطه خویشاوندی عمیقی با رشته روانشناسی دارد. مددکاران اجتماعی، متخصصانی هستند که با اعمال تدابیر روانشناسانه، درصدد ارزیابی و حل مشکلات مددجو بر می آیند. از آنجایی که تمامی افراد جامعه به مددکار اجتماعی نیاز دارند تا در مواقع بحران، به آن ها کمک کند، مددکاری اجتماعی دارای آینده ی شغلی بسیار خوبی است. به دلیل اهمیتی که رشته مددکاری اجتماعی دارد، در این مقاله به بررسی انتخاب رشته دکتری مددکاری اجتماعی می پردازیم. از جمله رشته های مرتبط با رشته مددکاری اجتماعی که فارغ التحصیلان آن می توانند در کنکور مددکاری اجتماعی شرکت کنند، عبارتند از:

رفاه اجتماعی

پژوهش علوم اجتماعیبرنامه ریزی اجتماعی
جامعه شناسیبرنامه ریزی منطقه ای

جامعه شناسی جوانان

خدمات اجتماعی

مطالعات زنان

مدیریت خدمات اجتماعی

 

آشنایی بیشتر با مددکاری اجتماعی و بازار کار آن

در اکثر شغل ها، علاقه حرف اول را می زند ولی ما معتقدیم در برخی از رشته ها، علاقه تمام حرف را می زند. رشته مددکاری اجتماعی یکی از این رشته هاست. در واقع اگر درد تک تک افراد جامعه موجب ایجاد درد در بدن خودتان می شود و درصد برطرف کردن آن بر می آیید، رشته مددکاری اجتماعی بسیار مناسب حالتان است. مددکاری اجتماعی حرفه ای است که نیاز به متخصص در آن برای طیف وسیعی از جامعه شامل کودکان، سالمندان، ناتوانان، جوانان، افراد بی خانمان، معتادان و … احساس می شود. از این رو پرورشگاه ها، مراکز بازپروری، مؤسسات خیریه، مراکز اصلاح تربیت نوجوانان، زندان ها، مراکز ترک اعتیاد و سازمان های دیگری که در جهت رفاه شهروندان جامعه فعالیت می کنند، بستر کاری فارغ التحصیلان مددکاری اجتماعی است. البته به این نکته نیز بایستی اشاره کنیم که اگر در بخش های دولتی مشغول به کار شوید، مطابق قوانین دولتی حقوق دریافت خواهید کرد. در صورت استخدام در بخش های خصوصی، میزان حقوق بر اساس تجربه کاری و مهارت خواهد بود. همچنین فارغ التحصیلان رشته مددکاری اجتماعی می توانند با همیاری سایر مددجویان، مراکزی را تأسیس نمایند، که درآمد حاصل از آن با توجه به تعداد مراجعین متفاوت خواهد بود.

ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرنده دکتری مددکاری اجتماعی

از آنجایی که دفترچه راهنمای انتخاب رشته دکتری 97، منتشر نشده است، مطابق دفترچه راهنمای انتخاب رشته دکتری 96، در طبقه بندی دانشگاه های سراسری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران در نوبت روزانه، ظرفیت پذیرش 4 دانشجو را داشته است. در سال 96 دانشگاه علامه طباطبایی در رشته مددکاری اجتماعی، ظرفیت پذیرش دانشجوی بورس اعزام به خارج با عنوان «مدیریت خدمات اجتماعی»، نیز داشته است. برای آشنایی بیشتر و کسب اطلاع از ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرنده دکتری مددکاری اجتماعی در سال تحصیلی 1398 می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید. 
مشاوران آیدانیتو پاسخگوی شما در امر انتخاب رشته دکتری مددکاری اجتماعی هستند. پس با آن ها تماس بگیرید.  

نکاتی که در انتخاب رشته بایستی به آن ها دقت کنیم!

مطابق آنچه بیان نمودیم، ظرفیت پذیرش رشته مددکاری اجتماعی بسیار کم است و در دانشگاه های سراسری فقط دانشگاه علامه طباطبایی در سال 96 دانشجو در مقطع دکتری پذیرفته است. پس به نظر می رسد که بایستی برای قبولی در رشته مددکاری اجتماعی وقت و انرژی بیشتری صرف کنیم. اما توجه به برخی نکات به منظور انتخاب رشته نیز ضروری است.

  • از جمله مهم ترین نکات توجه به تراز یا نمره ی کل است. در کارنامه اولیه ای که سازمان سنجش هر ساله در  اواخر فروردین ماه منتشر می کند، بخشی به نام نمره کل وجود دارد که این نمره هر چه بالاتر باشد، رتبه کاهش یافته و هر چه رتبه کاهش یابد، احتمال دعوت شدن به مصاحبه افزایش می یابد.
  • توجه به این نکته الزامی است که در قسمت سهمیه داوطلب، نوع سهمیه مشخص شده است که رتبه بندی داوطلب در نوع سهمیه خود انجام می شود. به عنوان مثال اگر نوع سهمیه آزاد ذکر شده باشد، رتبه بندی شما در میان افرادی است که سهمیه آزاد دارند.
  • از جمله بخش های دیگری که حائز اهمیت می باشد، توجه به آخرین رتبه مجاز است. در کارنامه اولیه دوره روزانه و بورس اعزام به خارج از کشور را از سایر دوره ها که شامل دانشگاه های آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی، سراسری نوبت دوم و پردیس خودگرداان است، تفکیک می نمایند و این بدین معناست که رتبه ای که شما اخذ کرده اید، با دو گروه مقایسه می شود.
  • در واقع هر چه فاصله رتبه ی اخذ شده شما از رتبه آخرین فرد مجاز شده بیشتر باشد ( به عبارتی رتبه ی کمتر و بهتری کسب کرده باشید) احتمال اینکه دعوت به مصاحبه شوید، بیشتر خواهد بود.
  • از جمله نکات مهم دیگری هم که باید به آن دقت کنید، این است که اگر در قسمت آخرین رتبه مجاز سایر دوره ها علامت @ را مشاهده کردید، بدین معنی است که در صورت دارا بودن ظرفیت لازم، دانشگاه های مذکور اقدام به جذب دانشجو می نمایند و شما می توانید با دریافت دفترچه راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد و یا دفترچه شماره 2 راهنمای انتخاب رشته سازمان سنجش و مطالعه ی دقیق آن، اقدام به انتخاب رشته نمایید.
  • علاوه بر نکاتی که بایستی برای انتخاب رشته در نظر بگیرید، به این نکته هم دقت کنید که در مقطع دکتری ، علاوه بر کارنامه و رتبه قبولی ، مصاحبه نیز اهمیت زیادی دارد. به عبارتی امتیازی که از رتبه قبولی به دست می آورید هم تراز با امتیازی است که از مصاحبه کسب خواهید کرد. پس مصاحبه را نیز جدی بگیرید!

در نهایت بایستی بگوییم که:
اگر اطلاعات جامع تری درباره ی انتخاب رشته دکتری مددکاری اجتماعی دارید…
اگر اطلاعات بیشتری در مورد ظرفیت های دانشگاه ها برای رشته مددکاری اجتماعی در مقطع دکتری دارید…
اگر فکر می کنید که اطلاعات و تجربیاتی در زمینه تحصیل در رشته مددکاری اجتماعی دارید، که می تواند برای دوستانتان مفید باشد…
شما را به چالش «سهیم شدن در تجارب یکدیگر» دعوت می کنیم. در این چالش سعی می کنیم که با به اشتراک گذاشتن نظرات و تجربیات یکدیگر، مسیر پیش رو را روشن تر کنیم و در نتیجه با چشمانی بازتر و اطلاعاتی جامع تر نسبت به انتخاب راه آینده اقدام کنیم.

ادامه تحصیل دکتری مددکاری در خارج از کشور

رشته مددکاری اجتماعی را می توان در میان محبوب ترین رشته های دانشگاهی دانست. رشته ای که هر ساله افراد بسیاری داوطلب ادامه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی آن از جمله دکتری می شوند. حالا تصور کنید که رشته مددکاری اجتماعی ار در خارج از کشور و در یکی از بهترین دانشگاه های آن مطالعه کنید. این دیگر فوق العاده است!!!!! شما دوستان گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسائل مرتبط با ادامه تحصیل دکتری مددکاری در خارج از کشور می توایند با مشاوران ایدانیتو تماس حاصل فرمایید و پاسخ سوالات خود را در این رابطه بیابید. 
در این مقاله به بررسی انتخاب رشته دکتری مددکاری اجتماعی 98 پرداختیم. پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله کارنامه و رتبه قبولی دکتری مددکاری اجتماعی بزنید.
اگر سوالی در زمینه انتخاب رشته دکتری مددکاری اجتماعی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *