آیدانیتو > گرایش های دکتری صنایع غذایی
انتخاب رشته دکتری, انتخاب رشته دکتری علوم و مهندسی صنایع غذایی

گرایش های دکتری صنایع غذایی

گرایش های دکتری صنایع غذایی

آیا از گرایش های دکتری علوم و مهندسی صنایع غذایی اطلاع کافی دارید؟ رشته صنایع غذایی از جمله رشته های پر متقاضی در گروه کشاورزی و منابع طبیعی کنکور دکتری می باشد. این رشته از جمله رشته هایی است که در دوره های روزانه،شبانه(نوبت دوم)،پردیس های خودگردان و دانشگاه آزاد در گرایش های مختلف دانشجو می پذیرد. اطلاع از گرایش های دکتری علوم و مهندسی صنایع غذایی نقش مهمی در انتخاب رشته داوطلبان ورود به تحصیلات تکمیلی خواهد داشت. در این مقاله به معرفی گرایش های دکتری صنایع غذایی خواهیم پرداخت.

رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی

رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی رشته ای بسیار پر طرفدار برای داوطلبان ورود به دانشگاه و همچنین افراد متقاضی ورود به تحصیلات تکمیلی می باشد.. رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی که در واقع از صنایع تبدیلی به شمار می رود حلقه اتصال بین مزرعه و سفره یا سبد غذایی افراد جامعه است.. اهمیت رشته صنایع غذایی از آن جهت روشن می گردد که محصولات کشاورزی ،باغبانی و دامی بعد از آنکه از باغدار،کشاورز و یا دامدار تحویل گرفته شدند باید فرآیندی را بگذرانند تا به نحو مطلوب و سالم به دست مصرف کننده برسند.. در بعضی مواقع مشاهده میگردد که به دلیل نبود واحد تولید و فرآوری چه بسیار محصولات کشاورزی و باغبانی و فرآورده های دامی از بین می روند .اینجاست که اهمیت صنایع تبدیلی به خصوص صنایع غذایی آشکار می گردد.گرایش های مختلف صنایع غذایی متشکل از فارغ التحصیلانی می باشد که هرکدام می توانند به نحوی حلقه گم شده و چالش های  بین مزرعه تا سفره غذایی مردم را برطرف نمایند..

گرایش های دکتری علوم و صنایع غذایی

رشته علوم و مهندسی صنایع غذایی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به صورت 4 گرایش از همدیگر مجزا می گردد و هر گرایش شامل دروس تخصصی و دروس اجباری است که گذارندن آن از سوی دانشجو لازم می باشد ضمن اینکه در مقاطع تحصیلات تکمیلی به دلیل گذراندن واحد پایان نامه توسط دانشجویان توجه به گرایش بسیار حائز اهمیت می باشد. گرایش های دکتری صنایع غذایی به شرح زیر می باشد:
علوم و مهندسی صنایع غذایی-صنایع غذایی
علوم و مهندسی صنایع غذایی-شیمی مواد غذایی
علوم و مهندسی صنایع غذایی- فناوری مواد غذایی
علوم و مهندسی صنایع غذایی – زیست فناوری مواد غذایی

دکتری صنایع غذایی گرایش صنایع غذایی

گرایش صنایع غذایی در شته علوم و مهندسی صنایع غذایی در واقع به فارغ التحصیلان و دانش آموختگان این رشته این امکان را می دهد که به عنوان مهندس علوم غذایی در زمینه فرآیند ها و طرحی و کنترل فرآیندها ، مدل سازی الگوهای مختلف از جمله الگوهای مختلف گرمایش ،سرمایش و… و در زمینه ماشین آلات ،تجهیزات و بسته بندی مواد غذایی فعالیت داشته باشند.

دکتری صنایع غذایی گرایش شیمی مواد غذایی

در واقع در گرایش شیمی مواد غذایی دانشجویان با علوم پایه دانش فرآوری و تبدیل مواد غذایی آشنا میگردند. در گرایش شیمی مواد غذایی دانش جویان می آموزند تا در مورد واکنش ها ، تکنولوژی ها و مهندسی فرآیند ها تصمیمات صحیح را اتخاذ نمایند. به عبارت دیگر می توان گفت که یک عنصر ضروری و مهم در تمامی گرایش های صنایع غذایی علوم پایه و یادگیری آن توسط دانشجویان می باشد حال گرایش شیمی مواد غذایی به طرز صحیح به دانشجویان شیوه رفتار انواع مواد غذایی را می آموزد. این آموزش هم در راستای بهتر شدن کمیت و کیفیت فرآیند ها خواهد بود.

دکتری صنایع غذایی گرایش فناوری مواد غذایی

شاید بتوان گفت که در بین گرایش های صنایع غذایی این گرایش یعنی فناوری مواد غذایی از لحاظ علاقه مندی در بین متقاضیان رتبه اول را به خود اختصاص می دهد. در واقع نام سابق این گرایش تکنولوژی مواد غذایی می باشد. در این گرایش دروسی مثل فرمولاسيون فرآورده هاي غذايي ، كاربرد آنزيم ها در فناوري مواد غذايي ، تكنولوژي توليد محصولات فرموله شده و دروس دیگر ارائه می گردد..

رشته صنایع غذایی گرایش زیست فناوری مواد غذایی

گرایش زیست فناوری مواد غذایی یا همان میکروبیولوژی مواد غذایی در مقطع دکتری شامل دروسی تخصصی و دروس اصلی است که هر دانشجو می تواند بنا بر علاقه و بر اساس شرایط دانشگاه محل تحصیل خود آنها را انتخاب و بگذراند. در این گرایش در مقطع دکتری دروسی مانند مهندسي ژنتيك، روش هاي نوين شناسايي ميكروبي در مواد غذايي ، اصول طراحي بيورآكتورها و دروس دیگر ارائه می گردد.

بهترین گرایش دکتری صنایع غذایی

شاید این سوال در ذهن داوطلبان و متقاضیان رشته صنایع غذایی نقش بسته باشد که کدام گرایش صنایع غذایی از لحاظ موقعیت شغلی و جایگاه اجتماعی بالاتر و حائز اهمیت می باشد.. در جواب باید خدمت این دسته از داوطلبان عرض کنیم که پاسخ این سوال به علایق ، توانایی ها و استعدادهای شما بر می گردد. بهتر است که داوطلبان ضمن آگاهی از گرایش های مختلف از شرایط دانشگاه ها و احتمالا شهریه ها اطلاع کافی را کسب نمایند تا بتوانند انتخاب رشته و گرایشی کارآمدتر داشته باشند.
در این مقاله به معرفی گرایش های دکتری صنایع غذایی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مصاحبه دکتری صنایع غذایی بزنید.
اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری صنایع غذایی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

4 دیدگاه در “گرایش های دکتری صنایع غذایی

  1. تینا گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید خدمت شما
    من دانشجوی ترم 5علوم و مهندسی صنایع غذایی دانشگاه محقق هستم میخواستم در خصوص کنکور ارشد فناوری موادغذایی و کنترل کیفی و بازار کارش اطلاعاتی کسب کنم و همچنین از نحوه اکسپت گرفتن از دانشگاه های خارج کشور درمقطع ارشد و دکتری بدونم
    و سوال آخر : اگر ازتمام شرایط هیات علمی شدن ، فقط یک مورد را نداشته باشم مثلا نمره کم دیپلم ، آیا از هیات علمی شدن محروم می شم؟ باتشکر

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام. سرکار خانم با توجه به اینکه سوال شما طولانی است و جواب دادن از طرف ما محدود ، شما برای خارج از کشور حتما امتحان زبان GRE را شرکت کنید و نگران معدل پایین هم نباشید چرا که موضوع پژوهشی و مقالات ارشد شما تعیین کننده درصد فاند برای اپلای و مهاجرت و هیئت علمی شدن شما به حساب میاد.

  2. Marziye گفت:

    با سلام
    من ارشد در رشته مهندسی صنایع غذایی گرایش فناوری موادغذایی دانشگاه شیراز روزانه پذیرفته شدم ولی کارنامه سبزم که صادر شد متوجه شدم همین رشته ولی گرایش صنایع غذایی هم دانشگاه فردوسی مشهد روزانه قبول شدم با توجه به اینکه خونمون شیراز برام راحت تر شیراز درس بخونم از طرفی شنیدم گرایش صنایع غذایی بهتر از فناوری موادغذایی هست سوالم این تا چ حد این گرایش کارامد تر هست ایا اونقدر تفاوت داره با فناوری موادغذایی و اونقدر بهتر هست که بخاطرش مشهد درس بخونم ؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *