گرایش رشته مطالعات جهان

گرایش های ارشد مطالعات جهان






گرایش های ارشد مطالعات جهان

رشته مطالعات جهان از جمله جالب ترین و مهم ترین رشته های دانشگاهی است که در هر سه مقطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های ایران عرضه می شود. جالب است بدانید که دانشکده مطالعات جهان در ایران در بهمن ماه سال 1386 تأسیس شد. تأسیس این دانشکده با تصویب هیأت رئیسه دانشگاه تهران ادامه حرکتی مثبت در جهت مطالعه و شناخت کشورهای دنیا است. کار آموزشی دانشکده مطالعات جهان با ایجاد پنج گروه علمی مطالعات بریتانیا مطالعات آلمان، مطالعات فرانسه و مطالعات روسیه شروع شد. اما به تدریج و با توسعه و پیشرفت این دانشگاه شاهد اجرای رشته های دیگری همچون مطالعات فلسطین، عربستان سعودی، مصر، عراق، ترکیه و ژاپن هستیم. بحث امروز ما در این مقاله، معرفی گرایش های ارشد مطالعات جهان است. پس با ما همراه باشید تا اطلاعاتی ضروری را در ارتباط با گرایش های ارشد مطالعات جهان به دست آورید. اما در ابتدا لازم است که توضیحی هر چند مختصر را در ارتباط با گرایش های ارشد مطالعات جهان خدمتتان ارائه دهیم.

گرایش های ارشد مطالعات جهان

رشته مطالعات جهان زمینه نگاهی همه جانبه به یک کشور را برای افراد فراهم می کند. در حقیقت، موضوعاتی همچون سیاست های خارجی و داخلی یک کشور، قانون اساسی، اقتصاد، فرهنگ، مطالعه دین، مسائل اجتماعی، رسانه ها، زبان شناسی، فلسفه و ادبیات را می توان از جمله موضوعات مورد بحث در رشته مطالعات جهان در نظر گرفت. با توجه به بحث اصلی مقاله پیش رو باید گفت که 12 گرایش مختلف در رشته مطالعات جهان دیده می شود. در زیر به معرفی این گرایش ها و ارائه پاره ای توضیحات راجع به چند مورد از آن ها می پردازیم. گرایش های مختلفی برای مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات جهان تعریف می شود که عبارتند از:

ردیف

گرایش های کارشناسی ارشد مطالعاتی جهان

1

مطالعات جنوب آفریقا

2

مطالعات عراق

3

مطالعات مصر

4

مطالعات فلسطین

5

مطالعات ژاپن

6

مطالعات آمریکای شمالی

7

مطالعات شبه قاره هند

8

مطالعات فرانسه

9

مطالعات روسیه

10

مطالعات بریتانیا

11

مطالعات آمریکای لاتین

12

مطالعات کشورهای آلمانی زبان

گرایش مطالعات بریتانیا

گرایش مطالعات بریتانیا به عنوان یکی از گرایش های ارشد مطالعات جهان در سال 1386 در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران راه اندازی گردید. باید بگوییم که این گرایش تحصیلی وجوه مختلف علوم انسانی و علوم اجتماعی را شامل می شود. هدف از ایجاد گرایش مطالعات بریتانیا شناخت جنبه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است. هدف از تربیت و آموزش نیروی متخصص در گرایش مطالعات بریتانیا پژوهش در سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در عرصه های بین المللی و ملی است. تمامی دانش آموختگان این گرایش از مطالعات جهان توانایی مطالعه علمی، کارشناسی و تحقیق در این حوزه را دارند.

گرایش مطالعات فرانسه

طول دوره تحصیل در گرایش مطالعات فرانسه دو سال و حداکثر دو سال و نیم است. تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در این گرایش موظف به گذراندن حدود 32 واحد تحقیقاتی و درسی هستند. از جمله دروس مورد تدریس در گرایش مطالعات فرانسه می توان از اقتصاد توسعه، مبانی جمعیت شناسی، نگارش پیشرفته فرانسه، آمار مقدماتی و اصول روابط بین الملل را نام برد.

گرایش مطالعات عراق

هدف از تأسیس و راه اندازی گرایش مطالعات عراق شناخت جنبه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور عراق است. در حقیقت، ضرورت اصلی از تأسیس این گرایش به گستره و عمق روابط این دو کشور باز می گردد. زیرا کشور عراق یکی از مهم ترین همسایه های ایران است که طولانی ترین مرز خشکی را با آن دارد.

در این مقاله به بررسی گرایش های ارشد مطالعات جهان پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله برنامه ریزی ارشد بزنید.

اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد مطالعات جهان ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *