گرایش مجموعه علوم ورزشی

گرایش های ارشد فیزیولوژی ورزشی

گرایش های ارشد فیزیولوژی ورزشی

در میان رشته های دانشگاهی شاید کمتر رشته ای را بتوان یافت که دامنه فعالیت و نفوذ آن هم از دیدگاه غیر تخصصی و تخصصی همه رده های سنی از بدو تولد تا کهنسالی را شامل می شود. رشته محبوب تربیت بدنی و علوم ورزشی از این جهت خاص و منحصر به فرد است. فیزیولوژی ورزشی همه یافته های علمی در زمینه بیوانرژیک ورزشی، فیزیولوژی ورزشی محض، فیزیولوژی ورزشی عملکردی و فیزیولوژی ورزشی کاربردی را در بر می گیرد. در حقیقت این رشته تحصیلی به مطالعه تعامل بین فعالیت های ورزشی و تمرین و همین طور فعالیت بدنی می پردازد. علاوه بر این، به کاربرد یافته ها و اصول فعالیت ورزشی در روش زندگی و کار آمدتر شدن تمامی ورزشکاران در صحنه های مختلف ورزشی و غلبه و مقاومت بر بیماری ها نیز می پردازد. هدف اساسی از تأسیس مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیولوژی ورزشی آموزش و پرورش افرادی متخصص و سرآمد در زمینه فیزیولوژی ورزشی است تا بتوانند به امر تحلیل، راهنمایی، اجرا، برنامه ریزی و آموزش در این زمینه است. از جمله توانایی های عمومی جهت ادامه تحصیل در این رشته و مقطع تحصیلی می توان به بکارگیری یافته ها و توانایی پژوهش و تحقیق در فرایند یادگیری و تدریس، برنامه ریزی کردن در جهت استفاده از یافته های علوم فیزیولوژی ورزشی در موقعیت های واقعی اشاره کرد.

رشته فیزیولوژی ورزشی در مقطع ارشد از چهار گرایش تشکیل شده است. در این مقاله به ذکر گرایش های ارشد فیزیولوژی ورزشی برای شما دوستان می پردازیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات ضروری را در ارتباط با گرایش های ارشد فیزیولوژی ورزشی برای شما دوستان می پردازیم.

گرایش های کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی

همان طور که ذکر کردیم رشته فیزیولوژی ورزشی چهار گرایش زیر را شامل می شود.

  • تغذیه ورزش
  • فیزیولوژی فعالیت ورزشی بالینی
  • فیزیولوژی فعالیت ورزشی محض
  • فیزیولوژی ورزشی کاربردی
  • فیزیولوژی فعالیت بدنی و تندرستی

در زیر به ذکر پاره ای توضیحات در ارتباط با گرایش های ارشد فیزیولوژی ورزشی برای شما دوستان می پردازیم.

گرایش تغذیه ورزشی

در این گرایش از فیزیولوژی ورزشی به تحلیل و ارزیابی نیازهای تغذیه ای ورزشکاران در رشته های مختلف تحصیلی پرداخته می شود. علاوه بر این، موضوعاتی همچون آشنایی با مواد ارگوژنیک و مکمل های غذایی و همین طور اصول علمی بهره گیری از آن ها در انواع رشته های ورزشی مختلف در سطوح حرفه ای نیز در حیطه گرایش تغذیه ورزش قرار می گیرند.

گرایش فیزیولوژی ورزشی بالینی

از جمله اهداف اساسی این گرایش از فیزیولوژی ورزشی مشارکت در فعالیت های گروهی و برنامه ریزی در فعالیت ورزشی در مراکز بالینی است. همچنین، ارائه راهنمایی و مشاوره در مراکز مختلف بالینی جهت اجرا و انجام برنامه های ورزشی بازتوانی نیز در حوزه این گرایش قرار می گیرند. از جمله توانایی های مورد نیاز جهت تحصیل در این گرایش کارشناسی ارشد از فیزیولوژی ورزشی توانایی تفسیر نتایج آزمون ورزشی در مراکز بالینی و ارائه آن به پزشکان و کارشناسان امر است.

گرایش فیزیولوژی فعالیت بدنی و تندرستی

در این گرایش از فیزیولوژی ورزشی سعی در ارائه راهکارهای مناسبی جهت شرکت اجتماعی و فردی آحاد مختلف در فعالیت های بدنی است. در کنار این، وظیفه همکاری در بررسی و تحلیل فیزیولوژیکی رویدادهای ورزشی، بهره گیری از آزمون های فیزیولوژی فعالیت های ورزشی جهت سنجش توانایی های بدنی افراد و اجرا و برنامه ریزی آزمون های آزمایشگاهی و میدانی و تفسیر نتایج آن نیز از جمله توانایی های کسب شده فارغ التحصیلان گرایش فیزیولوژی فعالیت بدنی و تندرستی است.

در این مقاله به تحلیل و بررسی گرایش های ارشد فیزیولوژی ورزشی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله برنامه ریزی ارشد بزنید.

اگر سوالی در زمینه گرایش های ارشد فیزیولوژی ورزشی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

 

2 دیدگاه در “گرایش های ارشد فیزیولوژی ورزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *