گرایش علوم اطلاعاتی

گرایش های ارشد علوم اطلاعاتی






گرایش های ارشد علوم اطلاعاتی

مجموعه علوم اطلاعاتی از جمله رشته های مورد تدریس در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی است. باید بدانید که پذیرش این رشته تحصیلی در این دانشگاه تابع مقررات و ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و متقاضیان تحصیل در مجموعه اطلاعاتی و در مقطع ارشد موظف به شرکت در آزمون سراسری کارشناسی ارشد هستند. هر فرد پس از پذیرش اولیه در رشته علوم اطلاعاتی لزوماً باید جهت پذیرش نهایی مصاحبه علمی و تخصصی و گزینش را با موفقیت پشت سر بگذارد. باید بدانید که مجموعه علوم اطلاعاتی در مقطع ارشد از دو گرایش علوم جرم شناسی امنیتی و بیوتروریسم تشکیل شده است. در این مقاله، به معرفی گرایش های ارشد علوم اطلاعاتی برای شما دوستان گرامی می پردازیم. پس با ما همراه باشید تا با معرفی گرایش های ارشد علوم اطلاعاتی اطلاعات لازم را در این رابطه به دست آورید.

گرایش علوم جرم شناسی امنیتی

در ابتدا لازم است توضیحاتی را در مورد مفهوم جرم شناسی خدمت شما دوستان بیان کنیم. چرم شناسی به عنوان شاخه ای از علوم جنایی با روش عینی و علمی به بررسی و تحلیل عوامل اجتماعی، روانی و زیستی به وجود آمدن جرم پرداخته و هدف از ایجاد آن درمان و اصلاح بزهکاران و جلوگیری از وقوع جرم است. اما راجع به جرم شناسی امنیتی باید گفت که در حال حاضر، با به وجود آمدن اشکال جدید بزهکاری به خصوص انواع جرایم سازمان یافته و تروریستی موجی از احساس ترس و ناامنی در دنیا شکل گرفته است. این احساس ناامنی موجب در پیش گرفتن تدابیری سرکوب گر و امنیت گرایانه در جامعه شد که این امر در لوای شعار ایجاد امنیت ملی در اجتماع و مبارزه با حریم سازمان یافته فرا ملی و اقدامات تروریستی تحقق یافت. در جرم شناسی امنیتی بعضی از حقوق بشری متهمان جامعه به بهانه ایجاد و تآمین امنیت نادیده گرفته می شوند. در این گرایش از مجموعه علوم اطلاعاتی دانشجویان از طریق مطالعه دروس مختلف آشنایی لازم را با مفاهیم گفته شده در بالا پیدا می کنند.

گرایش بیوتروریسم

شاید شما هم با شنیدن لغت بیوتروریسم مجموعه ای از اتفاق های مرتبط با بیماری های خطرناک و یا عوامل شیمیایی و سمومی که به وسیله گروه های خرابکار معارض و نیروهای نظامی در بین واحدهای نظامی و یا مردم پراکنده می شوند، در ذهنتان تداعی شود. اما در حال حاضر نگاه مردم و جامعه علمی به پدیده بیوتروریسم تغییر پیدا کرده است و هر گونه عمل برنامه ریزی شده که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم سلامت افراد جامعه و شهروندان را به وسیله تهدید امنیت زیست محیطی غذایی و جسمی مردم به خطر بیندازد، بیوتروریسم محسوب می شود. به بیان دیگر، تمامی داروهای ناشناخته تبلیغ شده در ماهواره، لوازم آرایشی ارزان قیمت و آلوده که در دسترس مردم ساکن در کشورهای جهان سوم قرار می گیرند، می توانند در حیطه اعمال یک شبکه بزرگ تروریستی قرار بگیرند. با توجه به تعریف و اطلاعات داده شده از واژه بیوتروریسم باید اطلاعات لازم را در زمینه این گرایش از علوم اطلاعاتی در مقطع کارشناسی ارشد به دست آورده باشید. تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل در گرایش بیوتروریسم از علوم اطلاعاتی با گذراندن دروسی چند در این زمینه با این مفهوم و راه های مقابله با آن آشنا می گردند.

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با معرفی گرایش های ارشد علوم اطلاعاتی پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله مواد و ضرایب آزمون ارشد 97 بزنید.
 اگر سوالی در زمینه معرفی گرایش های ارشد علوم اطلاعاتی ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران باتجربه تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *