گرایش آمار

گرایش های ارشد آمار






گرایش های ارشد آمار

رشته و مجموعه آمار یکی از رشته های گروه علوم پایه است. در سال های گذشته مجموعه آمار، یک رشته و سه گرایش آمار ریاضی، بیم سنجی و آمار اجتماعی و اقتصادی ارائه شده است. اما برای سال 98، تغییراتی در رشته و گرایش های ارشد ایجاد شده است. یکی از مجموعه هایی که دچار این تغییرات شده است، مجموعه آمار است. گرایش های ارشد آمار حدف شده اند، و به جای گرایش های ارشد آمار شاهد وجود چهار رشته هستیم. رشته ها یا همان گرایش های ارشد آمار سابق به شرح زیر است.

  • آمار ریاضی
  • بیم سنجی
  • آمار اجتماعی و اقتصادی
  • آمار رسمی

در ادامه هر یک از رشته و گرایش های ارشد آمار را معرفی کنیم.

گرایش های کارشناسی ارشد رشته آمار

علاوه بر چهار رشته مجموعه آمار که در بالا آمده است. شاهد وجود رشته آمار زیستی در بین رشته های وزارت بهداشت هستیم. فارغ التحصیلان کارشناسی های علوم پزشکی، آمار، ریاضی، علوم کامپیوتر، دکتری عمومی و دکتری حرفه ای دامپزشکی می توانند در این رشته شرکت تحصیل کنند. البته توجه داشته باشید شرایط شرکت در آزمون وزارت علوم و وزارت بهداشت متفاوت از هم است.

آمار ریاضی

یکی از گرایش های ارشد آمار که به رشته تبدیل شده است، آمار ریاضی است. این رشته یکی از پرطرفدارترین رشته های مجموعه آمار است. همچنین بیشترین ظرفیت پذیرش در بین رشته های آمار را نیز به خود اختصاص داده است. گرایش آمار ریاضی گرایش ها در مجموعه آمار است و به غیر از دانشگاه آزاد و سراسری، دانشگاه پیام نور نیز پذیرنده دانشجو در این رشته است. افرادی مایل به انتخاب این رشته یعنی آمار ریاضی هستند باید قدرت بالایی در تجزیه و تحلیل مسائل و مدل های آماری داشته باشند.

بیم سنجی

یکی دیگر از گرایش های ارشد آمار، گرایش بیم سنجی یا بیمه است. تمایل به شرکت در این گرایش بسیار پایین است. افرادی که علاقه ای به دروس محض آمار ندارند می توانند این گرایش را برای تحصیل ارشد انتخاب کنند. همچنین با دارا بودن مدرک ارشد بیم سنجی می توانید در شرکت های بیمه مشغول به کار شوید. اما توجه داشته باشید که امکان تحصیل در مقطع دکتری این رشته در ایران امکان پذیر نیست.

آمار اجتماعی و اقتصادی

آمار اجتماعی و اقتصادی یکی دیگر از گرایش های ارشد آمار است که در سال 98 در گروه آمار قرار گرفته است.طبق تعریف ها و معانی واژه های آمار رسمی، آمار رسمی به اطلاعات عددی ای گفته می شود که توسط دولت یا مواجع صلاحیت دار تولید و منتشر می شود. اطلاعاتی که وضعیت عمومی کشور را مورد ارزیابی قرار می دهد به نمایش می گذارد.

آمار زیستی

چهار رشته آمار فوق در مجموعه رشته های وزارت علوم جای گرفته اند. اما در وزارت بهداشت نیز رشته آمار با عنوان آمار زیستی یا بیومتری ارائه می شود. آمار زیستی یکی از شاخه های آمار کاربردی است که در حوزه های بهداشت، پزشکی، ژنتیک و بیولوژی انسانی به کار می رود. دستاوردهای علوم آمار زیستی در حوزه پزشکی و سلامت بسیار پرکاربرد است.
از منابع ارشد آمار غافل نشوید.

اگر رشته آمار را برای آزمون ارشد خود انتخاب کرده اید، اما هنوز گرایش مورد نظر خود را انتخاب نکرده اید، می توانید با تماس با مشاوران آیدانیتو و شرح ویژگی های فردی خودتان، گرایش مورد نظر خود را انتخاب کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *