کودک

کتاب مناسب کودکان






 


کتاب مناسب کودکان

نوشتن کتاب مناسب کودکان کار چندان ساده ای نیست. از آن جایی که کودکان بسیار بی تجربه و حساس هستند، کتاب مناسب کودک باید ویژگی های خاصی داشته باشد. والدین، معلم ها و هر کسی که به کودکان نزدیک است، نباید هر کتابی برای آن ها بخواند.

در این مقاله تلاش کرده ایم که به ویژگی های یک کتاب مناسب کودکان بپردازیم:

کتاب خواندن برای کودکان

وقتی تصمیم می گیریم برای یک کودک کتابی تهیه کنیم یا برای او داستان بخوانیم، بهتر است که به ویژگی های زیر توجه کنیم:

کتاب کودکان باید ایده ساده ای داشته باشد

کتاب مناسب کودکان داستانی پیچیده و چندین خرده روایت ندارد. همچنین شخصیت ها و موقعیت های آن نباید غیر واقعی باشند، مگر این که داستان در فضایی فانتزی اتفاق بی افتد.

در غیر این صورت هر اتفاقی در دنیای کتاب های کودک باید در دنیای واقعی امکان پذیر باشد.

کتاب های کودکان حاوی درس های اخلاقی هستند

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که در کتاب خواندن برای کودکان باید به آن ها توجه کنیم، این است که کتاب باید برای خواننده اش حاوی درس های اخلاقی باشد.

درس های اخلاقی ای که ساده و قابل فهم باشند. به عنوان مثال کودکان می توانند اهمیت صداقت، وفاداری و مهربانی را با خواندن یک کتاب یاد بگیرند. با به واسطه یک داستان درک کنند که دعوا کردن با خواهر و برادر چه مضراتی دارد.

حروف در کتاب های کودکان باید بزرگ و عکس ها باید جذاب باشند

کودکان، مخصوصاً کودکان خیلی کوچک، خواننده هایی بصری هستند. آن ها وابستگی زیادی به عکس ها دارند، حتی اگر قادر باشند کتاب را بخوانند و سواد داشته باشند. در نتیجه یک کتاب خوب کودک حاوی عکس های رنگی، جذاب و هیجان انگیز است.

کودک نوپا

والدین می توانند از 18 ماهگی به بعد، فرزندانشان را با کتاب و کتاب خوانی آشنا کنند. البته کتاب هایی که در این سن برای کودکان خوانده می شوند، باید بسیار ساده باشند و قصه را از طریق تصاویر روایت کنند.

کودک نوپا بیشتر از داستان های آهنگین لذت می برد و با این که ممکن است نتواند موضوع داستان را درک کند، اما اگر داستان با شعر، آهنگ و تصاویر جذاب همراه باشند، بسیار لذت می برد.

هر چه کودک بزرگ تر می شود، سطح کتاب ها و داستان ها باید بالا بروند و متناسب با رشد کودک پیچیده تر شوند.

کتاب مهد کودک

یکی از مهم ترین فعالیت هایی که معلم های مهد کودک می توانند انجام دهند، این است که در فضای آموزشی مهد کودک و به واسطه کتاب مهد کودک ، عادت کتاب خوانی و علاقه به کتاب را در کودکان نهادینه کنند.

 البته برای رسیدن به این هدف، نحوه و روش داستان گویی برای کودکان هم بسیار اهمیت دارد و بهتر است معلمان بدانند که با چه صدایی، چه شیوه گفتاری و چه ریتمی برای کودکان داستان بخوانند که آن ها جذب شوند.

در این مقاله به موضوع کتاب مناسب کودکان پرداخته‌ایم. در ادامه مطالعه مقاله «قصه کودکان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه ویژگی های کتاب مناسب کودکان ، می توانید با مشاوران حرفه ای و با تجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *