دسته‌بندی نشده

کاهش میل جنسی

 

کاهش میل جنسی

نیاز جنسی یکی از مهم ترین نیازهای انسان است. وقتی آدم ها ازدواج می کنند و وارد زندگی مشترک می شوند، انتظار دارند که این نیاز به شیوه ای سالم و رضایت بخش برطرف شود. اما گاهی اوقات این اتفاق نمی افتد و به دلایل مختلفی مشکلات جنسی، کیفیت زندگی زناشویی را کاهش می دهند.

کاهش میل جنسی یکی از اختلالاتی است که باعث می شود یک فرد علاقه ای به رابطه جنسی نداشته باشد و از نزدیکی با همسرش لذت نبرد. عوامل جسمی و روانی زیادی می توانند ریشه مشکل کاهش میل جنسی باشند.

در این مقاله به مهم ترین علل کاهش میل جنسی می پردازیم:

افسردگی

افسردگی یک اختلال روانی است. آدم های افسرده غمگین اند، احساس پوچی می کنند، از فعالیت هایی که قبلاً مورد علاقه شان بوده، دیگر لذت نمی برند و حتی ممکن است به خودکشی فکر کنند یا به آن دست بزنند.

افسردگی می تواند موجب کاهش میل جنسی شود و داروهای ضد افسردگی هم این قابلیت را دارند که بر میل جنسی اثر بگذارند.

تستوسترون پایین

تستوسترون هورمون مهمی است که در رابطه جنسی مردان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. سطح تستوسترون وابسته به عملکرد جنسی است. اگر میزان این هورمون پایین تر از حد طبیعی باشد، میل جنسی کاهش می یابد.

به صورت طبیعی با افزایش سن، تستوسترون کاهش پیدا می کند اما اگر در جوانی مقدار آن کمتر از حد طبیعی باشد، رابطه جنسی مختل می شود و بهتر است که حتماً برای حل این مشکل به پزشک مراجعه شود.

وضع حمل و شیردهی

وقتی زن بارداری وضع حمل می کند و مشغول شیر دادن به فرزندش می شود، مشکلاتی در واژنش ایجاد می شود و هورمون استروژن که لازمه یک رابطه جنسی سالم و لذت بخش در زنان است، کاهش می یابد.

این کاهش می تواند رابطه جنسی را دردناک کند. همچنین ممکن است استرس های ناشی از بچه داری و مراقبت از نوزاد، تا مدتی یک زن را به رابطه جنسی بی میل کنند.

استرس

استرس شغلی، دغدغه های مالی، مسائل مربوط به فرزندان، نگرانی های مربوط به آینده و…. می توانند بر رابطه جنسی همسران تاثیر بگذارند.

وقتی سطح استرس کسی بالا باشد، به سختی بر هر چیزی تمرکز می کند و ممکن است میل جنسی اش شدیداً کاهش پیدا کند.

طلاق عاطفی

رابطه عاطفی و رابطه جنسی کاملا به همدیگر وابسته هستند. وقتی همسران از نظر عاطفی از همدیگر دور بشوند، طبیعی است که نتوانند رابطه جنسی سالمی برقرار کنند. گاهی اوقات همسران به نوعی دچار طلاق عاطفی می شوند. آن ها در کنار هم زندگی می کنند اما انگار فقط دو هم خانه هستند.

در چنین شرایطی بعید است که یک رابطه جنسی سالم و لذت بخش اتفاق بی افتد و کاهش میل جنسی امری طبیعی و قابل پیشبینی است.

مصرف دارو

بعضی داروها مثل داروهای ضد افسردگی، داروهای مشکل پروستات، قرص های ضد بارداری، داروهای ضد حساسیت، داروهای فشار خون و…. می توانند میل جنسی را کم کنند.

اختلالات خواب

اختلالات خواب، به ویژه کم خوابی مکرر می توانند باعث خستگی افراد بشوند. وقتی خستگی بیش از  حد می شود، طبیعی است که میلی به رابطه جنسی وجود نداشته باشد.

یائسگی

خشکی واژن در زمان یائسگی، رابطه جنسی را برای زنان دردناک می کند و ممکن است زنان در این سن داروئی مصرف کنند که میل جنسی شان را کاهش دهد.

الکل

آدم هایی که زیاد الکل مصرف می کنند یا به نوعی به الکل اعتیاد دارند، معمولا در برقراری رابطه جنسی مشکلاتی دارند. مصرف الکل می تواند در مردان منجر به اختلال نعوظ شود.

جراحی هایی در زنان

هر جراحی ای که مرتبط با سینه ها یا واژن باشد می تواند بر تصور زن از اندامش تائیر بگذارد، اعتماد به نفس او را کاهش دهد و عملکرد جنسی اش را دچار مشکل کند.

خستگی

خستگی از مسئولیت های زندگی مشترک، مراقبت از فرزندان و کار تمام وقت این قابلیت را دارد که افراد را به رابطه جنسی بی میل کند.

بیماری های مزمن

وقتی کسی مبتلا به یک بیماری مزمن باشد و بابت آن بیماری درد بکشد، نمی تواند یک رابطه جنسی با کیفیت با همسرش داشته باشد. در مردان بیماری های خاصی مثل سرطان تولید اسپرم را کاهش می دهد.

نارضایتی از تصویر بدنی

اگر زن یا مردی احساس خوبی نسبت به ظاهرش نداشته باشد و خودش را بد هیکل بداند، اعتماد به نفسش را از دست می دهد و به علت نارضایتی از تصویر بدنی، نمی تواند رابطه جنسی مناسبی را برقرار کند.

چاقی

احتمال کاهش میل جنسی در مردان و زنان چاق زیاد است. مشکلاتی مثل کلسترول بالا و مقاومت در برابر انسولین می توانند بر عملکرد جنسی افراد چاق اثر بگذارند. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که یک فرد چاق از ظاهرش رضایت نداشته باشد و نتواند از رابطه جنسی لذت ببرد.

در ادامه مطالعه مقاله «مشاوره جنسی» را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاع از راهکارهایی برای افزایش میل جنسی، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *