انتخاب رشته ریاضی و فیزیک

کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری هوافضا 98





کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری هوافضا 98

مهندسی هوافضا یکی از جذاب‌ترین رشته‌های مهندسی در گروه آزمایشی ریاضی است. قبولی در این رشته جذاب، هدف بسیاری از داوطلبان رشته ریاضی است. دانشگاه‌های محدودی در این رشته دانشجو می‌پذیرند. آگاهی از رتبه‌های قبولی، درصدهای لازم قبولی در این رشته و دانشگاه‌های پذیرنده، برای داوطلبانی که برای قبول شدن در این رشته برنامه‌ریزی فشرده و دقیقی داشته‌اند و یک سال تمام را به مطالعه هدفمند گذرنده‌اند، بسیار ارزشمند است. در مقاله بررسی کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری هوافضا 98 به موضوعات مذکور خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

معرفی رشته هوافضا

هدف رشته‌ی هوافضا آموزش نیروی انسانی برای طراحی، ساخت و آزمایش وسایل پرنده است. آیرودینامیک، جلوبرندگی، مکانیک پرواز و سازه‌هاي هوافضایی، چهار پایه مهندسی هوافضا را تشکیل می‌دهند. در دوره‌ چهار ساله‌ی تحصیل، دانشجویان ‌مهندسی هوافضا با مجموعه دانش‌ها و توانایی‌هاي علمی و عملی در زمینه‌ی طراحی و ساخت وسایل پرنده نظیر هواپیما، بالگرد، گلایدر، موشک و ماهواره، آشنایی کامل پیدا می‌کنند.

عنوان‌های امتحانی و ضرایب رشته مهندسی هوافضا در کنکور سراسری

سوالات آزمون عمومی برای تمام داوطلبان پنج گروه آزمایشی در کنکور سراسری مشترک است. عنوان‌ها، ضرایب و منابع آزمون عمومی را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:
عنوانضریبکتب منابع طرح سوال
زبان و ادبیات فارسی4دوره پیش‌دانشگاهی و سال‌های سوم و دوم دبیرستان
زبان عربی2سال‌های سوم و دوم دبیرستان
فرهنگ و معارف اسلامی3دوره پیش‌دانشگاهی و سال‌های‌ سوم و دوم دبیرستان
زبان خارجی2دوره پیش‌دانشگاهی و سال‌ سوم دبیرستان
  گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، سه زیرگروه وجود دارد که ضرایب دروس در این زیرگروه‌ها متفاوت است. منابع طرح سوالات در تمام زیرگروه‌ها، کتاب‌های درسی دوره‌ی ‌پیش‌دانشگاهی و سال‌های دوم و سوم رشته ریاضی نظام جدید سالی-واحدی است. در درس فیزیک، کتاب فیزیک 1 و آزمایشگاه هم جزو منابع است. رشته مهندسی هوافضا در زیرگروه 1 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی قرار دارد. ضرایب دروس تخصصی در این زیرگروه را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:
ضریبعنوان
4ریاضی
3فیزیک
2شیمی
  سوابق تحصیلی چه نقشی در کنکور سراسری 98 دارند؟ در سال‌های اخیر و پس از اعمال تغییراتی در نحوه‌ی تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری، میزان تأثیر سوابق تحصیلی یا همان معدل به یکی از دغدغه‌های مهم داوطلبان آزمون سراسری تبدیل شده است. سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ی میزان و نحوه تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری که پیش از کنکور در وبسایت خود منتشر می‌کند، جزئیات مربوطه را به داوطلبان اعلام می‌کند. براساس اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور، معدل در کارنامه اولیه و رتبه‌ی تمام داوطلبان پنج گروه آزمایشی آزمون سراسری لحاظ می‌شود. به عبارت دیگر، نمرات داوطلبان در امتحانات نهایی، سراسری یا کشوری داوطلبان در دوره‌ی متوسطه، به عنوان سوابق تحصیلی آنها محسوب می‌شود و در نتیجه کنکور آنها موثر است. میزان تأثیر معدل کتبی امتحانات نهاییِ داوطلبانی که بعد از سال 1384 دوره متوسطه را به پایان رسانده‌اند، 25 درصد است. برای داوطلبانی که پس از سال 1391 دوره‌ی پیش‌دانشگاهی را به پایان رسانده باشند، میزان تأثیر معدل دروس نهایی مقطع پیش‌دانشگاهی  5 درصد است. تأثیر هر دو معدل مثبت است.

تأثیر مثبت معدل در کنکور سراسری 98 به چه معناست؟

گفتیم که معدل کتبی و معدل دروس نهایی مقطع پیش‌دانشگاهی به ترتیب، 25 و 5 درصد نتیجه مثبت، در نتیجه نهایی داوطلبان کنکور دارند. اما تأثیر مثبت معدل به چه شکل عمل می‌کند؟ برای پاسخ به سوال بهتر است اول با مفهوم تراز آشنا شویم. داوطلبان عزیز در دوره آمادگی برای کنکور بارها با واژه «تراز» برخورد کرده‌اند. تراز، امتیازی است که در کنکور برای هر درس در ازای پاسخ‌های درست، غلط و نزده‌‌ داوطلب محاسبه می‌شود. برای درصدهای تمام داوطلبان کنکور در آن درس یک میانگین محاسبه می‌شود که با تراز داوطلب در آن درس نسبت مستقیم دارد. یک تراز هم برای نمره امتحان نهایی داوطلب در هر درس و یک میانگین برای نمرات نهایی داوطلبان در آن درس، محاسبه می‌شود که بین این دو هم رابطه مستقیم وجود دارد. عملکرد این نسبت‌ها به این صورت است که اگر تراز داوطلب در یک درس در کنکور از تراز نمره امتحان نهایی او کمتر شود، تراز نمره نهایی‌ او در آن درس بر نمره کل آن درس تأثیر مثبت خواهد داشت. خوشبختانه معدل تأثیر منفی ندارد یعنی اگر تراز داوطلب در یک درس در آزمون از تراز نمره نهایی او بالاتر شود، تراز نمره نهایی بر تراز آزمون تأثیر منفی ندارد و آن را کاهش نمی‌دهد. معدل بر انتخاب رشته هیچ تأثیری ندارد و در کارنامه‌ی اولیه و رتبه‌ی داوطلبان‌ لحاظ می‌شود. تأثیر قانون معدل در کنکور 98، شامل داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را پیش از سال 1384 گرفته‌ و یا دوره‌ی پیش‌دانشگاهی را پیش از سال 1391 به پایان رسانده‌‌اند، نمی‌‌شود.

چه دانشگاه هایی در رشته مهندسی هوافضا دانشجو می پذیرند؟

همیشه دانشگاه‌های پذیرنده‌ی رشته‌های مختلف و ظرفیت پذیرش این دانشگاه‌ها، یکی سوالات داوطلبان کنکور بوده است. با توجه به این موضوع، در ادامه‌ی مقاله کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری هوافضا 98 ، به بررسی دانشگاه‌های پذیرنده‌ و ظرفیت پذیرش این رشته می‌پردازیم. دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیر، فردوسی مشهد و مرکز آموزش عالی فنی و مهندسی بوئین زهرا در رشته هوافضا در نوبت روزانه و نوبت دوم دانشجو می‌پذیرند. پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر و سه موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی احرار رشت، آوج ابیک و جهاد دانشگاهی اصفهان هم براساس سوابق تحصیلی در این رشته دانشجو می‌پذیرند. ظرفیت پذیرش رشته مهندسی هوافضا، به تفکیک دوره، به این شرح است:
ظرفیت پذیرش رشته مهندسی هوافضا
روزانهنوبت دومپردیس خودگردانغیرانتفاعی
1913155180

 

کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری هوافضا 98

در ادامه مقاله کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری هوافضا 98 ، براساس چند نمونه کارنامه سال گذشته، درصدهای رتبه‌های قبول شده دانشگاه‌های دولتی روزانه و حداقل رتبه‌های قبولی در این رشته در سهمیه مناطق 2،1 و 3 را بررسی می‌کنیم. نظر به تغییراتی که در هر سال در ظرفیت پذیرش رشته‌ها صورت می‌گیرد، نمی‌توان به طور دقیق درباره‌ی قبولی یا عدم قبولی داوطلبان اظهارنظر کرد. اما می‌توان گفت اگر درصدها و رتبه داوطلب در آزمون سراسری مشابه یا بالاتر از حداقل درصدها و رتبه‌‌های کسب شده باشد، می‌تواند امیدوار به قبولی در رشته موردنظرش در دوره‌ی روزانه باشد.

تحلیل کارنامه رشته مهندسی هوافضا

نظر داوطلبان عزیز را به چند نمونه از کارنامه‌های ارائه شده داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی پذیرفته شده در رشته مهندسی شیمی دانشگاه‌های کشور، به تفکیک سهمیه مناطق 2،1 و 3 جلب می‌کنیم.

سهمیه منطقه یک

درصد دروس و کارنامه رتبه‌های قبولیِ مهندسی هوافضا در سهمیه منطقه 1 دانشگاه‌های دولتی روزانه‌- سال تحصیلی 98-98 :

عنوان

درصدها

ادبیات فارسی154146
زبان عربی192726
دین‌وزندگی46515
زبان انگلیسی345369
ریاضی191113
فیزیک15630
شیمی91312
رتبه در منطقه 113807127018855
رتبه کشوری293562658717438
شهرمحل سکونتتهرانتهرانتبریز
دانشگاه قبولی(روزانه)مرکز آموزش‌عالی فنی‌و مهندسی بوئین زهرامرکز آموزش‌عالی فنی‌و مهندسی بوئین زهرادانشگاه صنعتی ارومیه

 

سهمیه منطقه دو

درصد دروس و کارنامه رتبه‌های قبولی رشته مهندسی هوافضا در سهمیه منطقه 2 دانشگاه‌های دولتی روزانه‌ – سال تحصیلی 98-96:

عنوان

درصدها

ادبیات فارسی513547
زبان عربی323111
دین‌وزندگی314627
زبان انگلیسی172346
ریاضی81316
فیزیک111515
شیمی515
رتبه در منطقه 2127081246910407
رتبه کشوری339043329427954
شهرمحل سکونتنورآبادممسنییزدکرج
دانشگاه قبولی(روزانه)مرکز آموزش‌عالی فنی‌و مهندسی بوئین زهرامرکز آموزش‌عالی فنی‌و مهندسی بوئین زهرامرکز آموزش‌عالی فنی‌و مهندسی بوئین زهرا

 

سهمیه منطقه سه

درصد دروس و کارنامه رتبه‌های قبولی رشته مهندسی هوافضا در سهمیه منطقه 3 دانشگاه‌های دولتی روزانه – سال تحصیلی 98-96:
عنواندرصدها
ادبیات فارسی513534
زبان عربی266423
دین‌وزندگی676671
زبان انگلیسی502527
ریاضی507
فیزیک103629
شیمی5914
رتبه در منطقه 3469253023052
رتبه کشوری330743629924246
شهرمحل سکونتلاهیجانبندرامام خمینیازنا
دانشگاه قبولی(روزانه)دانشگاه صنعتی ارومیهمرکز آموزش‌عالی فنی‌و مهندسی بوئین زهرادانشگاه صنعتی ارومیه
  به داوطلبانی که هدف خود را قبولی در رشته هوافضا قرار داده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم ضمن بررسی دقیق مقاله کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری هوافضا 98 ، دو مقاله انتخاب رشته کنکور سراسری 98 و انتخاب رشته کنکور ریاضی را هم مطالعه کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *