انتخاب رشته تجربی

کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری علوم تغذیه 98





کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری علوم تغذیه 98

در مطلب کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری علوم تغذیه 98 ، نکته‌های کاربردی درباره‌ی این رشته خواهید خواند؛ نکته‌هایی که دانستن آنها برای انتخاب رشته صحیح اهمیت زیادی دارد. برای اینکه در رشته دلخواه‌تان قبول شوید، به جز مطالعه فشرده و برنامه‌ریزی هدفمند، لازم است درباره‌ی جزئیات رشته دلخواه هم اطلاعات کافی داشته باشید؛ اطلاعاتی مانند اینکه رشته موردنظرتان در کدام زیرگروه آزمایشی که قرار است در آزمون آن شرکت کنید قرار دارد؟ ضریب‌های دروس تخصصی در زیرگروه چقدر است؟ در کدام دانشگاه‌ها می‌توانید در این رشته تحصیل کنید؟ برای قبولی در رشته دلخواه چه درصدهایی باید به دست آورید و سوأل‌هایی از این دست.  در این مطلب به سوال ها پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

معرفی کوتاه رشته علوم تغذیه

در بخش دوم مقاله‌ی کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری علوم تغذیه 98 و پیش از پرداختن به ضریب‌ دروس در زیرگروه و رتبه‌های قبولی و تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور، خیلی کوتاه رشته علوم تغذیه را معرفی می‌کنیم. رشته علوم تغذیه در بالای لیست رشته‌های دلخواه بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی قرار دارد. یکی ازعلت‌های اقبال این رشته بازار کار مطلوب برای فارغ‌التحصیلان است؛ بازار کاری که در پی اهمیت یافتن تغذیه صحیح و گسترش صنایع غذایی، ایجاد شده است. متخصص علم تغذیه که با اصول این علم، ارزش موادغذایی و شیوه‌های تغذیه صحیح آشنایی دارد، به افراد کمک کند تغذیه مناسبی داشته باشند. کار یک متخصص تغذیه تعیین رژیم غذایی برای افرادی است که در این زمینه به کمک یک متخصص نیاز دارند؛ مانند افرادی که بیماری‌های خاص دارند. برخی از متخصصان تغذیه در کارخانه‌های صنایع غذایی مشغول به کار می‌شوند و وظیفه‌شان نظارت بر روند تولید موادغذایی است تا محصولات با استانداردهای سلامت مواد غذایی منطبق باشند. بیمارستان‌ها هم از جاهایی هستند که متخصصان تغذیه می‌توانند در آنها مشغول به کار شوند.

در کنکور تجربی، علوم تغذیه در کدام زیرگروه قرار دارد؟

علوم تغذیه جزو مجموعه رشته‌های زیر گروه یک گروه آزمایشی علوم تجربی است. ضرایب دروس تخصصی این زیرگروه مطابق جدول زیر است:
ضریب عنوان
0 زمین‌شناسی
4 زیست‌شناسی
2 ریاضی
2 فیزیک
3 شیمی
ضریب‌های دروس آزمون عمومی هم به شکلی است که در جدول می‌بینید:
ضریب عنوان
چهار زبان و ادبیات فارسی
سه زبان انگلیسی
سه فرهنگ و معارف اسلامی
دو عربی

چه دانشگاه‌هایی در رشته علوم تغذیه دانشجو می‌پذیرند؟

دانشگاه‌های علوم پزشکی در رشته علوم تغذیه دانشجو می‌پذیرند. دانشگاه‌هایی که از طریق آزمون در دوره روزانه‌ رشته علوم تغذیه دانشجو می‌پذیرند، عبارتند از: دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، تبریز، بقیه‌الله(عج) تهران، بوشهر، جندی شاپور اهواز، زاهدان، زابل، سمنان، شهید بهشتی تهران، شیراز، کاشان، کرمان، گلستان، لرستان(خرم‌آباد)، یاسوج و شوشتر. علاوه براین، پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان، شهید بهشتی و علوم پزشکی گلستان هم از طریق آزمون در این رشته جذب دانشجو دارند. پذیرش موسسه غیرانتفاعی علوم پزشکی وارستگان مشهد هم از طریق آزمون سراسری است. ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته علوم تغذیه در دوره‌های مختلف، براساس جدول است:
ظرفیت پذیرش رشته علوم تغذیه
روزانه غیرانتفاعی پردیس خودگردان
400 70 28

کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری علوم تغذیه 98

به دلیل تغییر و تحولاتی که هر سال در ظرفیت پذیرش رشته‌ها اتفاق می‌افتد، هر چه درباره‌ی احتمال قبولی در رشته‌های مختلف گفته می‌شود بیشتر گمانه‌زنی است. اما با این وجود، بررسی رتبه‌هایی که در رشته علوم تغذیه پذیرفته شده‌اند، چشم‌اندازی نسبت به وضعبت قبولی در این رشته در اختیارتان قرار می‌دهد. با استناد به این کارنامه‌ها، می‌توانید امیدوار باشید با کسب  رتبه‌ی نزدیک به رتبه‌های قبول شده یا بالاتر از آنها در رشته دلخواه‌تان پذیرفته خواهید شد. در کل می‌توان گفت اگر در آزمون عمومی حدنصاب 35% و در آزمون اختصاصی حدنصاب 30% و یا بالاتر را کسب کنید به احتمال زیاد در دوره‌ی روزانه این رشته قبول خواهید شد. حد نصاب لازم برای قبولی در رشته علوم تغذیه دانشگاه شهید بهشتی حدود 60% برای دروس اختصاصی و حدود 40% برای دروس عمومی است. در جدول زیر چند رتبه از آخرین رتبه‌های قبولی در دوره‌ی روزانه رشته علوم تغذیه را می‌توانید ببینید:
دانشگاه محل قبولی آخرین رتبه قبولی در سهمیه منطقه سهمیه منطقه
دانشگاه علوم پزشکی شیراز 2316 یک
دانشگاه علوم پزشکی کرمان 4196 یک
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج 5033 یک
دانشگاه علوم پزشکی تبریز 3583 یک
دانشگاه علوم پزشکی کاشان 3867 یک
علوم پزشکی شیراز 5029 دو
علوم پزشکی کاشان 6591 دو
علوم پزشکی تبریز 5648 دو
علوم پزشکی کرمان 7143 دو
علوم پزشکی یاسوج 5591 دو
علوم پزشکی شیراز 2462 سه
علوم پزشکی کاشان 4452 سه
علوم پزشکی تبریز 4056 سه
علوم پزشکی کرمان 4445 سه
علوم پزشکی یاسوج 6099 سه

نقش سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور 98

مطلب کارنامه و رتبه قبولی کنکور سراسری علوم تغذیه 98 را نمی‌توان بدون پرداختن به یکی از دغدغه‌های اصلی داوطلبان کنکور یعنی میزان و نحوه‌ی تأثیر سوابق تحصیلی به پایان برد. براساس اطلاعیه سال 98 سازمان سنجش،  سوابق تحصیلی(معدل امتحان‌هایی نهایی سال سوم متوسطه و پیش‌دانشگاهی) در نمره کل نهایی آزمون داوطلبان موثر است. این قانون شامل دو دسته‌ی داوطلبان کنکور سراسری می‌شود. دسته‌ی اول کسانی که دیپلمه‌های بعد از سال 1384 هستند و امتحانات نهایی سال سوم متوسطه‌ی آنها در یک یا چند درس به صورت سراسری ِکشوری برگزار شده است. دسته‌ی دوم، فارغ‌التحصیلان پیش‌دانشگاهی بعد از سال 1391 هستند که امتحان‌های نهایی‌ این دسته در یک یا چند درس به صورت نهایی برگزار شده است. سوابق تحصیلی دیپلم(سال سوم متوسطه) دسته‌ی اول، حداکثر 25% در نمره کل نهایی‌ و سوابق تحصیلی(نمرات دروسی که امتحان‌شان کشوری برگزار شده) دسته‌ی دوم حداکثر 5% در نمره کل نهایی‌شان اعمال می‌شود. تأثیر معدل بر نمره کل نهایی آزمون مثبت است. شیوه‌ی اعمال تأیر مثبت به این صورت است که اگر معدل نمره کل نهایی آزمون در هر زیرگروه را بالا ببرد، اعمال می‌شود ولی اگر تأثیر منفی داشته باشد و باعث پایین آمدن نمره کل نهایی آزمون هر زیرگروه شود، اعمال نخواهد شد و نمره کل آزمون زیرگروه، همان نمره کل نهایی لحاظ خواهد شد. معدل در مرحله‌ی انتخاب رشته نقش ندارد و فقط در کارنامه اولیه و رتبه مشخص می‌شود. در پایان پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های انتخاب رشته کنکور سراسری 98 و انتخاب رشته کنکور تجربی را هم با دقت مطالعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *