آیدانیتو > پذیرش بدون کنکور دکتری 98
دکتری بدون آزمون

پذیرش بدون کنکور دکتری 98





پذیرش بدون کنکور دکتری 98

چند سالی است که بحث پذیرش بدون کنکور دکتری 98 بر سر زبان ها افتاده است. اما به دلیل تفاوت سطح علمی دکتری با ارشد و کارشناسی، نحوه پذیرش دکتری نیز متفاوت است. راه ورود به دانشگاه در مقطع دکتری تنها از طریق امتحان و در صورت قبولی، مصاحبه است. همان طور که گفتیم برای ورود به مقطع دکتری باید از هر دو آزمون کتبی و مصاحبه گذر کنید. مسیر دیگری که وجود دارد به نام پذیرش بدون کنکور دکتری 98 شناخته شده است. پذیرش استعدادهای درخشان است. برای پذیرش استعدادهای درخشان مقطع دکتری هر دانشگاه جداگانه زمانی را برای ثبت نام اعلام می کند. در این بین دانشگاه آزاد مرتب تر و هماهنگ تر اقدام به ثبت نام دکتری استعداد درخشان می کنند که معمولاً در آذرماه است. اما نکته آن این است که فقط فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد می توانند در آن شرکت کنند. پذیرش بدون کنکور دکتری 98 دارای شرایطی است. البته شرایط پذیرش هر دانشگاه متفاوت است اما شرایط عمومی آن یکسان است که در ادامه به شرایط عمومی اشاره خواهیم کرد.  

شرایط ثبت نام بدون کنکور دکتری 98

از جمله شرایط ثبت نام دکتری استعدادهای درخشان این است که نباید بیش از 2 سال از زمان فارغ التحصیلی کارشناسی ارشد گذشته باشد. کسب معدل 16 به بالا برای کارشناسی و معدل بالای 17 برای کارشناسی ارشد الزامی است. کسب حداقل نمره 50 برای آزمون زبان و 70 برای فعالیت های آموزشی نیز لازم است. شرایط ذکر شده برای دانشگاه های سراسری است. دانشگاه آزاد نیز شرایط مربوط به خود را دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:
  • حداقل میانگین نمرات 5
  • شرکت در رشته مرتبط با کارشناسی ارشد
  • تهیه و ارائه فایل مقالات علمی

زمان پذیرش و ثبت نام دکتری بدون کنکور 98

همان طور که گفتیم زمان ثبت نام بسته به دانشگاه متفاوت است. به عنوان مثال دانشگاه های آزاد در آذرماه، دانشگاه علم و صنعت در اواخر فروردین است. برای اطلاع از زمان دقیق ثبت نام به سایت دانشگاهی که می خواهید در آن شرکت کنید، مراجعه کنید. در صورتی که دانشجو بتواند نمره لازم جهت شرکت در مصاحبه را به دست آورد به مصاحبه دکتری دعوت خواهد شد. در نظر داشته باشید که فایل مقالات و رزومه خود را برای مصاحبه با خود همراه داشته باشید.

نحوه ثبت نام دکتری بدون کنکور 98

برای ثبت نام در دانشگاه های سراسری با مراجعه به سایت دانشگاه می توانید اقدام به ثبت نام کنید. اما پذیرش دکتری استعدادهای درخشان دانشگاه آزاد هماهنگ برگزار می شود و می توانید با مراجعه به سایت azmoon.org به قسمت ثبت نام استعدادهای درخشان وارد شوید و با خرید کارت اعتباری اقدام به ثبت نام کنید.

نکات مهم و قابل توجه برای پذیرش دکتری بدون کنکور سراسری

  1. پذیرش به صورت فراخوان دانشگاهی است.
  2. پذیرش نهایی تنها در یک دانشگاه امکان پذیر است.
  3. در صورت پذیرش امکان انتقال و تغییر رشته و یا گرایش وجود ندارد.
  4. پذیرش فقط و فقط برای دوره های روزانه و غیر انتفاعی و دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی است.
  5. اگر فرد پذیرفته شده فاقد شرایط آیین نامه باشد در هر زمانی پذیرش او لغو خواهد شد. حتی اگر فارغ التحصیل شده باشند.
  6. پذیرفته شدگان در دوره روزانه و بدون پرداخت شهریه به تحصیل مشغول می شوند.

ظرفیت پذیرش دکتری بدون کنکور 98

هر دانشگاهی می تواند تا 20% ظرفیت پذیرش با آزمون مقطع دکتری را به پذیرش با شیوه ی آموزشی – پژوهشی در دوره روزانه اختصاص می دهد. منظور از شیوه آموزشی پژوهشی همان پذیرش بدون کنکور و یا پذیرش استعدادهای درخشان است.

نحوه ارزیابی داوطلبین در مصاحبه

در صورتی که شرایط داوطلب مناسب برای پذیرش در مقطع دکتری استعدادهای درخشان باشند و نمره لازم را کسب کرده باشد، به مصاحبه دعوت می شود. ارزیابی این دسته از داوطلبین بر اساس جدول امتیاز دهی و ارزشیابی داوطلبین بدون آزمون Ph.D صورت می گیرد. در اینجا به اختصار نحوه امتیاز دهی را بیان می کنیم. 1- امتیازات پژوهشی شامل مقالات، تألیف یا ترجمه کتاب و کیفیت پایان نامه با حداکثر 40 امتیاز 2- امتیازات آموزشی شامل معدل و کیفیت دوره های قبل، طول مدت تحصیل و المپیادهای علمی با حداکثر 30 امتیاز 3- امتیازات مصاحبه شامل تسلط، نوآوری و فن بیان با حداکثر 30 امتیاز 4- همترازی نمرات زبان با امتیاز حداقل 4 و حداکثر 8 در این مقاله  پذیرش بدون کنکور دکتری 98 را مورد بررسی قرار دادیم. در صورتی که مایل هستید می توانید مقاله دکتری بدون کنکور 98 را نیز مطالعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *