رشد و توسعه ی فردی

نارضایتی از تصویر بدنی

 

نارضایتی از تصویر بدنی

تصویر بدنی به معنای درک یک فرد از بدنش و احساس مثبت یا منفی ناشی از این درک است. این که بدنتان را چطور ببینید تصویر بدنی شما را شکل می دهد. این تصویر همیشه با آنچه واقعاً هستید تطابق ندارد. ممکن است یک نفر خودش را چاق و دارای اضافه وزن بداند در حالی که واقعاً لاغر باشد یا حتی کمبود وزن داشته باشد.

احساسی که از تجسم ذهنی بدنتان تجربه می کنید موجب رضایت یا نارضایتی از تصویر بدنی می شود. احساس شما وابسته به نظری است که درباره شکل بدن، وزن و هر کدام از اعضای بدنتان دارید.

نارضایتی از تصویر بدنی می تواند بر سلامت روانی شما اثر بگذارد. بعضی آدم ها فکر می کنند که اگر لاغرتر یا صاحب بدنی عضلانی تر باشند، خوشحال ترند. وقتی کسی از تصویر ذهنی ای که از بدنش دارد راضی نباشد، ممکن است منزوی بشود، از روابط اجتماعی دوری کند یا رفتارهای آسیب زایی انجام دهد (مثلاً بیش از حد ورزش کند یا دچار اختلال خوردن بشود).

چرا یک تصویر بدنی مثبت اهمیت دارد؟

تصویر بدنی مثبت وقتی ایجاد می شود که فرد بتواند بدنش را بپذیرد، ستایش کند و به آن احترام بگذارد. چنین تصویری احتمال ابتلای فرد به مشکلات و اختلالات خوردن را کاهش می دهد. آدم هایی که از بدنشان راضی هستند، اعتماد به نفس و عزت نفس بیشتری دارند و نگرش شان به تغذیه وفعالیت های فیزیکی متعادل است.

رضایت از تصویر بدنی موجب ارتقا موارد زیر می شود:

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس در هر آدمی، احساس او را نسبت به خودش شکل می دهد و بر همه جنبه های زندگی  اثر می گذارد. آدم های با اعتماد به نفس بالا خوش حال تر و از نظر روانی سالم تر هستند.

پذیرش خود

کسی که خودش را می پذیرد، احساس راحتی بیشتری دارد، از ظاهرش راضی است و کمتر تحت تأثیر تصاویر غیر واقعی رسانه ها قرار می گیرد.

رفتارهای سالم

فردی که از بدنش متنفر نباشد، به یک سبک زندگی متعادل و سالم گرایش پیدا می کند و سلامتی جسمی را مهم تر از یک ظاهر بی عیب و نقص می داند. در نتیجه ورزش کردن و رعایت یک رژیم غذایی سالم بخشی از زندگی روزمره اش می شود.

علل نارضایتی از تصویر بدنی

وقتی کسی افکار و احساست منفی ای را نسبت به بدنش تجربه کند، نارضایتی از تصویر بدنی در او ایجاد می شود. این نارضایتی یک فرایند درونی است اما می تواند تحت تحت تأثیر انواع عوامل بیرونی باشد. به عنوان مثال خانواده، دوستان، آشنایان، معلم ها، رسانه ها و … همه می توانند بر نگاه و احساس آدم ها نسبت به ظاهرشان اثر بگذارند.

آدم هایی که در محیطی زندگی می کنند که ظاهر یک ارزش تلقی می شود یا کسانی که بازخوردی منفی نسبت به ظاهرشان دریافت می کنند، بیشتر امکان دارد که از ظاهرشان ناراضی باشند.

یکی از عواملی که پررنگ ترین نقش را در نارضایتی انسان ها از تصویر بدنی شان ایفا می کند، رسانه است. آدم ها در هر سن و سالی با تصاویری در تلویزیون، مجله ها، اینترنت و تبلیغات بمباران می شوند.

این تصاویر اغلب افرادی را به ما نشان می دهند که ظاهری بی عیب و نقص، نادر و غیر قابل دستیابی دارند. آدم هایی که معمولاً با تلاش شبانه روزی آرایشگرها، طراحان مٌد و لباس و نرم افزارهای فتوشاپ به این مرحله رسیده اند.

ممکن است زنان و مردانی که حس می کنند در مقایسه با این تصاویر ظاهر خوشایندی ندارند، فشار روانی و درونی زیادی را متحمل شوند. این فشار به جسم و روان آن ها آسیب می رساند و منجر به نارضایتی از تصویر بدنی می شود.

خطر نارضایتی از تصویر بدنی

تصویر بدنی یکی از مهم ترین مسائل جوانان است. این مسئله در 30 سال اخیر و در سراسر جهان به مسئله ای جدی تبدیل شده است و تنها دغدغه جوانان نیست و آدم هایی در سنین مختلف را تحت تأثیر قرار می دهد.

آدم هایی که نارضایتی از تصویر بدنی را تجربه می کنند این قابلیت را دارند که نسبت به تغییر شکل اندامشان وسواس پیدا کنند و این وسواس می تواند شدیداً آن ها را آزار بدهد. اختلالات خوردن، آسیب رساندن به بدن از طریق ورزش بیش از حد، احساس شدید نا امیدی، خجالت، گناه و … از جمله نتایج نارضایتی از تصویر بدنی هستند.

افزایش رضایت از تصویر بدنی

انسان ها می توانند بعضی از ویژگی های ظاهری شان را تغییر دهند اما خصوصیاتی مثل قد، ترکیب عضلانی و ساختار استخوانی وابسته به ژنتیک و غیر قابل تغییر است. ما نمی توانیم هر چیزی را در بدنمان تغییر دهیم. اما می توانیم نگاهمان را به بدنمان عوض کنیم وا حساس خوبی به جسم مان داشته باشیم.

بهتر است افرادی که از نارضایتی از تصویر بدنی رنج می کشند و دچار اختلالات خوردن شده اند یا بیش از حد ورزش می کنند از یک روانشناس یا مشاور کمک بگیرند تا به این قدرت برسند که رفتارها و باورهایشان را تغییر بدهند.

در ادامه مطالعه مقاله «اختلالات خوردن در جوانان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

در صورتی که فکر می کنید دچار نارضایتی از تصویر بدنی هستید، برای حل این مشکل با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *