آیدانیتو > مهم‌ترین مسائل اجتماعی جوانان
مسائل اجتماعی جوانان

مهم‌ترین مسائل اجتماعی جوانان





 

 مسائل اجتماعی جوانان

مسائل اجتماعی در هر جامعه ای، معمولاً شامل موضوعات و مشکلاتی هستند که افراد جامعه را نگران می کنند و تغییر یا حل آن ها موجب افزایش سلامت آن جامعه می شود.

کشور ما کشور جوانی است و جوانان بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند. در نتیجه مسائل و مشکلات آن ها بیشترین تأثیر را بر جامعه دارد. متأسفانه امروزه شاهد این هستیم که مسائل اجتماعی جوانان بسیار متعدد و متنوع و گاهی بحرانی هستند. حل کردن این مسائل قطعاً موجب افزایش سلامت، پویایی و نشاط اجتماع می شود.

در اینجا به مهم ترین مسائل اجتماعی جوانان ایرانی می پردازیم:

بیکاری

وقتی تحصیلات یک جوان به اتمام می رسد و او وارد جامعه می شود، انتظار دارد که وارد بازار کار شود و از مهارت ها و استعدادهایش در شغلی مرتبط با مدرک تحصیلی اش استفاده کند. اما متأسفانه همیشه این اتفاق نمی افتد.

ما در جامعه امروز با معضل خطرناک و آسیب زای بیکاری مواجه شده ایم. جوانان تحصیل کرده زیادی بیکار هستند و عده زیادی به کاری غیر مرتبط با رشته تحصیلی شان مشغول اند. متأسفانه حقوق های دریافتی هم معمولاً متناسب با مخارج زندگی نیستند و بیشتر اوقات یک جوان شاغل نمی تواند زندگی مستقلی داشته باشد.

 بیکاری منجر به مشکلات مالی می شود. مشکلات مالی مانعی برای ازدواج هستند، می توانند زمینه ای را برای تمایل جوان به مواد مخدر ایجاد کنند و سلامت روانی جوانان را به خطر می اندازند.

مسائل جنسی

جوانان در سنی هستند که تمایلات جنسی دارند. تمایلات جنسی کاملاً بهنجار هستند. هر انسان سالمی می خواهد که نیاز جنسی اش را در یک رابطه ی جنسی سالم برطرف کند. اما متأسفانه نرخ ازدواج به دلایل مختلفی در کشور ما کاهش پیدا کرده است.

یکی از مهم ترین علل ازدواج نکردن جوانان ایرانی مشکلات مالی است. وقتی دختران و پسران جوان نتوانند ازدواج کنند و در کنار هم به آرامش جنسی و روحی دست پیدا کنند، ظهور بحران جنسی در جامعه اتفاق عجیب و غیر منتظره ای نیست.

برآورده نشدن نیاز جنسی و آسیب های ناشی از آن، از جمله مهم ترین مسائل اجتماعی جوانان در ایران است.

اعتیاد

یکی از مهم ترین و آسیب زا ترین مسائل اجتماعی جوانان ، اعتیاد است. گاهی اوقات اعتیاد یک علت ژنتیکی دارد یا نتیجه ی مشکلی در ساختار مغز است. اما در اکثر مواقع افراد به اعتیاد پناه می برند تا مشکلات دیگر را فراموش کنند.

در کشور ما، جوانان و نوجوانان بیشترین قربانیان اعتیاد هستند و معمولاً علت معتاد شدن آن ها مشکلاتی مثل مشکلات خانوادگی، بیماری های روانشناختی، مسائل مالی، ناامیدی، نارضایتی درزندگی، مسائل عاطفی و … هستند.

طلاق

در سال 1396، به ازای هر سه ازدواج، تقریباً یک طلاق در کشور ما ثبت شده است و تعداد طلاق ها به حدود 175 هزار مورد رسیده که بیشترین آمار ثبت شده در تاریخ ایران است. جوانان امروزه بیشتر و راحت تر از گذشته از زندگی مشترک خارج می شوند و دیگر طلاق را یک تابوی هولناک نمی دانند.

بحران طلاق جوانان در کشور ما دلایل زیادی دارد. مسائل اقتصادی، نارضایتی های جنسی، تغییر سبک زندگی، خیانت، فردگرایی، عدم تفاهم و … از جمله مهم ترین دلایل طلاق هستند. افزایش طلاق در یک جامعه، قطعاً بر آن جامعه تأثیر خواهد گذاشت.

 

جدایی معمولاً همراه با تجربیات روانشناختی منفی است و فرزندان طلاق بدون شک دچار مشکلاتی خواهند شد و این مشکلات را در آینده به جامعه تزریق خواهند کرد.

تغییرات فرهنگی

در سال های اخیر تغییرات زیاد و شدیدی در ارزش ها و سبک های زندگی ایجاد شده است. فرهنگ عمومی جامعه تغییر کرده است و این تغییرات بیشتر از هر جای دیگری در رفتار، طرز فکر و زندگی جوانان قابل مشاهده اند.

هنجارهای نسل جدید با هنجارهای نسل گذشته متفاوت هستند و همین تفاوت ها منجر به بروز ناسازگاری میان فرزندان و والدین شده اند.

جوانان حقیقتاً آینده سازان کشور ما هستند. توجه به مسائل اجتماعی جوانان و تلاش برای حل مشکلات و برطرف کردن نیازهای این قشر جامعه به نفع همه ی افراد جامعه است. همکاری نهادهای اجتماعی مختلف می تواند بار سنگینی را از دوش جوانان جامعه بردارد.

مشاوره جوانان در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران ما در این فضا در مورد روش های حل مشکلات مختلف فردی و اجتماعی، به مخاطبان خدمات مشاوره تلفنی ارائه می دهند. مشاوره جوانان هم یکی از مهم ترین بخش های مشاوره خانواده در آیدانیتو است.

مسائل اجتماعی جوانان جدی و تاثیرگذارند و اگر درمان نشوند، در درازمدت می توانند به بحران های روانی تبدیل شوند. مشاوره جوانان در آیدانیتو، این فرصت را فراهم می کند تا جوانان به راهکارهایی برای حل مشکلاتشان دست پیدا کنند.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی روابط عاطفی در جوانان را به شما پیشنهاد می کنیم.

آیا به عنوان یک جوان از مسائل اجتماعی خاصی رنج می برید؟ آیا به عنوان والدین شاهد آسیب های روانی ای در دختر یا پسر جوانتان هستید که نتیجه مسائل اجتماعی اند؟ برای آگاهی از بهترین راهکارهای حل این معضلات، می توانید با مشاوران حرفه ای و باتجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 


1 دیدگاه در “مهم‌ترین مسائل اجتماعی جوانان

  1. ناشناس گفت:

    0.5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *