انتخاب رشته دکتری, انتخاب رشته دکتری مشاوره

گرایش های دکتری مشاوره

گرایش های دکتری مشاوره

ضمن عرض سلام و احترام به همراه داشتن آرزوی موفقیت برای کلیه داوطلبان برای قبولی در آزمون دکتری ابتدا باید این مهم را بدانید که رشته و گرایش دوره کارشناسی ارشد شما باید با رشته و گرایش دوره دکتری شما مرتبط باشد. شما باید در یکی از رشته های علوم تربیتی، مشاوره و راهنمایی، روان شناسی بالینی یا روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی تحصیل کرده باشید. اما اگر بخواهیم گرایش¬های اختصاصی دوره دکتری مشاوره را نام ببریم شامل، مشاوره، مشاوره خانواده، مشاوره شغلی و خانواده درمانی می شود. اولین گرایش که شامل مشاوره ی شود به طور کلی می توان هم مشاوره ازدواج را در برگیرد و هم می تواند مشاوره تحصیلی و هم برنامه ریزی جهت ارتقاء سطح دانش آموزان را نیز شامل شود. به طور کلی هرچیزی که نیازمند مشاوره و راهنمایی باشد. مشاوره ای که در مدارس و دانشگاه ها و یا خوابگاه ها وجود دارند نیز می تواند ذیل این نوع مشاوره باشد. مشاوری که در این زمینه فعالیت می کند باید بتواند پاسخگوی موانع و مشکلات درسی، خانوادگی و یا بعضا احساسی و یا عشقی مراجعین نوجوان و یا جوان باشد و تا حد ممکن باید به نیاز و دغدغه جوانان امروزی اشنایی داشته باشد. اما یک نکته عمومی برای دانشجویان این رشته که باید به آن علم داشته باشند و همچنین در این زمینه آموزش ببینند و تقویت شوند مسئله فن سخن وری و شیوایی کلام و داشتن صبر و قدرت جسارت است. یک مشاور به طور کلی باید امین و هم چنین دارای اعتمادبنفس باشد که مراجعه کننده نسبت به او احساس امنیت و راحتی داشته باشد. در این مقاله، به بحث در مورد گرایش های دکتری مشاوره برای شما دوستان گرامی می پردازیم.

گرایش های دکتری رشته مشاوره

مشاوره خانواده نیز از یکی از گرایش های مهم مشاوره است که فارغ التحصیلان این گرایش هم در کلینیک ها و هم در مراکز بهزیستی مشاوره حضوری و تلفنی مشاوره می دهند و افراد می توانند جهت دریافت مشاوره برای حل موانع و یا بعضا هم فکری کردن به این افراد مراجعه کنند بنابراین در این گرایش مبانی مربوط به خانواده و دانش خانواده و جامعه شناسی خانواده و روان شناسی خانواده مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. گرایش مشاوره شغلی مقوله ای کاملا جدا و متمایز است. در گرایش های پیشین دانشجوی مشاوره در زمینه روان شناسی و سلامت مورد تربیت قرار می گرفت اما در این گرایش دانشجو بیشتر در زمینه کسب و کار و رونق کسب و کار آموزش خواهد دید. مشاورشغلی باید در زمینه ثبت برند، نام گزاری شرکت و یا کسب و کار، ثبت تجاری محصولات و یا اعتبار یک کمپانی و یا حتی روند اداری و حقوقی آن، نسبت به اقتصاد و تا حدودی علوم سیاسی و متغیرهای تاثیر گذار در سود و عرضه و تقاضا باخبر باشد و بتواند تا حدودی اینده یک کسب و کار را در شرایط جفرافیای و زمانی خاص را پیش بینی کند و در این زمینه ها سررشته داشته باشد. یعنی دانشجویی دکتری مشاوره شغلی علوم مربوط به موارد ذکر شده را در دوره اموزشی تحصیلات تکمیلی خود باید فراگیرد. اما اخرین گرایش از گرایش های دوره دکتری مشاوره گرایش خانواده درمانی است. این گرایش می تواند در زمان برخوردن خانواده ها به مشکل هم در جهت مشکلات زناشویی و هم در زمینه مشکلات تربیتی فرزندان مورد استفاده باشد. خانواده درمانی نیز می تواند در شورهای حل اختلاف برای زوج های به بن بست رسیده نیز بسیار مورد استفاده باشد. اخیرا اعلام شده که وجود این مشاوران در دادگاه و شورای حل اختلاف استان خراسان رضوی باعث شده که چهل درصد امار طلاق در این استان کاهش دهد و این روند قرار است در کل ایران ادامه یابد. بنابراین درمان مشکلات و معضلات خانواده و ارائه ایده ای نوین برای زوج ها و والدین مهم ترین وظیفه و حرفه افراد تحصیل کرده در این گرایش است.

معرفی منابع دکتری مشاوره

در این قسمت به ذکر منابع دکتری مشاوره برای شما دوستان می پردازیم. پس ما را همراهی کنید تا آشنایی لازم را با منابع دکتری مشاوره پیدا کنید.

نام درس

نام کتاب

مؤلف

انتشارات

اصول و فنون و نظریه های مشاوره و روان درمانیخلاصه روانپزشکی1ویرجینیا سادوک-بنیامین سادوکشهر آب1388
مقدمه ای بر مشاوره و  روان درمانیسیداحمد احمدیاصفهان دانشگاه اصفهان
روانشناسی شخصیتنظریه های شخصیتعلی اکبر سیاسی
روانشناسی شخصیتشوتنر
آمار و روش تحقیقروش تحقیق در علوم رفتاریدکترسومر بازرگان حجازی

دانشگاه های پذیرنده دکتری مشاوره

در این قسمت، اسامی دانشگاه های آزاد و سراسری پذیرنده دکتری مشاوره را خدمت شما عنوان می کنیم.

ردیفدانشگاه های سراسری پذیرنده دکتری مشاوره
1دانشگاه محقق اردبیلی- اردبیل
2دانشگاه علامه طباطبایی-تهران
3دانشگاه خوارزمی- تهران( محل تحصیل کرج)
4دانشگاه الزهرا- تهران( ویژه خواهران)
5دانشگاه اصفهان

دانشگاه های آزاد پذیرنده دکتری مشاوره

واحد یزدواحد مشهدواحد قم
واحد علوم تحقیقات-پردیس مرکز آموزش بین المللی قشمواحد علوم و تحقیقاتواحد سنندج
واحد رودهنواحد خمینی شهرواحد خمین
واحد تهران مرکزیواحد تهران شمالواحد تنکابن

در این مقاله به بررسی گرایش های دکتری مشاوره پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله کارنامه و رتبه قبولی دکتری مشاوره بزنید.
اگر سوالی در زمینه گرایش های دکتری مشاوره ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

2 دیدگاه در “گرایش های دکتری مشاوره

  1. مریم نوربخش گفت:

    عالی بود
    مطالب کامل و مفید بود.
    ممنون از شما

  2. ناشناس گفت:

    0.5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *