گرایش مدیریت جهانگردی

معرفی گرایش های ارشد مدیریت جهانگردی 98





معرفی گرایش های ارشد مدیریت جهانگردی 98

در این مقاله میخواهیم به معرفی گرایش های ارشد مدیریت جهانگردی 98 بپردازیم. مدیریت جهانگردی در سال 74 توسط دانشگاه علامه طباطبایی معرفی شد. مدیریت جهانگردی نقطه اتصال رشته های مدیریت، زبان، اقتصاد، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا است به همین دلیل آن را علوم بین رشته ای نیز می نامند و البته آشنایی کافی با تمام این تخصص ها برای مدیریت جهان گردی و جذب توریست لازم است. مدیریت جهانگردی با کد 1125 در گروه علوم انسانی قرار گرفته است و در مقطع ارشد مدیریت جهانگردی به 2 گرایش تقسیم می­شود. بازاریابی جهانگردی با کد ضریب 1 برنامه ریزی توسعه جهانگردی با کد ضریب 2 در ادامه به معرفی گرایش های ارشد مدیریت جهانگردی 98 می پردازیم.

معرفی ارشد مدیریت جهانگردی گرایش بازاریابی جهانگردی

جهان گردی یکی از صنایع مهم جهان است. در بسیاری از کشور های جهان انرژی و تمرکز زیادی برای صنعت جهانگردی و کسب درآمد از طریق آن می گذارند. در گرایش بازاریابی جهانگردی بیشتر تمرکز دانش آموختگان بر روی بازاریابی بین المللی، بازاریابی محصولات و بررسی رفتار و علایق جهانگردان است. در گرایش بازاریابی جهانگردی سعی بر آن است تا با شناخت بهتر علایق و خواسته های جهانگردان، بستری فراهم شود تا هم توریست ها لذت بیشتری ببرند و هم صنعت گردشگری رونق بگیرد.

معرفی ارشد مدیریت جهانگردی گرایش برنامه ریزی توسعه جهانگردی

در گرایش برنامه ریزی توسعه جهانگردی همان طور که از اسمش پیدا است به برنامه ریزی و طراحی و ایده برای آینده و توسعه جهانگردی و افزایش جهانگردان می پردازد. در این گرایش تمرکز بر اکوسیستم های طبیعی و نحوه مدیریت آنها برای افزایش توریست و برنامه ریزی برای سالهای آینده است. تا از تمام پتانیسیل موجود برای افزایش ظرفیت گردشگری و رونق این صنعت استفاده شود. فارق التحصیلان و متخصصین برنامه ریزی توسعه جهانگردی تلاش میکنند تا با برنامه ریزی و آینده نگری درست در سازمان ها و بخش های مرتبط با گردشگری و اجرای طرح هایی برای رفع مشکلات جهانگردی آینده ای بهتر برای این صنعت پر درآمد فراهم کنند.

بازار کار مدیریت جهانگردی

پس از معرفی گرایش های ارشد مدیریت جهانگردی 98  میخواهیم نگاهی به بازار کار مدیریت جهانگردی بیندازیم. در ابتدا لازم به ذکر است که برای تأسیس مؤسسات گردشگری نیاز به گذراندن مدیریت جهانگردی نیست. اما تحصیل در این رشته راه را برای کسانی که دوست دارند در این مشاغل مشغول شوند هموار می­سازد. صنعت گردشگری و جهانگردی در حال حاضر روند صعودی پیش گرفته است؛ و این موضوع می تواند امیدی برای فارغ التحصیلان این رشته باشند. فارغ التحصیلان مدیریت جهانگردی می تواند در آژانس های گردشگری، تدریس در مؤسسات گردشگری، راهنمای تور، هتل ها، شرکت های هواپیمایی، جاذبه ها و پارک های تفریحی، مشاور سفر، مدیریت توریست و جهانگردی مشغول به فعالیت شوند. همچنین در صورت داشتن سرمایه می توانند به عنوان کارآفرین کار خود را راه اندازی کنند. به عنوان مثال مؤسسات آموزشی گردشگری و آژانس های مسافرتی تأسیس و راه اندازی نمایند. لازم به ذکر است که صنعت گردشگری و جهانگردی در ایران هنوز به صورت پویا و فعال مشغول به فعالیت نیست. با توجه به جاذبه ها گردشگری کشورمان امکان بهبود و رونق گرفتن این صنعت بسیار زیاد است. امیدواریم با ایده ها و خلاقیت ها و مدیریت درست، گردشگری ایران رونق بیشتری یابد و به صنعتی فعال و درآمدزا تبدیل شود.

دانشگاه های پذیرنده دانشجو در ارشد مدیریت جهانگردی 98

در اینجا نگاهی می اندازیم به دانشگاه هایی که در مقطع ارشد مدیریت جهانگردی دانشجو می پذیرند. همان طور که در بالا گفتیم مدیریت جهانگردی دارای دو کد ضریب است و این بدین معناست که ضرایب دروس امتحانی برای دو گرایش متفاوت است.
گرایش های ارشد مدیریت جهانگردیکد ضریب
بازاریابی جهانگردی1
برنامه ریزی توسعه جهانگردی2
  در جدول زیر دانشگاه های پذیرنده مدیریت جهانگردی-بازاریابی جهانگردی در دوره های روزانه، شبانه و پردیس خودگردان ذکر شده اند.

گرایش بازاریابی جهانگردی

دانشگاهروزانهشبانهخودگردان
تهران5515
تهران (پردس فارابی قم)550
علامه طباطبایی888
مازندران640
سمنان520
 در جدول زیر دانشگاه های پذیرنده مدیریت جهانگردی-برنامه ریزی توسعه جهانگردی در دوره های روزانه، شبانه و پردیس خودگردان ذکر شده اند.

برنامه ریزی توسعه جهانگردی

دانشگاهروزانهشبانهخودگردان
سمنان520
علامه طباطبایی888
مازندران640
محقق اردبیلی880
هنر اصفهان1500

 

دانشگاه های غیر انتفاعی پذیرنده ارشد مدیریت جهانگردی

علاوه بر دوره های روزانه و شبانه که در بالا ذکر شد برخی از موسسات غیر انتفاعی اقدام به پذیرش دانشجو ارشد مدیریت جهانگردی می کنند. در زیر نام و تعداد پذیرش این موسسات آمده است.

ارشد مدیریت جهانگردی – غیر انتفاعی

دانشگاهگرایش بازاریابی جهانگردیگرایش برنامه ریزی توسعه جهانگردی
علم و فرهنگ – تهران200
علم و هنر –یزد200
شاندیز – مشهد200
علامه قزوینی – قزوین200
قشم1010
مازیار – رویان نور2020
شیخ بهایی – اصفهان020
باختر – ایلام020
حکیم جرجانی – گرگان020
  در این مقاله به بررسی معرفی گرایش های ارشد مدیریت جهانگردی 98 پرداختیم. در صورت تمایل میتوانید مقاله انتخاب رشته ارشد مدیریت جهانگردی 98 را نیز مطالعه فرمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *