آیدانیتو > معرفی رشته دکتری مهندسی مکانیک – گرایش ساخت و تولید
دکتری مهندسی مکانیک-ساخت و تولید

معرفی رشته دکتری مهندسی مکانیک – گرایش ساخت و تولید

معرفی رشته دکتری مهندسی مکانیک – گرایش ساخت و تولید

رشته مهندسی مکانیک برگرفته از شاخه های فیزیک بوده که در این رشته حرکات ماده و نیروهایی که باعث آن حرکات می شود مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد. البته دانش مکانیک بسیار گسترده بوده و مبانی متعددی مانند زمان، مکان، نیرو، انرژی و ماده را پوشش می دهد. به همین خاطر رشته مهندسی مکانیک شامل گرایش های متنوعی همچون طراحی جامدات، تبدیل انرژی، دینامیک، کنترل و ارتعاشات و گرایش ساخت و تولید می باشد.

در این مقاله قصد داریم گرایش ساخت و تولید که یکی از پرطرفدارترین گرایش های رشته مکانیک در مقطع دکتری است بپردازیم. بنابراین شما با دراختیار داشتن این اطلاعات می توانید ارزیابی دقیق تری از این گرایش و میزان توانایی های خودتان در این رشته را داشته باشید و بدین وسیله بتوانید هدف تان را بهتر تعیین کنید.

در گرایش ساخت و تولید چه هدفی دنبال می شود؟

مهندسان گرایش ساخت و تولید باید به بررسی راه های ساخت قطعات، همراه با کیفیتی مناسب بپردازند. البته در این راه باید بر روی سرعت و قیمت هم تمرکز داشته باشند. فارغ التحصیلان در این دوره می توانند در کارگاه های قالب سازی، ابزار سازی، صنایع هوایی، ماشین ابزار و ساخت و تولید ماشین آلات صنعتی فعالیت کنند.

موارد مورد نیاز جهت قبولی در گرایش ساخت و تولید

متقاضیان و داوطلبان این رشته باید نسبت به وضعیت خود، آگاهی کامل داشته باشند چرا که قبولی در این گرایش نیاز به قدرت تجسم بالا و داشتن اطلاعات کافی در دروس ریاضی، فیزیک و مکانیک دارد. هر چند می بایست متذکر شویم که در زبان انگلیسی هم باید از دانش خوبی برخوردار باشید.
مواد امتحانی در این گرایش به سه دسته دروس عمومی، کارشناسی و ارشد تقسیم می شود.

دروس عمومی: زبان انگلیسی ( 1 ) – استعداد تحصیلی ( 1 )
دروس کارشناسی: ریاضی مهندسی ( 4 )
دروس ارشد: آنالیز شکل دهی فلزات ( 4 ) – متالوژی در تولید ( 4 )

یک فارغ التحصیل گرایش ساخت و تولید چه ویژگی هایی دارد ؟

فارغ التحصیلان گرایش ساخت و تولید تاثیر روندهای متفاوت تولید را بر روی ویژگی های ماده درک می کند. توانایی انتخاب درست و به کارگیری صحیح مواد را دارا می باشد و هم چنین می تواند در این زمینه ها آزمایش های مختلفی را خلق کند.
مهندسان این گرایش باید به اندازه کافی با انواع روش های تولید، مثل شکل دهی و برش فلزات، مونتاژ، بازرسی و تست قطعات آشنا باشند تا بدین گونه بتوانند روند تولید را با ایده آل ترین شرایط طرح ریزی کنند.

لازم به ذکر است بنابر دفترچه ثبت نام آزمون دکتری 97 تمامی  فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد می توانند در این رشته امتحانی شرکت داشته باشند و درسال 96 در دوره های روزانه، نوبت دوم، پردیس خود گردان و دانشگاه آزاد پذیرش دانشجو داشته است.

در پایان باید اشاره کنیم که مهندسین گرایش ساخت و تولید علاوه بر داشتن تحصیلات کافی نیاز به تجربه هم دارند تا بتوانند رویه های مهندسی را در پروسه های تولید و همچنین شیوه های تولید در بخش صنعت بفهمند و آن ها را به درستی کنترل و به کار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *