آیدانیتو > مشکلات زناشویی و طلاق
مشکلات زناشویی در طلاق

مشکلات زناشویی و طلاق

مشکلات زناشویی و طلاق

وقتی دو نفر با هم ازدواج می‌کنند و زیر یک سقف می‌روند، در واقع دو فرد با ویژگی‌های شخصیتی منحصر‌به‌فرد یک زندگی مشترک را آغاز کرده‌اند. هر چقد هم دو نفر شبیه به هم باشند و با هم تفاهم داشته باشند، هر کدام شخصیت مستقل خودشان را دارند. به همین دلیل تعارضات و مشکلات زناشویی اجتناب‌ناپذیر هستند.

حد معمولی از مشکلات زناشویی قابل کنترل است اما اگر تعارضات و مشاجره‌ها بیش‌ازحد شوند، صمیمیت کاهش می‌یابد، کیفیت رابطه جنسی کم می‌شود، مشکلات ارتباطی و عاطفی ظاهر می‌شوند و حتی ممکن است زندگی مشترک به طلاق عاطفی یا رسمی ختم شود.

 

 

مشکلات زناشویی انواع مختلفی دارند و هر مشکلی راه‌حلی مخصوص به خودش دارد. اگر همسران در مورد انواع مشکلات زناشویی اطلاعات داشته باشند و از علائم و نشانه‌های آن‌ها آگاه باشند، می‌توانند در صورت مواجهه با این مشکلات خیلی زود آن‌ها را شناسایی و با مشورت، هم فکری و مراجعه به یک متخصص مشکلات زناشویی را برطرف کنند.

در این مقاله با معرفی انواع چالش‌های زندگی مشترک به رابطه‌ی مشکلات زناشویی و طلاق می‌پردازیم:

مشکلات جنسی

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین نوع مشکلات زناشویی، مشکلات جنسی هستند. مشکلات جنسی دلایل متعددی دارند. گاهی یک بیماری جسمی منجر به کاهش کیفیت رابطه جنسی می‌شود. گاهی اوقات هم مشکلات جنسی ریشه‌ی عاطفی یا روانی دارند.

انواع اختلالات مثل سردمزاجی، اختلالات ارگاسم، زودانزالی، دیرانزالی، اختلال نعوظ و اختلال واژینیسم مهم‌ترین مشکلات جنسی هستند و در صورت عدم درمان زندگی جنسی همسران را مختل می‌کنند. یک زندگی مشترک خالی از رابطه جنسی یا همراه با رابطه جنسی بی‌کیفیت، همسران را از نظر عاطفی از هم دور می‌کند و ممکن است به طلاق بی‌انجامد

مشکلات ارتباطی

گاهی اوقات همسران مهارت‌های ارتباطی لازم برای برقراری ارتباط سالم را بلد نیستند. این ناتوانی می‌تواند منجر به دعواها و مشاجرات مداوم یا حذف کامل ارتباط از زندگی مشترک شود.

رفتارهایی مثل غر زدن، انتقاد بیش‌ازحد از همسر، تحقیر کردن، فرار از بحث و گفت‌وگو، ناسازگاری میان پیام‌های کلامی و غیر کلامی، ناتوانی در گوش دادن، استفاده از کلمات بی‌ادبانه و توهین‌آمیز و کمبود همدلی زمینه‌ساز مشکلات ارتباطی هستند.

اگر همسران مهارت‌های ارتباطی را یاد نگیرند و به جای حل بالغانه و عاقلانه‌ی مشکلات، همیشه در حال کشمکش باشند، بعد از مدتی دچار فرسودگی می‌شوند و شاید تنها راه چاره را در طلاق ببینند.

مشکلات عاطفی

در صورتی که زوجین احساسات و عواطف ناسالمی را در زندگی مشترک تجربه کنند و از نظر عاطفی از همدیگر دور شوند، با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. احساساتی مثل حسادت بیش‌ازحد، خشم نسبت به همسر، کاهش عشق و علاقه، اضطراب زیاد و ملال در زندگی زناشویی، اگر از حد معینی فراتر روند، همسران را دچار مشکلات عاطفی می‌کنند.

مشکلات عاطفی معمولاً به مشکلات جنسی ختم می‌شوند و طلاق را به دنبال دارند که می‌تواند زمینه‌ساز طلاق رسمی باشد.

مشکلات مالی

وضعیت اقتصادی نقش مهمی در یک زندگی مشترک ایفا می‌کند. اگر همسران با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم کنند یا اهداف اقتصادی و راه و روش‌شان در خرج کردن پول متفاوت باشد، ممکن است مدام بحث و جدل کنند و افسرده و مضطرب شوند.

امروزه زندگی‌های مشترک زیادی که ثبات اقتصادی ندارند، شکست می‌خورند.

دخالت خانواده‌ها

اکثر پدر و مادرها فرزندانشان را دوست دارند و جز خیر چیز دیگری برای آن‌ها نمی‌خواهند. اما گاهی اوقات آن‌ها این دوست داشتن را به شیوه‌ای نادرست ابراز می‌کنند و با دخالت در زندگی مشترک فرزندشان در حقیقت تنش و کشمکش زیادی را به زندگی او تزریق می کنند.

اگر همسران توانمند باشند و از مهارت‌های زندگی آگاهی داشته باشند، روابط‌شان با خانواده‌ها را طوری مدیریت می‌کنند که به زندگی‌شان آسیبی نرسد. در غیر این صورت دخالت‌های بی‌منطق خانوادگی می‌توانند خطر آفرین شوند. زوج های زیادی تا به امروز به علت دخالت‌های خانواده‌ها در امور زندگی زناشویی‌شان از هم جدا شده‌اند.

مشکلا زناشویی اجتناب‌ناپذیرند اما آگاهی همسران و یادگیری مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های زندگی می‌توانند به میزان قابل‌توجهی از ایجاد همبستگی میان مشکلات زناشویی و طلاق جلوگیری کند.

 

 

در ادامه، مطالعه‌ی مقاله‌ی «نقش دخالت خانواده‌ها در طلاق» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *