آیدانیتو > عشق در نوجوانان
نوجوان

عشق در نوجوانان

عشق در نوجوانان

امروزه آگاهی آدم ها در مورد دوره حساس و مهم نوجوانی افزایش پیدا کرده و اکثر ما می دانیم که نوجوانان با چه چالش هایی رو به رو می شوند. دوران نوجوانی، دوران عجیبی است. نوجوانان کم کم به بلوغ می رسند و بلوغ با تغییراتی سریع و ناگهانی در جسم و روان همراه است.

 

 

رشد فیزیکی، تحریک جنسی، بالا و پایین شدن هورمون ها، تمایل به نزدیکی جنسی و عاطفی، تغییر نگاه به مسائل مختلف زندگی، تحت تأثیر هم سالان بودن و … از جمله ویژگی های دوران بلوغ و نوجوانی هستند.

نوجوان انسانی است که کودکی را پشت سرگذاشته و در حال تبدیل شدن به یک بزرگسال است. بدون شک این گذار به راحتی اتفاق نمی افتد و با مشکلات و تعارضات زیادی همراه است. عشق در نوجوانان ، یکی از چالش های این مرحله در زندگی است. چالشی که هم نوجوانان را سردرگم می کند، هم اطرافیانش را.

از سویی عاشقی یک اتفاق طبیعی است که همه آدم ها در طول زندگی آن را تجربه می کنند. از سویی دیگر هیجانات نوجوانان از ثبات برخوردار نیستند و چنین تجربه ای می تواند بسیار آسیب زا باشد.

در این مقاله به ویژگی های عشق در نوجوانان می پردازیم:

دلایل عشق در نوجوانان

تغییرات جسمی و روانی در دوران نوجوانی منجر به تغییرات بسیاری زیادی در تمایلات نوجوان می شود. به همین دلیل عشق در نوجوانان می تواند دلایل متعدد و متنوعی داشته باشد.

نیازهای جنسی

هورمن های جنسی در دوران بلوغ به مقدار زیادی ترشح می شوند. طبیعی است که بلوغ نیازهای جنسی نوجوانان را افزایش بدهد و آن ها را به سمت نزدیکی جنسی سوق بدهد.

به همین دلیل در اکثر مواقع نمی توان احساس عشق را در یک نوجوان همیشگی و پایدار دانست. در واقع گاهی فشار هورمون ها با عشق و عاطفه اشتباه گرفته می شود.

سرگرمی

گاهی اوقات نوجوانان برای تفریح و سرگرمی وارد روابط عاشقانه می شوند. آن ها در سنی هستند که زندگی هنوز برایشان چندان جدی نشده و ممکن است صرفاً برای تفریح و فرار از مسئولیت ها و فشارهای مدرسه و خانواده به سمت جنس مخالف بروند.

رقابت با هم سالان

آدم ها در دوران نوجوانی نه کودک اند و نه بزرگسال. آن ها جایی در میان این دو مرحله زندگی هستند اما تمایل دارند که در نگاه دیگران بالغ به نظر بیایند.

گاهی اوقات ارتباط های عاشقانه روشی برای اثبات بزرگ شدن هستند و نوجوان با این رفتار می خواهد به دوستان و اطرافیانش بگوید: «من بزرگ شده ام، من را جدی بگیرید.»

شناخت جنس مخالف

درک یک نوجوان کار راحتی نیست. او حساس و زودرنج است و به علت بالا و پایین شدن هورمون ها، ممکن است تعادل احساسی نداشته باشد. گاهی اوقات والدین، معلم ها و سایر اطرافیان نوجوان به علت عدم درک او رفتارهای نامناسبی انجام می دهند و نوجوان را فراری می دهند.

در چنین موقعیتی ممکن است نوجوان فکر کند که هیچکس جز یک نوجوان دیگر نمی تواند او را درک و نیازهای عاطفی اش را رفع کند.

همچنین تجربیات نشان داده اند که نوجوانانی که کمبود محبت دارند، در خانواده صمیمی ای زندگی نمی کنند و نیازشان به عشق و محبت توسط والدین برطرف نمی شود، بیشتر به روابط عاشقانه با جنس مخالف تمایل دارند.

ازدواج

کمتر رابطه عاشقانه ای در دوران نوجوانی به ازدواج ختم می شود چون نوجوانان هنوز خودشان را نمی شناسند، نمی دانند چه هدفی دارند و باید به کدام سو حرکت کنند. آن ها ثبات هیجانی ندارند و ممکن است در لحظه تصمیمی بگیرند و بعداً پشیمان بشوند.

به نوعی می توان گفت که اکثر روابط عاشقانه در دوران نوجوانی صرفاً تجربیاتی هیجانی و غیر عقلانی هستند. با این حال ممکن است بعضی از ما آدم هایی را بشناسیم که عشق نوجوانی شان تبدیل به همسفری همیشگی شده است. این اتفاق غیر ممکن نیست اما به ندرت رخ می دهد.

نشانه های عشق در نوجوانان

شاید به عنوان پدر یا مادر یک نوجوان بخواهید بدانید که چطور می توان فهمید که یک نوجوان عاشق شده است. در اینجا به شایع ترین نشانه های عشق در نوجوانان اشاره می کنیم:

  • افت تحصیلی
  • اضطراب شدید
  • تمایل به انزوا و دور شدن از دیگران
  • پنهان کاری و دروغ گفتن به والدین در مورد رفت و آمد ها
  • ارتباط های تلفنی مشکوک
  • حواس پرتی و مشکل تمرکز
  • تغییر رفتار

البته نمی توان با اطمینان گفت که این نشانه ها در یک نوجوان اثبات کننده عشق هستند. ممکن است نوجوان  به دلایل مختلفی رفتارهای خاصی انجام دهد که نتیجه عاشقی نباشد. اما بهتر است در صورتی که شاهد چنین تغییراتی در رفتار فرزند نوجوانتان هستید، به سادگی از کنار او عبور نکنید.

 

چه باید کرد؟

تجربه نشان داده است که آسیب های روابط عاشقانه در نوجوانی بیشتر از فواید آن هستند. به همین دلیل مدیریت چنین تجربیاتی در نوجوان، به کمک جدی والدین احتیاج دارند. اولین کاری که والدین می‌توانند در این زمینه انجام دهند، دوست داشتن نوجوان است.

نوجوانان نیازمند عشق بدون قید و شرط هستند و در مرحله ای از زندگی قرار دارند که نباید به هیچ عنوان دچار کمبود محبت شوند. اگر خلاء های عاطفی نوجوان در خانواده پر شوند و رابطه با والدین سرشار از صمیمیت، احترام و اعتماد باشد، گرایش او به سمت روابط عاطفی از بین نمی رود اما کمتر می شود.

والدین باید در این سن شرایطی را برای نوجوان فراهم کنند که بتواند به فعالیت های مورد علاقه اش بپردازد و استعدادهایش را شکوفا کند. زندگی یک نوجوان نباید آنقدر ملال آور و سرشار از فشار باشد که از روابط عاطفی و عاشقانه به عنوان یک تنوع در زندگی و عاملی آرامش بخش استفاده کند.

آموزش مهارت «نه گفتن» در این سن اهمیت زیادی دارد. گاهی روابط عاشقانه می توانند، مخصوصاً برای دخترها، خطرناک باشند. ممکن است دختر 14 ساله ای با پسری 20 ساله وارد رابطه شود و در خیال خودش او را همسر آینده خودش ببیند در صورتی که پسر در حال سو استفاده از سادگی دختر نوجوان است و صرفاً می خواهد نیازهای جنسی اش را برطرف کند.

اعتماد میان والدین و نوجوان، روابط والد- فرزندی صمیمانه و نترسیدن نوجوان از پدر و مادرش می تواند از بسیاری از آسیب های دوران نوجوانی پیشگیری کند.

اگر نوجوانی هستید که عاشق شده اید یا پدر و مادری هستید که شاهد نشانه های عشق در فرزندتان هستید، برای جلوگیری از آسیب های تجربه عشق در نوجوانان، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

در ادامه مطالعه مقاله «رفتارهای پر خطر نوجوانان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *