دوران عقد, طلاق

طلاق در دوران عقد






 


طلاق در دوران عقد

در کشور ما و سایر کشورهای اسلامی، وقتی زن و مردی قصد ازدواج دارند، باید ابتدا عقد کنند. صیغه عقد دائم که خوانده شود و همسران به همدیگر محرم شوند، می توانند ازدواج شان را قانوناً ثبت کنند و در جامعه به عنوان یک زوج شرعی و قانونی شناخته شوند.

گاهی اوقات همسران بعد از عقد، فوراً زندگی مشترک را آغاز می کنند و به یک خانه می روند. اما دوران عقد برای بعضی طولانی می شود و همسران همچنان که به همدیگر محرم هستند و زن و شوهر محسوب می شوند، در خانه پدر و مادرشان ساکن هستند. طولانی شدن دوران عقد می تواند دلایل اقتصادی داشته باشد یا در جهت شناخت بیشتر باشد.

همه ما همسرانی را دیده ایم که قبل از آغاز زندگی مشترک و در دوران عقد به دلایل مختلفی تصمیم به جدایی می گیرند. شاید این سؤال برای کسانی که در این دوران از هم جدا می شوند، پیش بیاید که شرایط طلاق در دوران عقد چیست، چه تفاوتی با سایر طلاق ها دارد و اگر به صورت توافقی باشد، چطور انجام می شود.

در این مقاله تلاش کرده ایم که به طلاق در دوران عقد و طلاق توافقی در دوان عقد بپردازیم.

شرایط طلاق در دوران عقد

یکی از مهم ترین مسائل طلاق در دوران عقد ، مسئله باکرگی زن است. اگر در دوران عقد نزدیکی جنسی اتفاق نیفتاده باشد و این از طریق گواهی پزشک قانونی ثابت شود، نصفه مهریه به زن تعلق می گیرد. اما اگر زن باکره نباشد، مستحق کل مهریه است.

فرایند طلاق در دوران عقد تفاوت چندانی با طلاق همسرانی که با همدیگر زندگی می کنند ندارد. اگر طلاق توافقی نباشد، شرایطی  دارد. طبق قانون زنان فقط در شرایط ز یر حق طلاق دارند:

  • خودداری شوهر از نفقه دادن به زن
  • عسر و حرج زن (مواردی مثل اعتیاد، خشونت خانگی و ابتلا به بیماری های روانی که زندگی زن را دشوار می کنند)
  • غیبت طولانی مرد

اگر زنی حق طلاق را قبلاً گرفته باشد و آن را در شروط ضمن عقد ثبت کرده باشد، بدون نیاز به اثبات مواردی که در بالا ذکر شد، می تواند از همسرش طلاق بگیرد.

چنانچه مردی بخواهد همسرش را طلاق  دهد، باید با رعایت شرایط قانونی مثل پرداخت مهریه، نفقه، اجرت المثل و… این کار را انجام دهد. اگر در دادگاه ثابت شود که زن رفتار نامناسبی نداشته و همه وظایفش را به خوبی انجام داده اما همسرش همچنان قصد دارد او را طلاق دهد، مرد باید نصف اموالش را به زن ببخشد.

طلاق توافقی در دوران عقد

طلاق توافقی در دوران عقد خیلی راحت تر و سریع تر اتفاق می افتد. اگر همسران، هر دو، در روزهای عقد به این نتیجه برسند که بهتر است از همدیگر جدا شوند و زندگی مشترک را در یک خانه آغاز نکنند، می توانند فرایند طلاق را به راحتی پشت سر بگذارند.

در غیر این صورت باید شروطی که موقع در خواست طلاق از جانب زن یا مرد اهمیت دارند، در دادگاه ثابت شوند و این روند زمان براست. مسئله مهم در مورد طلاق زن در دوران عقد فقط مهریه است که همان طور که گفتیم بسته به باکره بودن یا نبودن زن، مقدارش مشخص می شود و این نکته چه در طلاق توافقی و چه در طلاق غیرتوافقی لحاظ می شود.

دلیل طلاق در دوران عقد

طلاق در دوران عقد به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. شناخت بیشتر، عدم تفاهم همسران و خانواده ها، مشکلات اقتصادی، درگیری و کشمکش، عدم وجود عشق و صمیمیت، دعواهای بیش از حد و.. می توانند مهم ترین دلایل طلاق در دوران عقد باشند.

در ادامه مطالعه مقاله «بارداری در دوران عقد» را به شما پیشنهاد می دهیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط طلاق در دوران عقد ، می توانید با مشاوران حرفه ای و با تجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *