معافیت تحصیلی

شرایط معافیت تحصیلی

شرایط معافیت تحصیلی

در این مقاله قصد داریم به شرایط معافیت تحصیلی بپردازیم. همان طور که می دانید سربازی در کشور ماه اجباری است و طبق ماده 2 آئین نامه اجرایی سن مشمولیت از ورود به 19 سالگی آغاز می شود و دانش آموزان روزانه و شبانه که به تحصیل اشتغال دارند و ارزش تحصیلی آن ها به تأیید وزارت آموزش و پرورش دیپلم کامل متوسطه یا معادل آن شناخته می شود، تا پایان دوره تحصیلی حداکثر تا 24 سالگی از معافیت تحصیلی استفاده کنند.

توجه داشته باشید طبق ماده 4، ادارات و نواحی و مناطق آموزش و پرورش موظف هستند به محض اینکه دانش آموز به سن مشمولیت (19 سالگی) رسید، به طور انفرادی برای او از سازمان وظیفه عمومی مستقر در محل تقاضای معافیت تحصیلی دانش آموزان صادر کند.

معافیت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان است که در ادامه مقاله شرایط معافیت تحصیلی کمی راجع به معافیت دانشجویی صحبت خواهیم کرد همراه ما باشید.

معافیت تحصیلی دانشجویان

در ابتدای امر لازم است به این نکته توجه داشته باشید که شرط ادامه تحصیل در مدارک بالاتر از لیسانس نداشتن غیبت است. بنابراین داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل دارند باید قبل از ورود به دوره غیبت و اتمام تاریخ معافیت، اقدامات لازم را برای معافیت تحصیلی انجام دهند ، اما نکاتی وجود دارد که باید راجع به معافیت تحصیلی دانشجویی بدانید، با ادامه مقاله شرایط معافیت تحصیلی همراه ما باشید.

  • فارغ التحصیلان دانشگاه در مقاطع مختلف (لیسان، فوق لیسانس، دکتری) تنها 6 ماه بعد از فراغت از تحصیل فرصت دارند خود را به حوزه های وظیفه عمومی معرفی کنند. در غیر این صورت غائب شناخته خواهند شد.
  • انتقال دانشجویان از یک دانشگاه یا مؤسسه به دانشگاه و مؤسسه دیگر و یا تغییر رشته در صورتی که برای دانشجو بیش از 4 نیمسال تحصیلی، عقب افتادگی به وجود نیاورد، امکان پذیر خواهد بود.
  • مشمولین عزیز توجه کنید، در صورتی که دارای مدرک دیپلم متقاضی شرکت در مسابقات اعزام به خارج از کشور به منظور ادامه تحصیل باشید مانند سایر مشمولان هم طبقه خود بعد از اعلام قبولی قطعی ترخیص خواهید شد و چنانچه حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ اعلام قبولی قطعی بدون عذر موجه از کشور خارج نشوید، حق ادامه تحصیل نخواهید داشت.
  • مشمولانی که به صورت غیر موجه از کشور خارج شوند، به هیچ عنوان معافیت تحصیلی داده نمی شود.
  • و اما دانشجویانی که با استفاده از معافیت تحصیلی در کشورهای خارجی مشغول به تحصیل باشند، چنانچه به دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی ایران انتقال پیدا کنند، به شرط اینکه فاصله زمانی تحصیلی آنان از یکسال تجاوز نکند، کارت معافیت تحصیلی برای آن ها صادر خواهد شد.
  • دانشجویان اخراجی تا پایان خدمت یا اخذ معافیت دائم مجاز به ادامه تحصیل نیستند.
  • توجه داشته باشید که برای تحصیل در دوره های زبان در خارج از کشور برای ورود به دانشگاه معافیت تحصیلی تعلق نمی گیرد.
  • تحصیل همزمان با خدمت امکان پذیر نیست و برای این دسته از دانشجویان معافیت تحصیلی صادر نمی شود.
  • طلاب علوم دینی که در سن مشمولیت قرار دارند و معافیت تحصیلی دریافت نکرده اند، از نظر اداره وظیفه عمومی طلبه محسوب نمی شوند.

در این مقاله مقررات و شرایط معافیت تحصیلی در شرایط و مقاطع مختلف مورد بررسی قرار گرفت، بعد از مطالعه شرایط معافیت تحصیلی مقاله سنوات معافیت تحصیلی را مطالعه کنید.

در صورتی که با سؤالی پیرامون معافیت تحصیلی رو به رو شوید آن را با مشاوران آیدانیتو در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *