مهاجرت به کانادا

سیستم آموزشی کانادا






 


سیستم آموزشی کانادا

کانادا یک کشور زیبا، واقع در شمالی ترین نقطه قاره آمریکای شمالی است. این کشور از شرق به اقیانوس اطلس، از غرب به اقیانوس آرام و از شمال به اقیانوس منجمد شمالی می رسد. کانادا با نزدیک به 10 میلیون کیلومتر مربع مساحت، دومین کشور پهناور جهان است که مرز جنوبی آن با کشور آمریکا، بلندترین مرز جهان است.

کشور پیشرفته کانادا دارای یکی از فوق العاده ترین سیستم های آموزشی است. در این مقاله تلاش کرده ایم تا نگاهی دقیق به سیستم آموزشی کانادا داشته باشیم و سطوح مختلف آن را توصیف کنیم.

نظام آموزشی کانادا

سیستم آموزشی کانادا دارای چهار سطح کلی است: پیش دبستانی، دبستان، آموزش متوسطه، کالج/ دانشگاه

پیش دبستانی در کانادا

مقطع پیش دبستانی در کانادا برای کودکان 5-4 ساله مناسب است و قبل از این که کودک به شش سالگی برسد و وارد مدرسه بشود از خدمات آموزش پیش دبستانی استفاده می کند.

در بیشتر نقاط کادانا، از نظر قانونی یک سال تحصیلی در مقطع پیش دبستانی، به صورت رایگان ارائه می شود و در کبک، انتاریو، مانیتوبا، سسکچوان و آلبرتا، باقی سال های پیش دبستانی هم رایگان هستند.

برنامه درسی پیش دبستانی ها انعطاف پذیر است و دشوار و سنگین نیست. دانش آموزان در این مقطع با الفبا، پیش نیازهایی برای مهارت های خواندن، ریاضی، موسیقی، هنر و … آشنا می شوند. هر مؤسسه و مرکز پیش دبستانی ای در کانادا، با این هدف تأسیس شده است که دانش آموزان را برای موفقیت در مقطع دبستان آماده کند و به آن ها آموزش بدهد که چطور در کارهای گروهی شرکت کنند و با معلم و هم کلاسی ها تعامل داشته باشند.

مقطع دبستان در کانادا

مقطع دبستان برای همه کودکان در کشور کانادا اجباری است و معمولاً در سن 6 یا 7 سالگی شروع می شود.

 این مقطع به شش سال تقسیم می شود:

کلاس اول ( ۶-7 ساله)

کلاس دوم ( 7-8 ساله)

کلاس سوم (8-9ساله)

کلاس چهارم (9-10 ساله)

کلاس پنجم ( 10-11 ساله )

کلاس ششم ( 11-12 ساله )

دانش آموزان دبستانی کانادا، معمولاً، همه سال های دبستان تحت آموزش یک معلم هستند و با همان معلم به مقاطع بالاتر می روند. برنامه های آموزشی کودکان استثنایی ممکن است توسط یک تا چهار معلم انجام شوند و بسته به نوع و شدت معلولیت کودکان، چند معلم به معلم اصلی کمک کنند.

برنامه های درسی دانش آموزان دبستانی شامل درس هایی مثل ریاضیات، خواندن، زبان (زبان انگلیسی و زبان فرانسه در کبک) مطالعات اجتماعی، تاریخ، جغرافی، علوم، موسیقی، هنر و ورزش است.

 

مقطع متوسطه در کانادا

مقطع متوسطه در سیستم آموزش کانادا شامل دو سطح است. مقطع متوسطه اول (راهنمایی) و مقطع متوسط دوم (دبیرستان).

مقطع متوسطه اول

وقتی دانش آموزان با موفقیت آخرین سال دبستان را پشت سر بگذراند و کلاس ششم را به پایان برسانند وارد مقطع متوسطه دوم می شوند. این مقطع دو سال است و این طور تقسیم بندی می شود:

کلاس هفتم ( 1۲-13 ساله)

کلاس هشتم ( 13-14 ساله)

در کلاس هفتم و سن 12 یا 13 سال، دانش آموزان در طول روز در کلاس های مختلفی شرکت می کنند و هر کلاس یک معلم مجزا دارد. این معلم ها در زمینه درسی که می دهند کاملاً متخصص هستند.

هدف اصلی مقطع متوسطه اول آماده کردن دانش آموزان برای ورود به دبیرستان است.

مقطع متوسطه دوم

وقتی دانش آموزان با موفقیت مقطع متوسطه اول را پشت سر بگذارند، وارد دبیرستان می شوند. دبیرستان شامل چهار سال است و به این شکل تقسیم می شود:

کلاس نهم ( 14-15 ساله)

کلاس دهم ( 15-16 ساله)

کلاس یازدهم ( 16-17 ساله)

کلاس دوازدهم (17-18 ساله)

فقط در استان انتاریو، دانش آموزان پنج سال در مقطع متوسطه دوم تحصیل می کنند و به آخرین سال تحصیلی، 12+ می گویند. مطابق قانون، دانش آموزان حتماً باید تا 16 سالگی در دبیرستان باقی بمانند. این قانون شامل همه استان ها به جز انتاریو و نیوبرانزویک می شود که دانش آموزان موظف هستند تا 18 سالگی درس بخوانند و دیپلم بگیرند.

تقریباً 90% دانش آموزان کانادایی با موفقیت دبیرستان را پشت سر می گذارند.

مقطع متوسطه دوم در کبک تا کلاس یازدهم ادامه دارد و به طور معمول بعد از آن فرد وارد کالج می شود که شامل دو سال تحصیل قبل از ورود به دانشگاه ( تحصیل در دانشگاه در کبک سه سال طول می کشد، به غیر از رشته مهندسی) یا سه سال برنامه های کارورزی بعد از دبیرستان است.

برنامه های درسی در همه دبیرستان های کانادا به این صورت است که دانش آموزان را برای ورود به کالج، دانشگاه و برخورداری از مهارت ها مورد نیاز در شغل های مختلف آماده می کند.

کالج و دانشگاه در کانادا

وقتی دانش آموزان در کانادا با موفقیت از دبیرستان فارغ التحصیل شوند، می توانند به انتخاب خودشان در کالج ثبت نام کنند. در کانادا واژه کالج معمولاً به کالج عمومی، مدارس علوم کاربردی یا هنر کاربردی اشاره دارد. این مدارس در واقع مؤسساتی هستند که گواهی نامه های حرفه ای، دیپلم و مدارک پیوسته ای به دانشجویان می دهند.

بسیاری از دانش آموزان به این دلیل به کالج می روند که خودشان را برای تحصیلات دانشگاهی آماده کنند و بعضی در کالج با گذراندن دوره هایی، مهارت ها و پیشه هایی را یاد می گیرند که بتوانند مستقیماً وارد بازار کار بشوند.

دانشگاه در کانادا مکانی است که امکانات لازم را برای آموزش عالی و پژوهش فراهم می کند و در رشته های مختلف به افراد مدرک می دهد. دانشجویان می توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، در دانشگاه های کانادا تحصیل کنند.

مقطع کارشناسی در کانادا 3، 4یا 5 سال ( بسته به استان و ارائه کلاس ها و درس ها) برای دانش آموزان تمام وقت طول می کشد و مدرک کارشناسی به دو نوع کارشناسی هنر و علوم انسانی و کارشناسی علوم تقسیم می شود.

مقطع کارشناسی ارشد در کشور کانادا معمولاً دو سال طول است و مدرک آن شامل دو نوع کارشناسی ارشد هنر و علوم انسانی و کارشناسی ارشد علوم است.

دوره دکترا در کشور کانادا بین سه تا شش سال طول می کشد.

مدارس فنی و حرفه ای در کانادا

علاوه بر کالج های عمومی، که در آن ها مهارت های کاری و حرفه ای آموزش داده می شوند، دانش آموزان می توانند به مدارس فنی و حرفه ای بروند و خودشان را برای ورود به بازار کار آماده کنند. افراد در این مدارس زیر نظر متخصصان، انواع حرفه ها و کارهای یدی را یاد می گیرند و گاهی اوقات میان این مدارس و کارفرماها قراردادی وجود دارد که موجب می شود فرد بعد از گذراندن دوره های آموزش استخدام شود.

آموزشی که فرد در مدارس فنی و حرفه ای می بیند بنابر حرفه مورد نظر از دو تا پنج سال طول می کشد.

در آخر می توان گفت که سیستم آموزشی کانادا از کیفیت علمی بسیار بالایی برخوردار است و بهترین مکان برای تحصیل و یادگیری کسانی است که قصد پیشرفت در حوزه های مختلف علمی، پژوهش و کاری دارند.

در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با سیستم آموزشی کانادا پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله «تحصیل در مدارس کانادا» را به شما پیشنهاد می کنیم.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد مراحل و شرایط تحصیل در مدارس و دانشگاه های کانادا، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *