انتخاب رشته کنکور

رتبه قبولی با سهمیه

رتبه قبولی با سهمیه

تاریخچه تأثیر سهمیه ها در کنکور سراسری به سال های بسیار دور باز می گردد. در سال 1348 هجری شمسی 50 درصد از دانشجویان شهرستان مختلف بومی همان شهر بودند. تا اینکه در سال 1363 همزمان تقسیم شدن قسمت هایی از کشور به 5 منطقه شاهد ایجاد سهمیه مناطق در کنکور سراسری بودیم. البته پس از حمله عراق به ایران و در دوران هشت سال دفاع مقدس، سهمیه هایی همچون سهمیه شاهد، خانواده شهداء و سهمیه رزمندگان نیز به این موارد اضافه گردید. اما در سال 1368 سهمیه 5 گانه مناطق به سه منطقه کاهش پیدا کرد. در این مقاله، رتبه قبولی با سهمیه را برای شما دوستان گرامی به طور کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهیم. جهت تحلیل رتبه قبولی با سهمیه به بیان توضیحاتی ضروری راجع به تعداد سهمیه ها و نکات لازم در مورد هر کدام می پردازیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات خوبی را در رابطه با موضوع رتبه قبولی با سهمیه به دست آورید.

باید بگوییم که هر کدام از داوطلبان شرکت کننده در آزمون ورودی دانشگاه ها، امکان استفاده از یکی از سهمیه های قید شده در دفترچه ثبت نام کنکور را دارند. تنها کاری که هر داوطلب باید انجام دهد، پر کردن فیلد مربوط به سهمیه های مختلف در زمان ثبت نام در کنکور بوده تا رتبه قبولی با سهمیه وی توسط سایت سازمان سنجش اعلام گردد . سهمیه های مندرج در دفترچه کنکور سراسری به چند دسته سهمیه خانواده شهیدان، سهمیه مناطق (شامل مناطق 1و2و3) سهیمه مناطق (منطقه های 1و2و3) و سهمیه های رزمندگان و ایثارگران تقسیم بندی می گردد.

اثرگذاری سهمیه مناطق در کنکور دانشگاه ها (آزاد و سراسری)

در مورد این نوع سهمیه، شهر محل تحصیل سه سال پایانی دوران دبیرستان فرد داوطلب نقشی اساسی و تعیین کننده در رشته و سطح علمی دانشگاه محل قبولی وی دارد. این سه سال پایانی 2 سال آخر دوران متوسطه و 1 سال پیش دانشگاهی را در بر می گیرد.

آنچه در مورد سهمیه مناطق باید بدانید

1- فارغ التحصیلان آموزشگاه های فنی و حرفه ای مطابق با شهر محل تحصیل دوران اول، دوم و سوم متوسطه شامل یکی از سهمیه های 3 گانه مناطق خواهند شد.

2- کلیه داوطلبان دارای انواع معلولیت در ردیف داوطلبان مناطق 3 قرار دارند. (داوطلبان نیمه شنوا، ناشنوا، معلول جسمی حرکتی، نیمه بینا و نابینا)

تأثیر سهمیه های خانواده شهدا، رزمندگان و ایثارگران در کنکور سراسری دانشگاه ها (سراسری و آزاد)

سهمیه خانواده شهدا

برادر شهید، پدر، خواهر و مادر وی در این دسته قرار گرفته و امکان استفاده از سهمیه خانواده شهیدان را دارند.

سهمیه رزمندگان

کلیه افرادی که در طول 8 سال جنگ تحمیلی حداقل 6 ماه را در جبهه ها بوده اند، این نوع سهمیه شامل حال آنها می شود.

با استفاده از این نوع سهمیه، امکان قبولی افراد در دانشگاه و رشته دلخواه به میزان 75 درصد در مقایسه با اشخاص دارای سهمیه آزاد بیشتر است.

سهمیه ایثارگران

کلیه افراد جانباز و آزاده و فرزندان و همسران آن ها و همچنین فرزندان و همسر شهیدان مشمول این سهمیه می شوند. البته درصد جانبازی جانبازان باید از 25 درصد به بالا باشد.

در پایان باید بگوییم که اگر داوطلبی در یکی از دوره های غیر انتفاعی، مجازی، شبانه (نوبت دوم، پردیس خودگردان و پیام نور به کمک سهمیه های ایثارگران و رزمدگان قبول شود، اما پس از مدتی تصمیم به انصراف بگیرد، فرصت استفاده از این دو سهمیه یک بار دیگر به وی داده خواهد شد.

در این مقاله، نکات لازم در مورد رتبه قبولی با سهمیه را بیان کردیم. در این رابطه، امکان مطالعه مطلب قبولی دانشگاه با سهمیه نیز برای شما فراهم است.

مشاورین متخصص آیدانیتو در کوتاه ترین زمان ممکن، جامع ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهند . اگر سوالی در زمینه اثر سهمیه در رتبه قبولی دارید ، با مشاورین حرفه ای آیدانیتو تماس بگیرید.

0 دیدگاه در “رتبه قبولی با سهمیه

  1. Sara گفت:

    سلام من سهمیه 5 درصد دارم و منطقه 3 هستم کدوم برام اعمال میشه؟ انتخاب خودم هست یا چطوریه اصلا؟ بعضیا میگن اشتباه کردی سهمیه 5 درصد زدی منطقه 3 بهتره لطفا جواب بدید استرس دارم کنکوری 98 هستم

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز؛ ابتدا در سهمیه رقابت انجام می شود و در صورت عدم قبولی در منطقه رقابت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *