آیدانیتو > دفترچه انتخاب رشته کنکور
انتخاب رشته کنکور

دفترچه انتخاب رشته کنکور

دفترچه انتخاب رشته کنکور

دفترچه انتخاب رشته کنکور

همان طور که می دانید ماراتن کنکور به دو مرحله مشخص شدن رتبه داوطلب و اعلام نتایج نهایی تقسیم بندی می شود. پس از تعیین رتبه، هر داوطلب باید نسبت به انتخاب رشته مطابق علایق و شرایط خود اقدام نماید. بدین منظور، سایت رسمی سازمان سنجش کشور یک تا 3 روز پس از اعلام رتبه ها اقدام به انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور در کلیه رشته های زبان، ریاضی، تجربی، هنر و انسانی در سایت می کند. در این مقاله، به طور جداگانه به بررسی محتوی و بخش های مختلف دفترچه انتخاب رشته کنکور برای کلیه داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه می پردازیم. امیدواریم که با مطالعه این مطلب به تمامی اطلاعات ضروری در رابطه با دفترچه انتخاب رشته کنکور دسترسی پیدا کنید.
دفترچه انتخاب رشته دانشگاه سراسری از سه بخش مختلف تشکیل شده است. بخش نخست، به بیان توضیحاتی در مورد کارنامه و فرآیند انتخاب رشته می پردازد. در دومین قسمت می توانید اطلاعات جامع و مفیدی را در مورد دانشگاه های پذیرنده رشته های معرفی شده مشاهده کنید. در نهایت، در سومین بخش از دفترچه انتخاب رشته با آدرس کلیه دانشگاه های سراسری کشور و توضیحات مربوط به آن ها رو به رو می شوید. در اینجا توضیحات بیشتری راجع به هر کدام از این بخش ها خدمتتان ارائه می دهیم.

قسمت اول دفترچه انتخاب رشته دانشگاه سراسری 

باید بگوییم که توضیحات این بخش از دفترچه در همه گروه های آزمایشی (هنر، ریاضی، تجربی و انسانی یکسان بوده و مطالبی همچون شیوه انتخاب رشته، توضیحات مربوط به کارنامه اولیه کنکور سراسری، ضوابط و شرایط کلی گزینش دانشجویان و نحوه گزینش داوطلبان را در بر می گیرد. همچنین، در این بخش می توانید مطالبی را در مورد گروه بندی کلیه رشته های تحصیلی مطابق سهمیه بومی گزینی مطالعه نمایید.

بخش دوم دفترچه انتخاب رشته دانشگاه سراسری 

در این بخش از دفترچه انتخاب رشته می توانید با تمامی کد رشته محل ها آشنا شوید. به این صورت که لیست کلیه دانشگاه های روزانه و شبانه، غیر انتفاعی و پیام نور را در این قسمت مشاهده می کنید. باید بگویم که شیوه گزینش دانشجو چه به صورت مطابق با سوابق تحصیلی و چه به شکل برگزاری آزمون در این قسمت از دفترچه انتخاب رشته درج شده است.

بخش سوم دفترچه انتخاب رشته دانشگاه سراسری 

سومین بخش از دفترچه انتخاب رشته به پاسخگویی به سؤالات رایج در بین داوطلبان کنکور از جمله آدرس دانشگاه های کشور، امکانات رفاهی مختص دانشجویان، بیان شرایط خاص پذیرش دانشجو در دانشگاه ها (در صورت وجود) می پردازد.

نکات مندرج در دفترچه راهنمای انتخاب رشته

در این قسمت از مقاله راجع به دفترچه انتخاب رشته کارشناسی سراسری ذکر نکاتی چند را بر خود لازم دیدیم. تمامی داوطلبان شرکت کننده در آزمون و مجاز به انتخاب رشته، در دو یا سه گروه آزمایشی اعم از ریاضی، هنر، تجربی، انسانی و زبان های خارجه امکان گزینش رشته های مورد علاقه خود را به شکل اینترنتی و به ترتیب اولویت دارند. لازم به ذکر است که هر داوطلب می تواند 150 کد رشته متنوع و مختلف را برگزیند. 2- مطالعه کامل و دقیق دفترچه انتخاب رشته کارشناسی سراسری بر تمامی داوطلبان واجب بوده و همگی باید توجه لازم را به شرایط و ضوابط درج شده در آن مبذول دارند. 3- توجه به این نکته مهم را هرگز فراموش نکنید که تمامی انتخاب های شما در رشته های مختلف باید مطابق با دوره های مجاز و گروه های آزمایشی مربوط باشد. در غیر اینصورت، فرآیند انتخاب رشته شما باطل اعلام خواهد شد. 4- کلیه داوطلبان شاغل به کار در وزارت آموزش و پرورش و مایل به ادامه تحصیلات دانشگاهی در دو دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان پس از انتخاب رشته های دانشگاهی این دو مرکز باید مبلغی را به وسیله اینترنت و یکی از کارهای از کارهای عضو شتاب خود پرداخت کنند. 5- در صورت دریافت کامل اطلاعات از سیستم، رسیدی با کد 15 رقمی درج شده بر روی آن را دریافت می نمایید. پس دقت داشته باشید که انتخاب رشته شما زمانی پایان و تأیید خواهد شد که رشید ذکر شده به شما نشان داده شود.

توضیحاتی در رابطه با دفترچه انتخاب رشته کنکور را در این مطلب خواندید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله  راهنمای انتخاب رشته کنکور بزنید.
اگر سوالی در زمینه دفترچه انتخاب رشته کنکور ذهن تان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *