آیدانیتو > توانایی مدیریت استرس
مدیریت استرس

توانایی مدیریت استرس





 

مدیریت استرس

همه‌ی ما در زندگی با استرس دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. از آنجایی که بخش اعظمی از مشکلات جسمی ما ریشه در استرس دارند یا از آن تأثیر می‌گیرند، خیلی مهم است که بفهمیم استرس چه تأثیری بر بدنمان می‌گذارد، تکنیک‌های مؤثر مدیریت استرس را یاد بگیریم و به نقطه‌ای برسیم که بر استرس‌هایمان کنترل داشته باشیم.

استرس چیست؟

استرس واکنش بدن ما نسبت به تغییرات است. از آنجایی که زندگی همراه با تغییرات دائمی (از تغییر محل زندگی گرفته تا هر روز صبح زود از خواب بیدار شدن و سر کار رفتن و مواجهه با اصلی‌ترین وقایع زندگی مثل ازدواج، طلاق یا مرگ یکی از عزیزان) است، هیچ راه فراری از استرس وجود ندارد.
به همین دلیل هدف ما نباید این باشد که استرس را به طور کلی از بین ببریم، بلکه باید استرس‌های غیر ضروری را کاهش دهیم و مهارت‌هایی را یاد بگیریم تا استرس‌مان را مدیریت کنیم.
 

علل و عوامل استرس

منابع استرس بسیار زیاد هستند و بعضی به آن‌ها عوامل استرس‌زا می‌گویند. شغل و محیط کار، رابطه‌­ی عاطفی، مشکلات اقتصادی، پیری، از دست دادن افراد خانواده و دوستان، ویژگی‌های زندگی روزمره مثل ترافیک و آلودگی، مشکلات فرزند پروری و…می‌توانند در زندگی ما استرس ایجاد کنند.
نگرش‌ ما به زندگی از ترکیبی از ویژگی‌های شخصیتی، الگوهای فکری، اهداف و سبک زندگی ما سرچشمه می‌گیرد و تعیین می‌کند که چه چیزی برای ما استرس‌زا است.
به همین دلیل می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد که عوامل استرس‌زا در زندگی افراد مختلف با هم متفاوت هستند. وقتی خودمان را در شرایطی می‌بینیم که انتظارات زیادی از ما دارند، بر اوضاع کنترل نداریم، شدیداً از جانب دیگران قضاوت می‌شویم و احتمال دارد شکست بخوریم، استرس بسیار زیادی را تجربه می‌کنیم. یادگیری مهارت‌هایی برای کنترل استرس و اضطراب کیفیت زندگی ما را بالا می‌برد و موجب رشد و توسعه‌ی فردی می‌شود.

تأثیرات استرس

همان‌طور که استرس در افراد مختلف، به شکل‌های متفاوتی تجربه می‌شود، تأثیرات استرس هم در افراد متفاوت، متنوع است. ممکن است در کسی به صورت سردرد بروز کند و دیگری را مبتلا به معده‌درد کند.
از تأثیرات استرس می‌توان به فشار خون بالا، اختلالات خوردن، اختلالات خواب و … اشاره کرد. وقتی نشانه‌های فیزیکی استرس را تجربه می‌کنیم، کاملاً درک می‌کنیم که مدیریت استرس چقدر مهم است و تا چه اندازه می­‌تواند به ارتقای کیفیت زندگی شخصی، خانوادگی و کاری ما کمک کند.
 

 

روش‌های مدیریت استرس

استرس می‌تواند با روش‌های مؤثری مدیریت شود. بهترین روش‌های مدیریت استرس ، ترکیبی از مواردی هستند که نشانه‌های روانی و جسمی استرس را مد نظر قرار می‌دهند، مقاومت را افزایش می‌دهند و مهارت‌هایی را برای کنترل استرس به فرد آموزش می‌دهند. در ادامه به روش‌های مدیریت استرس می‌پردازیم:

استفاده از تسکین‌دهنده‌های استرس

بعضی تکنیک‌های کنترل استرس و اضطراب تنها در چند دقیقه، بدنی که در حال واکنش به استرس است را آرام می‌کنند. وقتی شما این تکنیک‌ها را انجام می‌دهید، افکارتان منطقی‌تر می‌شوند، واکنش‌های ناگهانی نشان نمی‌دهید و با رفتارهای عصبی باعث کاهش سلامت خود و ایجاد اختلال در روابطتان نمی‌شوید.
مثلاً تمرین‌های تنفسی در فرایند مدیریت استرس بسیار مفید هستند. این تمرین‌ها عوامل استرس‌زا را کاهش نمی‌دهند، اما می‌توانند بدن را به محض مواجهه با استرس آرام کنند.

ایجاد عادت‌های تسکین‌دهنده‌ی استرس

بعضی تکنیک‌ها وقتی شما در موقعیتی سرشار از استرس قرار گرفته‌اید به دردتان نمی‌خورند. اما اگر به‌طور منظم انجام شوند، در فرایند مدیریت استرس مفید هستند.
این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کنند تا واکنش کمتری در برابر استرس نشان دهید و واکنش‌هایتان را سریعاً تعدیل کنید. عادت‌های سالم طولانی مدت مثل ورزش کردن یا تمرینات مدیتیشن و یوگای منظم اگر به یک بخش دائمی زندگی تبدیل شوند، می‌توانند تاب‌آوری ما را در برابر استرس افزایش دهند.
 مهارت‌های ارتباطی و دیگر مهار‌ت‌های زندگی قابلیت این را دارند که به ما در مدیریت استرس کمک کنند و باعث شوند که به جای غرق شدن در استرس، به آن به عنوان یک چالش نگاه کنیم.

حذف استرس در مواقعی که امکان‌پذیر است

ممکن است قادر نباشید کاملاً استرس و عوامل اصلی استرس‌زا را از زندگی‌تان حذف کنید، اما تحت شرایطی می‌توانید آن‌ها را به حداقل برسانید یا مدیریتشان کنید. هر استرس، هر چند کوچک، اگر از زندگی شما بیرون برود، میزان استرس کلی شما را کاهش خواهد داد. برای مثال حذف یک رابطه‌ی سمی می‌تواند به شما کمک کند که تأثیرگذارتر از قبل در زندگی عمل کنید. چون به هر حال با حذف کسی از زندگی‌تان که موجب استرس شما می‌شود، حجم استرس کلی کمتر می‌شود.

نکاتی برای مدیریت استرس

آدم‌ها می‌توانند برای یک زندگی خوشحال‌تر و سالم‌تر مدیریت استرس را یاد بگیرند. در اینجا به نکاتی که در برابر استرس به کمک شما می‌آیند، می‌پردازیم:

  • به مسائل نگاه مثبتی داشته باشید.
  • قبول کنید که شما بر بعضی اتفاقات کنترلی ندارید.
  • به جای پرخاشگر بودن، بیانگر باشید. عصبانی و منفعل نباشید و حالت تدافعی نداشته باشید. به جایش احساسات، عقاید و باورهایتان را بیان کنید.
  • تکنیک‌های آرام سازی مثل مدیتیشن و یوگا را یاد بگیرید و انجام دهید.
  • به صورت منظم ورزش کنید. وقتی بدن در حالت متعادلی باشد، بهتر با استرس می‌جنگد.
  • غذاهای سالم بخورید.
  • مدیریت زمان را یاد بگیرید.
  • محدودیت‌های معقولی را در زندگی‌تان مشخص کنید و یاد بگیرید به درخواست‌هایی که استرس شما را افزایش می‌دهند «نه» بگویید.
  • زمانی را برای سرگرمی، علایق و استراحت درنظر بگیرید.
  • به اندازه‌ی کافی استراحت کنید و بخوابید. بدن شما احتیاج دارد که بعد از اتفاقات استرس زا خودش را بازیابی کند.
  • برای کاهش استرس به الکل، مواد مخدر و رفتارهای تکانشی اتکا نکنید.
  • از حمایت‌های اجتماعی غافل نشوید و زمانی را با دوستانتان سپری کنید.
  • با مراجعه به یک روانشناس یا دیگر متخصصان سلامت ذهنی که در زمینه‌ی مدیریت استرس آموزش دیده‌اند، خودتان را درمان کنید و تکنیک‌هایی را برای مدیریت استرس یاد بگیرید.
  • بیشتر به طبیعت بروید.

مطالعه و افزایش آگاهی در زمینه‌ی تکنیک‌های کنترل استرس و اضطراب و انتخاب ترکیبی از آن‌ها که پاسخ­گوی نیازهای شما باشند، یک روش کلیدی برای رهایی از استرس‌های بیش‌ازحد است.

مشاوره تلفنی استرس در آیدانیتو

وقتی کسی استرس بیش از حد و آسیب رسان را تجربه می کند، بعد از مدتی در زندگی شخصی و اجتماعی اش دچار مشکل می شود. بیماری های جسمی و روانی از جمله مهم ترین مشکلات ناشی از استرس اند و باعث می شوند فرد نتواند در زندگی شخصی، خانوادگی، تحصیلی و شغلی عملکرد مثبتی داشته باشد. در این شرایط بهترین کار استفاده از خدمات مشاوره استرس است.

یک مشاور متخصص و با تجربه به شما کمک می کند تا روش های مدیریت استرس را یاد بگیرید و در صورتی که استرس هایتان مزمن شده، هر چه زودتر با روش های علمی درمانشان کنید.

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران حرفه ای آیدانیتو این توانایی را دارند که در زمینه مشاوره اضطراب و استرس، بهترین اطلاعات را در اختیار مخاطبین قرار بدهند.

چرا مشاوره تلفنی؟

استقبال از مشاوره های غیرحضوری هر روز بیشتر و فراگیرتر می شود و حتی ممکن است یک روز جای مشاوره حضوری را بگیرد. شاید این سؤال برای هر کدام از ما پیش بیاید که چرا مردم مشاوره تلفنی را ترجیح می دهند.

در پاسخ به این سؤال باید گفت که مشاوره تلفنی مزایای زیادی دارد. مزایایی مثل:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن
  • پاسخ گویی در مواقع بحرانی که دسترسی به مراکز مشاوره حضوری امکان پذیر نیست
  • صرف زمان کمتر
  • عدم افشای اطلاعات و هویت شخصی

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی مثبت اندیشی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

استرس زیادی را تجربه می کنید؟ استرس و اضطراب بیش از حد بر عملکرد تحصیلی و شغلی تان تاثیر منفی گذاشته؟ نگرانید؟ به دنبال آرامش اید؟ با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *