آیدانیتو > مهارت های اجتماعی کودکان
مشکلات ارتباطی, مهارت های ارتباطی

مهارت های اجتماعی کودکان





 

مهارت های اجتماعی کودکان

مهارت های اجتماعی رفتارها و اعمالی هستند که ما به واسطه آن ها با دیگران ارتباط برقرار می کنیم. اگر از مهارت های اجتماعی برخوردار باشیم، آدم های با اعتماد به نفس و توانمندی می شویم که می توانند به راحتی با دیگران کنار بیایند.
مهارت های اجتماعی کودکان یک شبه ایجاد نمی شوند و ما آن ها را در طول زندگی کسب می کنیم. به همین دلیل بسیار مهم است که کودکان در سال های اولیه زندگی مهارت های اجتماعی را یاد بگیرند تا در آینده به بزرگسالانی تبدیل شوند که عملکرد خوبی در جامعه دارند.

انواع مهارت های اجتماعی کودکان

در اینجا به تعدادی از مهم ترین مهارت های اجتماعی کودکان می پردازیم:

همکاری با دیگران

 ایفا کردن نقش به شیوه ای مناسب، انجام دادن مسئولیت ها در همکاری با دیگران

سهیم شدن با دیگران

 توانایی سهیم شدن خوراکی ها، وسایل و اسباب بازی ها با دیگران

مشارکت

 ملحق شدن به دیگران و انجام کاری حتی در صورت باتجربه نبودن در آن کار

صبور بودن

درک این نکته که هیچ کس بر دیگران برتری ندارد و همه باید برای رسیدن به اهدافشان صبر کنند

کمک کردن به دیگران

 درک این موضوع که حتی کوچک ترین کودکان هم می توانند به دیگران کمک کنند تا کاری بهتر انجام شود و این یک توانایی است

 پیروی از قوانین

 یادگیری در مورد قوانین و درک اینکه پیروی کردن از آن ها موجب حفظ امنیت و عملکرد بهتر ما می شود

رها نکردن کارها

توانایی ادامه دادن به انجام یک کار و متوقف نکردن دیگران موقع انجام کارها

پذیرش تفاوت ها

 درک این موضوع که هر فردی منحصر به فرد است و ویژگی های خاص خودش را دارد

 گوش دادن

توانایی گوش دادن به صحبت های دیگران و توجه تمام و کمال به آن ها موقع صحبت کردن

 تشویق دیگران و تحقیر نکردن آن ها

 تشویق دیگران در صورتی که کاری را به خوبی انجام می دهند و مسخره نکردن آن ها در صورت عدم موفقیت

مؤدب و خوش رفتار بودن

 سلام کردن به دیگران و افراد فامیل و دوستان

 

رعایت آداب معاشرت

 درک این موضوع که در مکان های عمومی باید چطور غذا خورد، چه لباس هایی پوشید و چه رفتاری کرد احترام گذاشتن به خود و دیگران

 رعایت ادب و احترام در ارتباط با دیگران و دفاع از حق خود

توانایی حل مشکلات

 توانایی در حل تعارضات و مشکلات و درگیری هایی که در ارتباط با دیگران بروز پیدا می کنند

 احترام به اموال دیگران

 درک این موضوع که نباید به وسایل دیگران صدمه زد و آن ها را خراب کرد

 قلدری نکردن

 درک این موضوع که هیچ کودکی حق ندارد به کودکان دیگر به خاطر سن کم، جثه کوچک، ضعف جسمی و روانی یا هر ویژگی خاص دیگری آسیب برساند

راهکارهای تقویت مهارت های اجتماعی کودکان

تقویت مهارت های اجتماعی کودکان به معنای آماده کردن آن ها برای آینده ای سالم است که بتوانند در آن با دیگران تعاملات دوستانه و سازنده داشته باشند.

مهارت های اجتماعی نه تنها در دوران کودکی بلکه در دوران بزرگسالی بسیار مهم و کاربردی هستند و بهترین زمان برای پرورش و تقویت آن ها دوران کودکی است.

در اینجا به راهکارهایی برای تقویت مهارت های اجتماعی کودکان می پردازیم:

نمایش مهارت های اجتماعی به کودکان

نمایش مهارت های اجتماعی به کودکان نوباوه، اولین و مهم ترین روش به منظور ایجاد این مهارت ها در آن ها است. شما می توانید با کودک حرف بزنید، به او عشق و توجه بدهید، در اطرف او آرامش داشته باشید و به صداهای او واکنش نشان بدهید.

آموزش احترام به دیگران

یک روش مناسب دیگر برای تقویت مهارت های اجتماعی کودکان این است که به آن ها یاد بدهید به وسایل دیگران مثل وسایل خودشان احترام بگذارند و به آن ها آموزش بدهید که اسباب بازی هایشان را با دیگران سهیم شوند.
بهترین روش برای آموزش این رفتار این است که کودک ببیند خود شما این کار را در ارتباط با دیگران انجام می دهید. همچنین با جایزه دادن به کودک در مواقعی که وسایلش را در اختیار دیگران قرار می‌دهد و به وسایل دیگران آسیب نمی رساند، می توانیم این مهارت را در او تقویت کنیم.

فراهم کردن فرصتی برای تقویت روابط دوستانه

برای اینکه کودکتان اجتماعی شود، به او کمک کنید تا دایره دوستانش را گسترش بدهد و او را تشویق کنید که با دوستانش در پیش دبستانی و دبستان، صمیمانه و مؤدبانه رفتار کند.

 

شما همچنین می توانید زمانی که کودکتان در مقطع پیش دبستانی است، در خانه مهمانی هایی ترتیب بدهید و دوستان او را دعوت کنید. در این مهمانی ها، کودکان تعاملات اجتماعی را یاد می گیرند.

آموزش بیان احساسات

برای اینکه فرزندتان یاد بگیرد روابط تأثیرگذاری با دیگران داشته باشد، به او آموزش بدهید که احساساتش را بیان کند، در مورد افکارش صحبت کند و به افکار دیگران به معنای واقعی کلمه گوش دهد.

آموزش استقلال به کودک

کودکان باید قادر باشند که خودشان به تنهایی مشکلاتشان را حل کنند. و این ویژگی باید از سن خیلی کم به آن ها آموزش داده شود.
به کودک یاد بدهید که به جای اتکا کردن به دیگران در سختی ها، خودش فکری به حال خودش بکند. این خصوصیت را می توانید با روش های مختلفی به او آموزش بدهید. مثلاً از او بخواهید که وقتی اسباب بازی هایش خراب می شوند، خودش برای درست کردن آن ها تلاش کند یا از سن کم حمام کردن به تنهایی را به او یاد بدهید.

آموزش آداب معاشرت به کودک

به کودک یاد بدهید که به بزرگترها احترام بگذارد و مؤدبانه با آن‌ها صحبت کنند. همچنین اهمیت تشکر کردن، خوش آمد گفتن و عذرخواهی کردن را به او یاد بدهید. این رفتارهای ساده نه تنها در دوران کودکی که در بزرگسالی هم مفید خواهند بود.
بخش اعظمی از زندگی ما انسان ها در اجتماع می گذرد و به همین دلیل یادگیری و تقویت مهارت های اجتماعی کودکان لازمه موفقیت در همه حوزه های زندگی است.
مهارت های اجتماعی در طول زمان ایجاد می شوند و ارتقا پیدا می کنند، به همین دلیل بهتر است که از سن پایین این مهارت ها را در کودکان درونی کنیم.

مشاوره کودک تلفنی در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند آموزش و مشاوره است. مشاوران آیدانیتو در زمینه های مختلفی مثل خانواده، ازدواج، طلاق، خیانت، فرزندآوری و فرزند پروری، کودکان و نوجوانان، ترک اعتیاد، مسائل جوانان، سالمندان و…به مخاطبان مشاوره تلفنی می دهند.
یکی از مهم ترین موضوعات مشاوره کودک در آیدانیتو، مبحث آموزش مهارت های مختلف، از جمله مهارت های اجتماعی به کودکان است. برای آگاهی بیشتر از چگونگی فرایند آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان، کافی است تلفن را بردارید و با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

چرا مشاوره تلفنی؟

استقبال از مشاوره تلفنی هر روز بیشتر از دیروز می شود. شاید این سؤال برای بسیاری پیش بیاید که این نوع مشاوره چه مزایایی دارد و به چه دلیل طرفداران بسیاری پیدا کرده است مهم ترین مزایای مشاوره تلفنی شامل موارد زیر است:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن، نسبت به مشاوره حضوری
  • پاسخ گو بودن در شرایط بحرانی که افراد برای مشاوره حضوری فرصت ندارند
  • کارآمد بودن برای افرادی که زندگی های پر مشغله ای دارند
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی افراد

در این مقاله به مهارت های اجتماعی کودکان پرداختیم. در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی تقویت اعتماد به نفس کودکان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

تربیت و پرورش فرزندتان دغدغه شماست؟ در تماس با مشاوران آیدانیتو تعلل نکنید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *