رشد و توسعه ی فردی

تأثیر یوگا بر سلامت جسمی و روانی






 

یوگا

حتی اگر دقیقاً ندانیم یوگا چیست حتماً کلمه یوگا به گوشمان خورده است. از نظر زبان شناسی یوگا ریشه در کلمه یوجی دارد که واژه ای در زبان سانسکریت و به معنای یکپارچه سازی و یگانگی است. تمرینات یوگا، تمرین هایی باستانی هستند و هدف آن ها یکی کردن، نزدیک کردن و یکپارچه سازی جسم و ذهن است.

یوگا شامل تمرینات تنفسی و مدیتیشن است و کاهش استرس و افزایش آرامش را به همراه دارد. فواید این تمرین ها بسیارند و پژوهش ها نشان می دهند که سلامی جسمی و ذهنی با یوگا تقویت می شود.

فواید یوگا

تمرینات یوگا فواید زیادی دارند. در اینجا به بعضی از مهم ترین فواید یوگا می پردازیم.

کاهش استرس

تمرینات یوگا می توانند استرس را کاهش و آرامش را افزایش دهند. کسانی که از استرس زیاد رنج می برند می توانند با شرکت در کلاس های یوگا و انجام تمرینات آن به تنهایی کنترل استرس هایشان را به دست بگیرند.

تقویت سلامت قلب

سلامت قلب یکی از مهم ترین مؤلفه های سلامت کلی است. نتایج یک پژوهش نشان می دهد که افراد بالای 40 سالی که به مدت پنج سال تمرینات یوگا انجام داده بودند نسبت به هم سالانی که با یوگا بیگانه بودند فشار خون و ضربان قلب پایین تری داشتند.

مقابله با افسردگی

نتایج بعضی تحقیقات نشان می دهند که تمرینات یوگا می توانند خاصیت ضد افسردگی داشته باشند. شاید دلیل این موضوع این باشد که با انجام تمرینات یوگا سطح هورمون کورتیزول که یک هورمون استرس است و بر سطح سروتونین که یک هورمون شادی است اثر منفی می گذارد، کاهش پیدا می کند.

 

کاهش دردهای مزمن

درد مزمن مشکل مداومی است که زندگی میلیون ها انسان را مختل کرده است و می تواند دلایل متعددی مثل آسیب های جسمی و آرتروز داشته باشد. محققان بسیاری به این نتیجه رسیده اند که یکی از فواید یوگا کمک به کاهش انواع دردهای مزمن است.

افزایش کیفیت خواب

خواب بی کیفیت می تواند نتیجه اضافه وزن، فشار خون بالا، افسردگی و… باشد. بعضی پژوهش ها نشان می دهند که اگر تمرینات یوگا در برنامه روزانه قرار بگیرند، می توانند کیفیت خواب را افزایش بدهند.

در سال 2005، 69 فرد سالمند در یک آزمایش قرار گرفتند. گروهی از این سالمندان تمرینات یوگا انجام می دادند، عده ای از گیاهان دارویی استفاده می کردند و گروهی دیگر هیچ کار خاصی نمی کردند. نتایج پژوهش نشان داد که آن هایی که تمرینات یوگا را در برنامه روزانه خودشان داشتند سریع تر و راحت تر به خواب می رفتند.

یوگا در بارداری

این روزها تمرینات یوگا در بارداری ، در میان زنان باردار طرفداران زیادی دارد. این تمرینات فواید زیادی دارند و می توانند حالت تهوع و استفراغ را در سه ماهه اول بارداری کاهش دهند، ماهیچه های لگن را تقویت کنند، از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کنند، جسم و ذهن را آرام کنند و به زن باردار یاد بدهند که موقع تجربه درد، بدن خودش را ریلکس کند.

در ادامه مطالعه مقاله مدیتیشن را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه فواید یوگا می توانید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *