دروغگویی کودکان

تأثیر صادق بودن با کودکان

تأثیر صادق بودن باکودکان

صداقت یکی از مهم‌ترین و برترین ویژگی‌ها است. ما معمولاً آدم‌های صادق را ستایش می‌کنیم و امیدواریم که همسر، دوستان، همکاران و اعضای خانواده‌ی صادقی داشته باشیم. به همین دلیل والدینی که می‌خواهند کودک‌شان صداقت داشته باشد، باید با صداقت خودشان این خصوصیت را در کودک پرورش دهند.

اولین دلیلی که ثابت می‌کند صادق بودن با کودکان اهمیت دارد، این است که با این کار الگوی خوبی برای فرزندان می‌شویم.. والدینی که در زندگی با دیگران صادق هستند، به فرزندشان نشان می‌دهند که همه‌ی انسان ها لایق پاسخی صادقانه‌اند.

 

 

البته این خیلی مهم است که آن‌ها تفاوت میان صداقت هوشیارانه، صداقت بی‌پرده و سهیم شدن اطلاعات بیش‌ازحد با دیگران را به کودکان آموزش بدهند.

والدین بهترین کسانی هستند که می‌توانند به کودکان یاد بدهند که چه نوعی از صداقت در موقعیت‌های مختلف از جمله خانه، مدرسه یا دیگر محیط‌های عمومی و خصوصی مناسب است.

دومین دلیل برای اهمیت صادق بودن با کودکان این است که چنین رفتاری موجب به وجود آمدن اعتماد بین والدین و فرزندان می‌شود. صداقت این تضمین را به کودک می‌دهد که پدر و مادرش به او دروغ نمی‌گویند و این باور به کودک احساس امنیت می‌دهد.

کودکان کنجکاو هستند و به دنبال جواب سؤال‌هایشان می‌گردند. اگر پدر و مادرها صادق نباشند، کودکان به این باور می‌رسند که عدم صداقت یک هنجار پذیرفته شده است. این اعتقاد باید در کودکان درونی شود که اگر برای پاسخ سؤالی به والدینشان مراجعه کنند یا دغدغه‌‌ای داشته باشند، به منبع قابل اعتمادی مراجعه کرده‌اند.

زندگی کودکان با داشتن پدر و مادری صادق غنی می‌شود. صداقت، صمیمیت میان والدین و فرزندان را افزایش می‌دهد و کودکان با داشتن الگویی مناسب در کنارشان، این ویژگی را به بهترین نحو ممکن یاد می‌گیرند.

روش‌هایی برای آموزش صداقت به کودکان

شاید سؤال اساسی بسیاری از والدین این باشد که چطور می‌توان صداقت را به کودکان آموزش داد یا این خصوصیت را در آن‌ها تقویت کرد؟ در اینجا به راهکارهایی برای آموزش صداقت به کودکان می‌پردازیم:

بابت صداقت پاداش بدهید

پدر و مادرها اغلب اوقات سریعاً آماده‌ی تنبیه کردن و شماتت کودکان هستندن و در برابر کارهای خوب و رفتارهای مناسب فرزندانشان این حالت را ندارند.

وقتی با صداقت کودک مواجه می‌شوید به او جایزه بدهید و او را بابت رفتارش تشویق کنید. این کار شما موجب افزایش اعتمادبه‌نفس او می‌شود و این رفتار مثبت را تقویت می‌کند.

هنر موقعیت شناسی را به او یاد بدهید

کودکان باید یاد بگیرند که صداقت به معنای گفتن همه چیز نیست. مثلاً یک کودک نباید به عمه‌اش بگوید که بینی بزرگی دارد و با این اظهارنظر احساسات او را جریحه‌دار کند. آن‌ها باید یاد بگیرند که گاهی سکوت کنند تا موجب آزار کسی نشوند.

الگوی خوبی باشید

شما در هر صورت الگوی فرزندتان هستید. فرزند شما نباید از شما دروغ بشنود یا عدم صداقت را در رفتارهای شما مشاهده کند. شاید شما به شهرستان بروید و نخواهید با مادربزرگتان ملاقات داشته باشید. اگر وقتی در شهرستان هستید، فرزندتان صدای شما را بشنود که پشت تلفن به مادربزرگتان می گویید نتوانسته‌اید مرخصی بگیرید و به شهرستان بیایید، شما را به عنوان فردی خواهد شناخت که می‌تواند برای راحت‌تر زندگی کردن، دروغ بگوید.

مراقب رفتارتان باشید. آن چشم‌ها و گوش‌های کوچک همیشه مراقب شما هستند.

کودک را وادار به دروغ گفتن نکنید

شاید وسوسه بشوید که کودکتان را امتحان کنید. اما جداً از این کار پرهیز کنید. پرسیدن بعضی سؤال‌ها از کودک به او فرصت دروغ گفتن می‌دهد.

مثلاً اگر دیده‌اید که فرزندتان آب میوه‌اش را روی مبل ریخته، به جای اینکه از او بپرسید: «تو آب میوه‌ات را روی مبل ریخته‌ای؟» و این فرصت را به او بدهید که تقصیر را برگردن کسی یا چیزی دیگر بی‌اندازد، از او بخواهید که مبل را پاک کند. در این صورت او برای صادق بودن احساس امنیت بیشتری می‌کند.

تبعات دروغ گفتن را به او نشان بدهید

همه‌ی ما کارهای اشتباهی انجام می‌دهیم. کودکان هم از این قاعده مستثنی نیستند. آن‌ها حتماً به شما دروغ خواهند گفت و شما متوجه دروغ گویی آن‌ها خواهید شد. آنچه مهم است این است که کودکان با نتایج دروغ گفتن مواجه شوند.

شما باید قوانینی در محیط خانه و خانواده وضع کنید که فرزندتان به این باور برسد که دروغ گفتن هزینه دارد.

 به او یاد بدهید که بر سر قول و قرارش بماند

یکی از چیزهایی که یک کودک باید یاد بگیرد، این است که آنچه از دهانش خارج می‌شود، اهمیت خیلی زیادی دارد. به فرزندتان یاد بدهید که قبل از قول دادن درباره‌ی هر چیزی حتماً عمیقاً فکر و بعد عمل کند.

آدم‌های صادق، قابل اعتماد هستند و یکی از ویژگی‌های آن‌ها این است که نسبت به صحبت‌ها و قول‌هایشان متعهداند.

دوستان فرزندتان را بشناسید

دوستان هر شخصی به نوعی معرف او هستند. اگر دوستان کودکتان دروغ بگویند و تقلب بکنند، او هم به همین شیوه رفتار خواهد کرد. دوستان فرزندانتان را خوب بررسی کنید و در صورت مشاهد‌ه‌ی عدم صداقت در آن‌ها، از فرزندتان بخواهید که در دوستی‌اش با این افراد تجدید نظر کند..

اکثر ما صداقت را در انسان‌ها ستایش می‌کنیم و از معاشرت با آدم‌های صادق لذت می‌بریم اما واقعیت این است که صداقت یک شبه به وجود می‌آید و در طول زندگی در یک انسان شکل می‌گیرد. بهتر است پدر و مادرها این را بدانند که لازمه‌ی پرورش صداقت، صادق بودن با کودکان است.

 

 

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «روانشناسی کودک» را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *