معافیت پزشکی, معافیت ها

بیماری های غدد مترشحه داخلی در معافیت






بیماری های غدد مترشحه داخلی در معافیت

در این مقاله به موضوع بیماری های غدد مترشحه داخلی در معافیت پزشکی خواهیم پرداخت. سربازی در کشور ایران امری ضروری محسوب می شود که تمامی افراد( مردان) با رسیدن به سن مشمولیت مجبور به انجام خدمت هستند مگر به دلایل خاص که منجر به معافیت دائم، معافیت موقت و معاف از رزم می شود. یکی از این دلایل مشکلات و بیماری های مشمول است که از جمله بیماری ها می توان به بیماری های غدد مترشحه در معافیت داخلی اشاره کرد که انواع مختلفی را شامل می شود که در ادامه مشاهده خواهید کرد، همراه ما باشید.

  • بیماری های غدد هیپوفیز
غدد هیپوفیز یک عضو کوچک در پایه مغز است و به عنوان غدد اصلی بدن شناخته می شود و هورمون هایی را تولید می کند که فرایند خاصی را تولید و یا باعث تحریک غدد دیگر و تولید هورمون می شود. اختلالات غدد هیپوفیز به دلیل ترشح کم یا زیاد هورمون است و با توجه به اختلال سیگنال های هورمونی به انواع مختلف تقسیم می شوند.
بیماری های آکرومگالی، ژیگانتیسم، سندروم کوشینگ، دیابت بی مزه، آدنوم هیپوفیز، هیپو فونکسیون کلی هیپوفیزم از جمله بیماری ها یی هستند که اگر مشمول دچار آن باشد معافیت دائم به او تعلق می گیرد.
  • بیماری های غدد تیروئیدی نیز از دیگر بیماری های قابل بررسی در این دسته هستند. غده تیروئید نقش بسیار مهمی در سلامت بدن افراد دارد. افرادی که با پرکاری و کم کاری تیروئید دست و پنجه نرم می کنند می توانند از معافیت های مختلف استفاده کنند.

افراد هیپرتیزوئیدی ( پرکاری تیروئید ) با داشتن علائم واضح بالینی و آزمایشگاهی ( در مراکز دانشگاهی و یا نیروهای مسلح ) در صورت عدم پاسخ به درمان معافیت دائم کسب خواهند کرد. و افرادی که کم کاری و پرکاری تیروئیدی واضح با علائم بالینی و آزمایشگاهی ( مراکز دانشگاهی بانیروهای مسلح ) داشته باشندن در صورت پاسخ به درمان از خدمات رزمی معاف می شوند. گواترهای حجیم با میزان بیش از 100 سی سی با اثر فشاری و علائم انسدادی مجازی تنفسی خارج ریوی که با اسپیرومتری ثابت شده باشد معافیت دائم خواهند داشت و تیروئیدهای حاد و تحت حاد شش ماه معافیت موقت خواهند داشت.

  • غدد پاراتیروئید که چهار غده مجزا در قسمت خلفی غده تیروئید هستند که با ترشح هورمون به نام پاراتورمون میران کلسیم خون را کنترل می کنند که در صورت اختلال و پرکاری و کم کاری آن فرد آسیب جدید خواهید دید، هر دو بیماری ( هیپرپاراتیروئیدی و هیپو پاراتیروئیدی ) معافیت دائم خواهند داشت.
  • غدد فوق کلیوی یا غده های آدرنان که غده درون ریز هستند که هر کدام روی کلیه ها قرار دارند هورمون های جداگانه ترشح می کنند که پرکاری و کم کاری آن باعث معافیت دائم می شود.
  • ژنیکوماستی شدید که با انجام سندگرامی بافت فیروندولار گزارش شده باشد در ارزیابی مراحل رشد بلوغ در حدر تانر 39 و یا بالاتر ( جنس مونث) باشد باعث معافیت دائم می شود.
  • بیماری سندرم کلاین فلترو سندرم کالمن که به دلیل تریزومی ( زیاد بودن ) کرومزوم های جنسی در مردان ایجاد می شود از دیگر بیماری هایی است که منجر به معافیت دائم مشمول می شود.
  • تومورهای خوش خیم و بدخیم هیپوفیز و هرمافرودیسم ها نیز معافیت دائم به دنبال خواهد داشت.
  • بیماری های تغذیه و متابولیک زیر دارای معافیت دائم هستند.
  1. دیابت قندی تیپ 1
  2. دیابت غیر وابسته به انسولین ( تیپ 11) که با وجود درمان، هموگلوبین A1C بالاتر از 7 و قند ناشتای بیش از 126 اثبات شده طی بستری در مراکز درمانی نیروهای مسلح و یا دانشگاهی.
  3. هیپرانسولینیسیم همراه با هیپوگلیسی اثبات شده در مرکز درمانی نیروهای مسلح و یا دانشگاهی.

پیشنهاد می کنم بعد از مطالعه بیماری های غدد مترشحه داخلی در معافیت، مقاله مدارک معافیت پزشکی را مطالعه کنید.
اگر سوالی پیرامون بیماری های غدد مترشحه داخلی  و سایر بیماری ها جهت معافیت پزشکی دارید با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *