بلوغ

بهترین روش مواجهه با خودارضایی نوجوان






 

خودارضایی نوجوان

نوجوانی سن خاص و منحصر به فردی است. تغییرات جسمی و روانی در این دوران، به واسطه بلوغ، بسیار زیاد و شدید هستند. وقتی از نوجوان صحبت می کنیم، به دختر یا پسری اشاره داریم که در بازه سنی 11 تا 18 سال قرار گرفته. انسان در این سن، از نظر جسمی و ذهنی وارد مرحله متفاوتی می شود.
در دوران بلوغ اندام های مختلف بدن رشد می کنند. در دختران تغییرات جسمی خودشان را به شکل بزرگ شدن سینه ها، عادت ماهیانه، رشد موهای زائد در بعضی نواحی مثل زیر بغل، و…. نشان می دهند. در پسران، بزرگ شدن اندام تناسلی، رشد عضلات، رشد موهای زائد در برخی نواحی بدن، کلفت شدن صدا و… از نشانه های بلوغ جسمی هستند.
بالا و پایین شدن شدید هورمون ها در این سن، نوسانات خلقی را به همراه دارند و باعث می شوند که گاهی اوقات به نظر برسد نوجوان ثبات خلقی ندارد و در مدت زمان کوتاهی می تواند انواع احساسات مختلفی مثل اضطراب، خشم، ناامیدی، شوق، شادی، ناامیدی و… را تجربه کند.
یک تغییر بسیار مهم و تأثیر گذار دیگر در این سن بیداری جنسی است. تغییرات هورمونی در دوره بلوغ باعث می شود که یک نوجوان از نظر جنسی فعال شود و به برقراری و ارضای جنسی تمایل پیدا کند. همچنین انسان در این سن بیشتر از همیشه با کارکرد اندام جنسی اش آشنا می شود و همه ی این تغییرات می توانند به خودارضایی ختم شوند.
خودارضایی نوجوان یکی از مسائلی است که بسیاری از والدین را نگران می کند. آن ها سردرگم می شوند وممکن است ندانند که دقیقاً باید چه رفتاری در مواجهه با این فعالیت داشته باشند.

اعتیاد به خود ارضایی

جلب شدن توجه یک نوجوان به مسائل جنسی اتفاق عجیبی نیست. دوران بلوغ اوج کنجکاوی جنسی است و نمی توان از انسانی که به تازگی از نظر جنسی بیدار شده انتظار داشت که به این مسئله فکر کند. آنچه در این سن اهمیت دارد، نحوه ی مواجهه پدر و مادر با این موضوع است.
نتایج پژوهش ها نشان می دهند که خود ارضایی در پسران نوجوان بیشتر از دختران نوجوان اتفاق می افتد. و حتی گاهی خود ارضایی نوجوانان می تواند تبدیل به اعتیاد به خودارضایی شود که مثل هر اعتیاد دیگری ضررهای بسیاری دارد و اگر جلوی آن گرفته نشود، می تواند بسیار آسیب زا باشد.

 

وظیفه پدر و مادر

در مسئله خودارضایی نوجوان بیشترین مسئولیت بر دوش پدر و مادر است. آن ها باید حتماً در مورد تغییرات ناشی از سن بلوغ با فرزندشان صحبت کنند و به او آگاهی های لازم را بدهند. دور کردن بعضی وسایل مثل فیلم ها و عکس های تحریک کننده از نوجوان، تشویق او به یادگیری یک مهارت جدید یا شرکت در یک کلاس ورزشی، سرگرم کردن او و جلوگیری از بیش از حد تنها ماندن فرزند نوجوان هم می تواند روش های مناسبی برای جلوگیری از اعتیاد به خود ارضایی نوجوان باشد.

مشاوره نوجوان در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. مشاوران حرفه ای و باتجربه آیدانیتو در این فضا، در زمینه های مختلف مشاوره خانواده به مشاوران مشاوره تلفنی می دهند. مسائل و دغدغه های نوجوانان از مهم ترین بخش های مشاوره خانواده هستند چون دوران بلوغ از مهم ترین و پرچالش ترین دوره های زندگی هر انسانی است. هرچقدر آگاهی والدین، معلم هایی که با نوجوانان در تعامل هستند و سایر بزرگسالان از ویژگی های دوران بلوغ دختران و پسران نوجوان بیشتر باشد، این دوره با سلامت بیشتری پشت سر گذاشته می شود.

مشاوران کودک و نوجوان ما در آیدانیتو این آگاهی را در اختیار شما قرای می دهند. خود ارضایی در نوجوانان هم رفتاری وابسته به بلوغ جنسی است. اگر صاحب فرزندی نوجوان هستید و می خواهید بهترین برخورد را با این مسأله داشته باشید، با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

چرا مشاوره تلفنی؟

استقبال از مشاوره تلفنی هر روز بیشتر از دیروز می شود. شاید این سؤال برای بسیاری پیش بیاید که این نوع مشاوره چه مزایایی دارد و به چه دلیل طرفداران بسیاری پیدا کرده است مهم ترین مزایای مشاوره تلفنی شامل موارد زیر است:

  • کم هزینه تر و مقرون به صرفه تر بودن، نسبت به مشاوره حضوری
  • پاسخ گو بودن در شرایط بحرانی که افراد برای مشاوره حضوری فرصت ندارند
  • کارآمد بودن برای افرادی که زندگی های پر مشغله ای دارند
  • عدم افشای هویت و اطلاعات شخصی افراد
  • مناسب بودن برای افراد خجالتی و کسانی که تمایلی به گفت و گوهای رودررو ندارند

در این مقاله به موضوع خودارضایی نوجوان پرداختیم. در ادامه مطالعه مقاله رفتارهای پر خطر در نوجوانان را به شما پیشنهاد می کنیم.

شاهد خود ارضایی در دختر یا پسر نوجوانتان بوده اید؟ گیج و سردرگم هستید؟ نمی دانید بهترین رفتار، در چنین شرایطی، چه رفتاری است؟
با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

 


0 دیدگاه در “بهترین روش مواجهه با خودارضایی نوجوان

  1. توانگر گفت:

    سلام، چجوری میشه کنترل بیشتری بر روی ابزار ارتباطی نوجوانان داشت؟ به نظر تاثیر شدیدی روی خودارضایی نوجوانان دارد.

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله قطعاً پیشرفت روزافزون تکنولوژی و استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دسترسی نوجوانان را به محتواهای تحریک کننده بیشتر کرده است. شما می توانید با روش هایی کنترل بیشتری بر استفاده نوجوان از فضای مجازی داشته باشید. البته فراموش نکنید که اگر این کنترل همراه با زور و اجبار و پرخاشگری باشد، تاثیر عکس دارد.

  2. زهرا نیکان گفت:

    سلام
    اگر خودارضایی نوجوان به اعتیاد تبدیل نشه مشکلی نداره ؟
    آیا من به عنوان مادر میتونم در این باره با فرزند پسرم صحبت کنم ؟

    1. آیدانیتو گفت:

      سلام دوست عزیز
      اعتیاد به هر چیزی حتی کار کردن آسیب زاست. و بدون شک اعتیاد به خود ارضایی نوجوان هم از این قاعده مستثنی نیست.
      بله شما می توانید با فرزندتان در این مورد صحبت کنید. می توانید در چنین موقعیتی از پدر نوجوان کمک بگیرید یا هر دو با هم با او صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *