مراقبت های بعد از ترک

بعد از ترک





 

 بعد از ترک

بعد از بهبودی و درمان اعتیاد، روند درمان افراد ترک کرده به هیچ‌ عنوان پایان نپذیرفته است و بایستی به مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد، توجه کافی داشته باشند.
در حقیقت برای بسیاری از افراد، بهبود کامل یک فرآیند مادام‌العمر است که به توجه همیشگی احتیاج دارد. آنچه بسیار حائز اهمیت است، توجه به این موضوع است که فردی که ترک کرده است، بایستی برنامه‌ای جدی و مدون برای زندگی بعد از ترک داشته باشد. شروع یک زندگی دوباره بعد از ترک اعتیاد ، در صورتی از امنیت برخوردار است که فرد چشم انداز واضح و روشنی داشته باشد.

انواع مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد

روان‌درمانی فردی

یک روان‌درمانگر خوب می‌داند که اعتیاد فقط یک وابستگی شیمیایی نیست، بلکه در بسیاری از مواقع یک سبک زندگی همراه با استرس است که منجر به مصرف مواد می‌شود.
روش‌های درمانی‌ای مثل درمان شناختی – رفتاری به بهبود فردی که ترک کرده است، کمک می‌کنند تا در حین مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد ، مسائل اساسی‌ای که در گذشته از او فردی معتاد ساخته بودند را، بشناسند.

ورزش

افراد معتاد معمولاً دچار ضعف جسمانی شدید می‌شوند. یکی از بهترین مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد، ورزش کردن است که هم وضعیت جسمانی فرد را بهبود می‌بخشد و هم موجب افزایش ترشح اندورفین می‌شود که نوعی مخدر طبیعی است و احساس لذت را در فرد ایجاد می‌کند.
ورزش کردن می‌تواند از هوس بازگشت دوباره به سمت مواد مخدر، جلوگیری کند.
 

معاینه‌ی منظم

اگر فردی که ترک کرده است، هر چندوقت یک‌بار و مطابق با برنامه‌ای منظم به یک متخصص سلامت روانی مراجعه کند، تعادلش در مسیر بهبودی حفظ می‌شود و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.
این معاینه‌ها می‌توانند سالی چهار بار اتفاق بی‌افتند.

برنامه‌های ۱۲ قدم یا دیگر گروه‌های حمایتی

برنامه‌های ۱۲ قدم اولین‌بار توسط الکلی‌های گم‌نام پایه‌گذاری شدند تا بتوانند به بهترین نحو به صورت جمعی در کنار هم ترک کنند. این برنامه‌ها در اولین سال‌های تأسیس به چنان موفقیتی دست یافتند که دیگر گروه‌های معتادان هم به آن‌ها پیوستند.
معتادان با شرکت در این جلسات که بیشتر جنبه‌ای معنوی دارند، در کنار هم، قدم‌های ترک اعتیاد را برمی‌دارند. جالب است که بدانید، افرادی که ترک کرده‌اند نیز می‌توانند در جهت انجام مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد، همچنان در این جلسات شرکت کنند تا از مسیر سلامت و پاکی از مواد مخدر خارج نشوند.
عضویت در گروه‌های حمایتی دیگر هم که اعضای آن وضعیتی شبیه به وضعیت فرد ترک‌ کرده دارند مفید است. مهم این است که فرد حس کند افراد دیگری نیز مثل او در مسیر ترک اعتیاد یا حفظ بهبودی پس از ترک هستند و در ارتباط با آن‌ها پرانگیزه و مشتاق به حفظ سلامتی بماند.

 شروع یک زندگی اجتماعی جدید

ما انسان‌ها در بسیاری از جنبه‌های زندگی تحت‌تأثیر دوستان و هم‌سالانمان هستیم. پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که در بسیاری از موارد علت آغاز اعتیاد در بعضی افراد، معاشرت آن‌ها با دوستان معتاد بوده است.
بهتر است فردی که ترک کرده است، شبکه‌ی دوستانش را تغییر بدهد. احتمالاً او قبل از ترک، دوستان و آشنایان زیادی داشته و در کنار آنها مواد مخدر مصرف می‌کرده است. فرد پس از ترک می‌تواند با شرکت در انواع کلاس‌های آموزشی، هنری، ورزشی، تفریحی و تحصیلی دوستان جدیدی پیدا کند و وارد شبکه‌ی اجتماعی انسان‌های سالم شود.
 

 

یادگیری مهارت‌های جدید

بهتر است افراد معتاد بعد از ترک شروع به یادگیری مهارت‌های جدید نمایند و یا اگر علاقه دارند دوباره ادامه تحصیل بدهند. این مهارت جدید باید مورد علاقه‌ی فرد باشد تا از آن، به عنوان مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد ، بهترین نتیجه حاصل شود.
ورود دوباره به محیط‌های آموزشی باعث می‌شود فرد بر چیزی دوست‌داشتنی و غیر از مواد مخدر تمرکز کند و با پیشرفت در آن، اعتمادبه‌نفس از دست رفته‌ی خود را دوباره به دست بیاورد.
   

کنترل افکار و احساسات

هیجان‌ها و رفتارهای تکانشی بعد از ترک اعتیاد نیز همراه فرد می‌مانند. ممکن است فرد بعد از ترک اعتیاد بارها هوس کند که دوباره مواد مخدر مصرف کند و هیجان‌هایش چنان بالا و پایین شوند که حس کند نمی‌تواند بر میل خود کنترل داشته باشد.
گاهی هم افراد با فکرهای منفی و ناامیدانه برای بازگشت به زندگی قبل از ترک، خودشان را توجیه می‌کنند. مثلاً بارها به خود می‌گویند:« من از پسش بر نمی‌آیم… من نمی‌توانم ترک کنم … من آدم ضعیفی هستم.» افراد باید یاد بگیرند تا در دوران پس از ترک با مطالعه و کسب آگاهی یا درمیان گذاشتن افکار و احساساتشان با  یک درمانگر بر افکار و احساساتشان تسلط پیدا کنند.

رژیم غذایی مناسب

در دوران اعتیاد، اندام‌های بدن به علت سوء‌مصرف، آسیب‌های جدی می‌بینند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که رژیم غذایی می‌تواند بر حالات روانی و ساختار مغز تأثیر بگذارند. بهتر است که بعد از ترک اعتیاد، فرد برای بهبود و حفظ وضعیت خودش، رژیم غذایی مناسبی را رعایت کند.
رژیمی که شامل لبنیات، میوه، سبزیجات، آجیل، خوراکی‌های فیبردار مانند جودوسر، برنج قهوه‌ای، گوجه‌فرنگی، غذاهای سرشار از پروتئین مثل مرغ و ماهی و آب زیاد باشد. دوران بعد از ترک اعتیاد، دوران آسانی نیست. معتادان ممکن است هر لحظه بخواهند به سمت مواد مخدر بلغزند و این موضوع موجب عود بیماری شود.
در نهایت بایستی اینگونه بگوییم که: تمایل به مصرف، مخصوصاً در آغاز بهبودی بیشتر است و بر اثر مرور زمان، کاهش می‌یابد. اگر افرادی که ترک کرده‌اند، برنامه‌ی مدونی برای مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد داشته باشند، می‌توانند با موفقیت بهبودی خود را حفظ کنند.

مشاوره اعتیاد در آیدانیتو

آیدانیتو یک فضای هوشمند مشاوره و آموزش است. در این فضا مخاطبان می توانند در زمینه های مختلفی مثل اعتیاد، خانواده، مشکلات رابطه ای، طلاق، خیانت، اختلالات روانی، روانشناسی کودک، مسائل جوانان و نوجوانان، مشکلات جنسی، مسائل سالمندان و … اطلاعات کسب کنند.
آیدانیتو در زمینه مواردی که در ادامه می آیند، خدمات مشاوره ترک اعتیاد را در اختیار شما قرار خواهد داد:

شناخت اعتیاد

شما با توضیح در مورد نوع ماده ای که خودتان یا دیگری به آن وابسته هستید، می توانید در مورد آن ماده، ویژگی ها و عوارضش اطلاعات کسب کنید.

علل اعتیاد

اگر اطلاعاتی را در مورد زمان شروع مصرف، مدت مصرف، ویژگی های روانشناختی و محیط زندگی تان  در اختیار مشاور قرار بدهید، او در فرایند مشاوره ترک اعتیاد به شما برای درک علل و عوامل اعتیاد کمک می کند.

روش های ترک اعتیاد

مشاوره ترک اعتیاد ، با توجه به نوع ماده ای که مصرف می شود، مدت زمان مصرف و ویژگی های مصرف کننده می تواند به روش های مختلفی اتفاق بی افتد.
مشاورین آیدانیتو این توانایی را دارند که در مورد انواع روش های ترک اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهند. شاید شما پدر، مادر یا نزدیکان یک فرد معتاد باشید و ندانید که باید از کجا شروع کنید. با ما تماس بگیرید تا در این مسیر در کنار شما باشیم.

آموزش خانواده

خانواده یک فرد معتاد کسانی هستند که با رفتار صحیح می توانند فرایند ترک را تسهیل و با رفتار غلط این روند را دشوار کنند.
مشاوران ما می توانند راهکارهایی را برای ایجاد یک جو خانوادگی سالم و آرام و برقراری روابطی که به نفع همه اعضای خانواده مرد یا زن معتاد است در اختیار شما قرار بدهند.

بعد از ترک

مشاوره اعتیاد فقط به فرایند ترک ختم نمی شود. احتمال عود اعتیاد و بازگشت دوباره فرد معتاد به سمت مصرف مواد مخدر بسیار زیاد است. اگر به مراقبت های پس از ترک توجه نشود، امکان دارد که فرد معتاد دوباره مصرف را شروع کند.
اطرافیان فردی که به تازگی ترک کرده است، می توانند در تماس با مشاورین آیدانیتو در مورد مراقبت های بعد از ترک اطلاعات کسب کنند.

در ادامه مطالعه مقاله مزایای مشاوره تلفنی را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه از اعتیاد رنج می برید و قصد ترک دارید یا یکی از اعضای خانواده شما معتاد است و نیازمند کمک هستید، کافی است با مشاوران حرفه ای و باتجربه آیدانیتو تماس بگیرید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *