لجبازی کودکان

با لجبازی کودکان چه کنیم؟

لجبازی کودکان 

تعامل با یک کودک لجباز، به هیچ عنوان کار راحتی نیست. کودکان لجباز آنقدر بر خواسته هایشان پافشاری می کنند که گاهی اوقات بزرگسالان تسلیم می شوند و این چرخه ی ناکارآمد ادامه پیدا می کند. اما لجبازی کودکان نباید تقویت شود.

یک کودک لجباز در صورتی که بتواند با ستیزه جویی و رفتارهای غیر منطقی به اهدافش برسد، این رفتار را به عنوان یک الگوی رفتاری در خودش همیشگی می کند و زمانی که وارد جامعه بشود، انتظار دارد که با کج خلقی همه ی نیازهایش را رفع کند.

علل لجبازی کودکان

لجبازی کودکان می تواند علل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات کودک خسته و ناراحت است و با بدخلقی خواسته هایش را بیان می کند. ممکن است او ناامید و آزرده باشد و با رفتارهایی نامناسب این پیام را به والدین بدهند که چه نیازی دارد.

اغلب اوقات علت اصلی لجبازی یک کودک این است که او قبلاً یک یا چند بار موفق شده است که با این روش به هدفش برسد و به نوعی به این باور رسیده که بهترین راهکار برای راضی کردن دیگران به همراهی با او لجبازی است.

اگر نشانه های لجبازی را در کودکتان می بینید، برای آگاهی از بهترین راهکارها برای یک مواجهه ی صحیح با لجبازی فرزندتان با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

راهکارهای مناسب برای مواجهه با کودکان لجباز

لجبازی کودکان می تواند حقیقتاً غیر قابل تحمل باشد و والدین را آزار بدهد. اما با رفتارها و برخوردهای مناسب می توان به مرور زمان رفتارهای سالمی را جایگزین لجبازی کودکان کرد. در ادامه به راهکارهایی برای مقابله با لجبازی کودکان می پردازیم:

خودتان را کنترل کنید

وقتی کودکتان لجبازی می کند، عصبانی نشوید و کنترل خودتان را حفظ کنید. اگر احساس می کنید که ممکن است سر کودک داد بکشید، به او امر و نهی کنید و یا به او حمله ور شوید، از کودک فاصله بگیرید و هر کاری که می توانید برای آرام کردن خودتان انجام دهید.

با کودک ارتباط برقرار کنید

شما باید به حرف های کودک لجباز گوش بدهید و نباید انتظار داشته باشید که فقط او شنونده باشد. هر نوع ارتباطی دو طرفه است. وقتی با  لجبازی کودکان مواجه می شوید، در یک گفت و گوی عادی از کودک بخواهید که علت اصرارش بر چیزی یا انجام شدن کاری را توضیح دهد.

برقراری یک ارتباط صمیمی با کودکی که نافرمانی می کند، کم کم موجب تغییر او می شود.

مثلاً اگر او بیش از حد با وسیله ی الکترونیکی اش مشغول بوده و به حرف های شما برای متوقف کردن بازی کامپیوتری گوش نمی دهد، مدتی در کنارش بنشینید، به بازی او علاقه نشان بدهید و این پیام را به او منتقل کنید که علائقش برای شما مهم هستند، بعد با ملایمت از او بخواهید که بازی را تمام کند.

به کج خلقی ها بی توجهی کنید

به کودک اجازه ندهید که باور کند جیغ و دادهایش شما را تسلیم می کند. با ملایمت از او درخواست کنید که به رفتارهای نامناسبش پایان بدهد و در صورتی که نپذیرفت و شروع به بداخلاقی کرد، از او دور شوید. به کارهای خودتان مشغول بشوید و هیچ اهمیتی به واکنش های کودک لجباز ندهید.

حتی اگر چندین بار مجبور به تجربه ی چنین موقعیتی شوید، بالاخره کودک به این نتیجه می رسد که لجبازی هایش بر شما اثر ندارند.

اگر نشانه های لجبازی را در کودکتان می بینید، برای آگاهی از بهترین راهکارها برای یک مواجهه ی صحیح با لجبازی فرزندتان با مشاوران آیدانیتو تماس بگیرید.

رفتارهای مثبت را تقویت کنید

همان طور که تسلیم شدن در برابر لجبازی کودکان ، رفتارهای منفی را تقویت می کند، پاداش دادن به کودک در صورت انجام رفتارهای مثبت هم این رفتارها را تقویت می کند. در صورتی که کودک لجبازی نکرد و خواسته هایش را با ادب و احترام بیان کرد و با شما وارد مذاکره شد، به او پاداش بدهید تا این رفتار جایگزین لجبازی بشود.

به کودک حق انتخاب بدهید

معمولاً کودک لجباز از امر و نهی نفرت دارد. سعی کنید با دادن حق انتخاب به او این حس را به کودک انتقال بدهید که آزادی دارد. مثلاً اگر قرار است به مهمانی بروید و کودک حاضر نمی شود، با شما همکاری نمی کند و نمی خواهد از خانه خارج شود، به او بگویید که حق انتخاب دارد و می تواند لباس مهمانی اش را خودش انتخاب کند.

به کودک لجباز احترام بگذارید

شما نمی توانید همه چیز را به کودک تحمیل کنید. به جای امر و نهی کردن به کودک، با او همکاری کنید و با مذاکره و مشورت، زمینه های اشتراک را پیدا کنید. افکار و احساسات او را بی ارزش ندانید و اجازه بدهید در صورت امکان، گاهی اوقات کارها آن طور که او می پسندد، پیش بروند.

هر چه رابطه ی شما دوستانه تر باشد، لجبازی کودک کمتر می شود.

محیط خانه را آرام نگه دارید

والدین اولین الگوهای کودکان هستند. اگر پدر و مادر مدام در حال دعوا با همدیگر باشند و تعامل هایشان همیشه به صورت جر و بحث اتفاق بی افتد، کودک به این نتیجه می رسد که بهترین روش ارتباط برقرار کردن با دیگران همین است و کج خلقی و تشنج راه رسیدن به خواسته ها است.

تنبیه کودک لجباز

کودکان باید به این باور برسند که رفتارهای ما در این دنیا پیامدهایی دارند و هر انسانی باید مسئولیت اعمالش را به عهده بگیرد. تنبیه یک کودک لجباز او را به این درک می رساند که رفتارهای ناپسند از جانب هیچ کس پذیرفته نیست.

البته تنبیه او نباید به هیچ وجه فیزیکی یا همراه با توهین و تحقیر باشد. والدین باید قوانین و ساز و کارهای خانه و خانواده را به صورت واضح و روشن به کودک انتقال دهند و در صورت عدم تبعیت کودک از قوانین، تنبیهی را برای او در نظر بگیرند. مثلاً می توانند او را از تماشای برنامه ی تلویزیونی مورد علاقه اش منع کنند یا اجازه ندهند که از تبلت یا کامپیوترش برای بازی کردن استفاده کند.

در ادامه مطالعه‌ی مقاله‌ی «نافرمانی در کودکان» را به شما پیشنهاد می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *