آیدانیتو > بازار کار گرایش های دکتری مهندسی نفت
انتخاب رشته دکتری, انتخاب رشته دکتری مهندسی نفت

بازار کار گرایش های دکتری مهندسی نفت






بازار کار گرایش های دکتری مهندسی نفت

ابتدا به شرح توضیحاتی درباره رشته مهندسی نفت و سپس گرایش های مهندسی نفت می پردازیم و سپس به بررسی بازار کار گرایش های دکتری مهندسی نفت پرداخته می شود. یکی از علوم مهم که حیات زندگی انسان به آن بستگی دارد علم مهندسی نفت می باشد. در واقع بیشترین انرژی مورد نیاز کره زمین برای جنب و جوش و حرکت، همچنین چرخ تولید صنایع پتروشیمی، کودهای شیمیایی و … وابسته به نفت می باشد. رشته مهندسی نفت دارای چهار گرایش مهندسی بهره برداری، مهندسی اکتشاف، مهندسی مخازن هیدروکربوری و مهندسی حفاری می باشد. بنابراین به بررسی بازار کار گرایش های دکتری مهندسی نفت و شغل های موجود در هر گرایش می پردازیم.

مهندسی اکتشاف

در گرایش مهندسی اکتشاف دانشجویان این رشته با استفاده از روش های مختلف همانند لرزه نگاری وجود نفت یا عدم وجود نفت را بررسی می کنند.

مهندسی مخازن هیدروکربوری

در گرایش مهندسی مخازن هیدروکربوری مهندسین این رشته با  بررسی و بدست آوردن موقعیت مناسب چاه و همچنین میزان استخراج و … محصول نفت و گاز را بهینه سازی می کنند.

مهندسی حفاری

در گرایش مهندسی حفاری مهندسان این رشته از نظر فنی به بررسی استخراج چاه ، تزریق چاه و همچنین حفاری اکتشافی می پردازند.

مهندسی بهره برداری

در گرایش مهندسی بهره برداری مهندسان این رشته به بررسی و ارزیابی پرفوراسیون، کنترل جریان و تجهیزات حفاری های نزولی، مهار کردن شن ها همچنین به ارزیابی روش های ساخته شده جهت انتقال از راه هوا و انتخاب سطح های تجهیزات موردنیاز برای جداکردن نفت، گاز طبیعی و آب می پردازند. فارغ التحصیلان گرایش های مختلف رشته مهندسی نفت می توانند در شرکت های نفت و گاز یا سازمان ها مشغول به کار شوند. البته اگر دانشجویان این رشته بتوانند مدارک عالی دانشگاهی کسب نمایند می توانند درمراکز تحقیقاتی و دانشگاهی استخدام و مشغول به کار شوند. معمولا مهندسین نفت در شرکت های دولتی و یا مراکز خصوصی مشغول به کار می شوند. البته درهنگامی که مهندسین می خواهند در شرکت های خصوصی استخدام شوند به دونکته باید توجه داشته باشند. ابتدا باید مهارت و تخصص و مورد نیاز آن شرکت را داشته باشند. همچنین باید به زبان انگلیسی مسلط باشند زیرا تسلط به زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی بسیار حائز اهمیت است.  با توجه به اینکه صنعت نفت بسیار تخصصی می باشد و بخش هایی از صنعت نفت در دستان مهندسان آمریکایی و اروپایی می باشد.

بنابراین حتی در صورتی که در ایران مشغول کار باشید بازهم برای این که بتوانید منابع روز دنیا را مطالعه نمایید و همچنین اگرا بخواهید با مهندسان خارجی که در پروژه استقرار دارند و همچنین برای رفتن به مأموریت های خارجی و همچنین شرکت در دوره های آموزشی خاص و یا دوره های تکمیلی خارج از کشور تسلط به زبان انگلیسی که زبان بین المللی می باشد بسیار حائز اهمیت است. باید در نظر داشته باشید که نوع تخصص و انگیزه ای که شما دارید برای پیدا کردن شغل بسیار مهم است. به عنوان مثال در محیط های عملیات نفتی مانند سکو ها یا دکل ها به متخصصان زیادی مخصوصا مهندسین حفاری نیاز است. مهندسان نفت برای این که بتوانند راحت تر استخدام و مشغول به کار شوند باید توانایی تحمل کار در محیط های سخت را داشته باشند همچنین توانایی تحمل دوری از خانواده را نیز داشته باشند. وزارت نفت هرساله آزمون استخدامی برگزار می کند و افرادی که از سطح علمی بالایی برخودار باشند و در دوران تحصیل خود نمرات بالایی را کسب کرده باشند می توانند با شرکت در این آزمون نمره قبولی کسب کرده و مراحل استخدامی را طی نمایند.
در این مقاله به بررسی بازار کار گرایش های دکتری مهندسی نفت پرداختیم. پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله کارنامه و رتبه قبولی دکتری مهندسی نفت بزنید.
اگر سوالی در زمینه بازار کار گرایش های دکتری مهندسی نفت ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *